VENSPRO
Venspro uit Hoofddorp wint LiveWIRE Young Business Award
30 januari 2003
HOOFDDORP-Venspro uit Hoofddorp heeft dinsdagavond in het NEMO te
Amsterdam de LiveWIRE Young Business Award 2002 gewonnen. De door
Shell en Syntens geïnitieerde prijs t.w.v. Euro 10.000, is een
stimulans voor jonge innovatieve ondernemers. Uit 150 LiveWIRE
deelnemers kwam Venspro naar voren als meest vernieuwend en
veelbelovend. Venspro is de bedenker en de maker van BliQje, een
wenskaart in blikvorm. Daarnaast kozen de luisteraars van Radio 538
Venspro ook als winnaar van de publieksprijs, die bestaat uit een
reclamecampagne op deze radiozender.
BliQje - ontwikkeld door Simen Schimmel (28) en Johan van Vulpen (26)
- is er voor iedereen die is uitgekeken op traditionele wenskaarten.
In een fraai vormgegeven metalen doosje wordt via een dunne gleuf een
persoonlijk kaartje geschoven. Het BliQje gaat zonder envelop op de
post. De nietsvermoedende ontvanger kan de boodschap er alleen met
behulp van een blikopener uithalen. 'Het moment van spanning en
nieuwsgierigheid dat een mysterieus anoniem BliQje op de deurmat
oproept, is bijna belangrijker dan het wenskaartje zelf. Vandaar de
slogan Eén BliQ zegt meer dan duizend woorden,' zegt Schimmel.
De eigenschappen van blik en de actieve rol die de ontvanger inneemt
geven BliQje een hogere attentiewaarde dan andere poststukken. Met het
octrooi op BliQje in handen zal Venspro in de nabije toekomst ook de
'direct marketing' (DM) markt gaan bedienen. 'Juist bij DM-acties is
de attentiewaarde van cruciaal belang. Bovendien hebben al veel
bedrijven sinds de marktintroductie in december geïnformeerd naar de
mogelijkheden voor een BliQje op maat als direct mail,' aldus de
voortvarende ondernemers.
Tijdens kerst 2002 lagen op 4.000 verkooppunten BliQjes kerstwensen.
Zaterdag 1 februari a.s. liggen de liefdeswensen voor Valentijn in de
winkels van o.a. de Bijenkorf, V&D, Bruna en AKO. Als het aan de
winnende ondernemers ligt kan de consument rekenen op nog veel meer
originele BliQvangers. Venspro zal de komende jaren verschillende
series op de markt brengen. Nu in Nederland het concept succesvol is
gelanceerd, wordt het concept ook internationaal uitgerold te beginnen
in de Verenigde Staten en in Engeland.
BliQje speelt in op de groeiende behoefte van mensen om hun familie,
vrienden en kennissen een verrassende, persoonlijke attentie te
sturen. Jaarlijks worden in Nederland 500 miljoen wenskaarten
verstuurd. Daarmee is ons land na Engeland en de VS het derde land wat
betreft het aantal verstuurde wenskaarten.
---