VENSPRO

Venspro uit Hoofddorp wint LiveWIRE Young Business Award

30 januari 2003

HOOFDDORP-Venspro uit Hoofddorp heeft dinsdagavond in het NEMO te Amsterdam de LiveWIRE Young Business Award 2002 gewonnen. De door Shell en Syntens geïnitieerde prijs t.w.v. Euro 10.000, is een stimulans voor jonge innovatieve ondernemers. Uit 150 LiveWIRE deelnemers kwam Venspro naar voren als meest vernieuwend en veelbelovend. Venspro is de bedenker en de maker van BliQje, een wenskaart in blikvorm. Daarnaast kozen de luisteraars van Radio 538 Venspro ook als winnaar van de publieksprijs, die bestaat uit een reclamecampagne op deze radiozender.

BliQje - ontwikkeld door Simen Schimmel (28) en Johan van Vulpen (26)
- is er voor iedereen die is uitgekeken op traditionele wenskaarten. In een fraai vormgegeven metalen doosje wordt via een dunne gleuf een persoonlijk kaartje geschoven. Het BliQje gaat zonder envelop op de post. De nietsvermoedende ontvanger kan de boodschap er alleen met behulp van een blikopener uithalen. 'Het moment van spanning en nieuwsgierigheid dat een mysterieus anoniem BliQje op de deurmat oproept, is bijna belangrijker dan het wenskaartje zelf. Vandaar de slogan Eén BliQ zegt meer dan duizend woorden,' zegt Schimmel.

De eigenschappen van blik en de actieve rol die de ontvanger inneemt geven BliQje een hogere attentiewaarde dan andere poststukken. Met het octrooi op BliQje in handen zal Venspro in de nabije toekomst ook de 'direct marketing' (DM) markt gaan bedienen. 'Juist bij DM-acties is de attentiewaarde van cruciaal belang. Bovendien hebben al veel bedrijven sinds de marktintroductie in december geïnformeerd naar de mogelijkheden voor een BliQje op maat als direct mail,' aldus de voortvarende ondernemers.

Tijdens kerst 2002 lagen op 4.000 verkooppunten BliQjes kerstwensen. Zaterdag 1 februari a.s. liggen de liefdeswensen voor Valentijn in de winkels van o.a. de Bijenkorf, V&D, Bruna en AKO. Als het aan de winnende ondernemers ligt kan de consument rekenen op nog veel meer originele BliQvangers. Venspro zal de komende jaren verschillende series op de markt brengen. Nu in Nederland het concept succesvol is gelanceerd, wordt het concept ook internationaal uitgerold te beginnen in de Verenigde Staten en in Engeland.

BliQje speelt in op de groeiende behoefte van mensen om hun familie, vrienden en kennissen een verrassende, persoonlijke attentie te sturen. Jaarlijks worden in Nederland 500 miljoen wenskaarten verstuurd. Daarmee is ons land na Engeland en de VS het derde land wat betreft het aantal verstuurde wenskaarten.


---