PERSBERICHT
Leidschendam, 30 januari 2003
L.S.,
Pakket en mail distributie houdt geen gelijke tred met groei thuiswinkel branche.
Thuiswinkel.org wil flexibele, betrouwbare en gebruikers-vriendelijke bezorgsystemen voor consument en merchant
De groei van verkoop op afstand dreigt ernstig belemmerd te worden doordat in de afgelopen jaren de kosten van de distributie van mail en pakketten buitenproportioneel zijn gestegen voor thuiswinkeliers én consumenten, zonder dat daar een gelijkblijvend serviceniveau tegenover staat. Dit is de conclusie van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org., in het positioning paper Mail- & Pakketdistributie in Nederland. Thuiswinkeliers willen bezorgsystemen die aansluiten op de wensen van de consument en thuiswinkeliers willen aan álle consumenten door héél Nederland kunnen leveren.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Steeds meer consumenten winkelen op afstand, via cataloig, internet, post, etc. De omzetten nemen significant toe en daarmee de behoefte aan capaciteit bij business-to-consumers distributeurs. Traditioneel zijn er maar weinig b-t-c distributeurs in Nederland actief, hetgeen de markt tot een 'sellers markt' heeft gemaakt. Tijdelijke personeelskrapte en stijgende belangen van aandeelhouders van b-t-c distributeurs hebben het gemiddelde serviceniveau de laatste jaren doen afnemen en prijzen opgejaagt, voor thuiswinkeliers én consumenten. Distributeurs en thuiswinkeliers moeten de krachten bundelen om de snelle groei van verkopen van producten via catalogi, internet, e.d. in goede banen te leiden', aldus Jongen.
Standpunten Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
1. Ter stimulering van de concurrentie op de postmarkt is volledige liberalisering van de markt een must. Dit is in het belang van consumenten, thuiswinkeliers én pakket- en maildistributeurs.
2. Het is in het belang van álle relevante partijen gezamenlijk toe te werken naar een proactieve toekomstvaste visie op b-t-c distributie: de dreiging van groeibelemmering voor thuiswinkelen moet worden afgewend en omgekeerd in een groeistimulans.
3. De inrichting van de markt voor de distributie van pakketten dient te allen tijden consument georiënteerd te zijn.
Wensen Nederlandse Thuiswinkeliers
1. Thuiswinkeliers willen bezorgsystemen die aansluiten op de wensen van de consument.
2. Thuiswinkeliers willen aan álle consumenten door héél Nederland kunnen distribueren;
3. Thuiswinkeliers willen een betrouwbare en snelle feedback over de status van pakketten en representatieve kwaliteitsmetingen van de overkomstduur van mail;
4. Thuiswinkeliers willen aan hun klanten een betrouwbare basisservice tegen een acceptabele prijs kunnen bieden;
5. Thuiswinkeliers willen het bezorgmoment kunnen sturen, tenminste op niveau van weekdag (is niet per definitie gelijk aan 24-uurs overkomstduur);
6. Thuiswinkeliers streven qua sturing van het bezorgmoment voor pakketten naar verdere verfijning, bijvoorbeeld tot op het niveau van dagdeel en uiteindelijk tijdvak;
7. Thuiswinkeliers willen tegen redelijke tarieven extra services kunnen bieden aan de consument, zoals de mogelijkheid om bij ontvangst van een pakket te betalen per pinpas.
Doelstellingen Thuiswinkel.org
Thuiswinkeliers willen hun verantwoordelijkheid nemen bij de inrichting van de distributiemarkt van de 21e eeuw en hebben ten aanzien daarvan de volgende doelstellingen geformuleerd, te communiceren naar relevante, betrokken partijen.
· Een bepalende positie en meer vroegtijdige betrokkenheid van de thuiswinkelbranche
bij de maatschappelijke en politieke discussies over de inrichting van de distributiemarkt
· Meer openheid en transparantie met betrekking tot de inrichting van pakketdistributie in
termen van traffic, kosten en opbrengsten
· Betrokkenheid en toezicht door derden op marktwerking en technologie, zowel
nationaal als internationaal
· Diversiteit van bezorg- en afhaalsystemen
· Samenwerking met en medewerking van relevante partijen bij de inrichting van een
nationale business-to-consumer thuiswinkelcampagne (Thuiswinkel Waarborg)
Het volledige positioning paper is beschikbaar via de homepage van www.thuiswinkel.org.
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.
De vereniging telt inmiddels meer dan 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
- EINDE BERICHT -
Achtergrondinformatie (