Lelystedelingen beter bediend door wijkbeheer
Inwoners van Lelystad namen vorig jaar bijna 7000 keer contact op met
de gemeente om een melding toe doen over het onderhoud aan het
openbaar gebied. Ongeveer een derde van die meldingen deden de
Lelystedelingen bij de wijkpost. De overige meldingen kwamen binnen
bij het speciale telefoonnummer van het Servicemeldpunt Stadswerken
(0320-279444). Dit telefoonnummer is sinds juni vorig jaar 24 uur per
dag en 7 dagen per week bereikbaar.
De wijkbeheerders van de gemeente Lelystad werken sinds vorig jaar met
een speciaal automatiseringssysteem, gekoppeld aan het optimaal
bereikbare telefoonnummer van het servicemeldpunt. Deze manier van
werken maakt het mogelijk om snel te reageren op meldingen van
inwoners. Elk gemeld euvel wordt beoordeeld op noodzakelijke aanpak en
binnen vijf dagen opgelost. Indien de afhandeling langer op zich laat
wachten, wordt contact opgenomen. Situaties met een zeker risico
worden eerder opgelost (binnen 48 uur) en acuut gevaarlijke situaties
worden direct aangepakt (binnen 12 uur). Het lukt de wijkopzichters nu
al deze norm voor meer dan 80% van de meldingen te hanteren, terwijl
het systeem nog in de kinderschoenen staat. De gemeente verwacht op
termijn nagenoeg alle meldingen op deze adequate manier af te
handelen.
Overzicht
Bijkomend voordeel van deze manier van werken is dat de gemeente nu
een goed overzicht krijgt van het soort meldingen dat binnenkomt. Zo
deden de inwoners van de Atolwijk en Zuiderzeewijk in 2002 per
wooneenheid meer meldingen dan de overige Lelystedelingen. De
Waterwijk scoort het laagste wat betreft het aantal meldingen per
woning.
Grof vuil
Ruim een derde van alle meldingen ging over vervuiling en overlast.
Daarbij scoorde vooral illegaal gestort grof vuil erg hoog, maar er
waren ook meldingen over zwerfvuil en hondenoverlast. Relatief veel
meldingen gingen daarnaast over het groen meestal beplanting en bomen
en de verharding van stoepen, wegen en parkeerplaatsen. Tot slot
leverden gebreken aan openbare verlichting een flink aantal
telefoontjes op. Daarentegen belden Lelystedelingen de gemeenten een
stuk minder vaak over kapotte speeltoestellen of schade aan
verkeersborden.
---
© Geplaatst op 30 juanuari 2003