Gemeente Lelystad

Lelystedelingen beter bediend door wijkbeheer

Inwoners van Lelystad namen vorig jaar bijna 7000 keer contact op met de gemeente om een melding toe doen over het onderhoud aan het openbaar gebied. Ongeveer een derde van die meldingen deden de Lelystedelingen bij de wijkpost. De overige meldingen kwamen binnen bij het speciale telefoonnummer van het Servicemeldpunt Stadswerken (0320-279444). Dit telefoonnummer is sinds juni vorig jaar 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.

De wijkbeheerders van de gemeente Lelystad werken sinds vorig jaar met een speciaal automatiseringssysteem, gekoppeld aan het optimaal bereikbare telefoonnummer van het servicemeldpunt. Deze manier van werken maakt het mogelijk om snel te reageren op meldingen van inwoners. Elk gemeld euvel wordt beoordeeld op noodzakelijke aanpak en binnen vijf dagen opgelost. Indien de afhandeling langer op zich laat wachten, wordt contact opgenomen. Situaties met een zeker risico worden eerder opgelost (binnen 48 uur) en acuut gevaarlijke situaties worden direct aangepakt (binnen 12 uur). Het lukt de wijkopzichters nu al deze norm voor meer dan 80% van de meldingen te hanteren, terwijl het systeem nog in de kinderschoenen staat. De gemeente verwacht op termijn nagenoeg alle meldingen op deze adequate manier af te handelen.

Overzicht
Bijkomend voordeel van deze manier van werken is dat de gemeente nu een goed overzicht krijgt van het soort meldingen dat binnenkomt. Zo deden de inwoners van de Atolwijk en Zuiderzeewijk in 2002 per wooneenheid meer meldingen dan de overige Lelystedelingen. De Waterwijk scoort het laagste wat betreft het aantal meldingen per woning.

Grof vuil
Ruim een derde van alle meldingen ging over vervuiling en overlast. Daarbij scoorde vooral illegaal gestort grof vuil erg hoog, maar er waren ook meldingen over zwerfvuil en hondenoverlast. Relatief veel meldingen gingen daarnaast over het groen meestal beplanting en bomen en de verharding van stoepen, wegen en parkeerplaatsen. Tot slot leverden gebreken aan openbare verlichting een flink aantal telefoontjes op. Daarentegen belden Lelystedelingen de gemeenten een stuk minder vaak over kapotte speeltoestellen of schade aan verkeersborden.

---

© Geplaatst op 30 juanuari 2003