Belgacom
Proximus: een zeer goed jaar 2002
30/01/2003
Voor 2002 kan Proximus opnieuw zeer goede resultaten
voorleggen door het behouden van een aandeel actieve klanten, dat
merkelijk hoger is dan het Europese gemiddelde en een stabiel
marktaandeel. Proximus telt 4.070.000 actieve* klanten, een groei van
89.000 actieve klanten in vergelijking met het jaar voordien. Het
aantal SIM-kaarten bedraagt 4.253.000. Het hoge aandeel actieve
klanten en de groei van het dataverkeer met 51% hadden een gunstig
effect op het omzetcijfer. De kaap van 2 miljard euro werd
overschreden, wat een groei van meer dan 5% betekent. De bedrijfswinst
gemeten op basis van het EBITDA en de EBIT is gestegen met ongeveer
15%.
Op een Belgische markt die stilaan het verzadigingspunt
bereikt met meer dan 8 miljoen gsm-gebruikers, heeft Proximus in 2002
opnieuw een uitstekende prestatie neergezet. Het marktaandeel is
stabiel gebleven op 53% en het percentage actieve klanten bedraagt
96%, opmerkelijk hoger dan het Europese gemiddelde, wat de kwaliteit
van de klantenportfolio van de operator bevestigt. In absolute cijfers
uitgedrukt, bedraagt het aantal actieve klanten van Proximus momenteel
4.070.000, of 89.000 actieve klanten meer dan eind 2001. Het aantal
SIM-kaarten dat werd geregistreerd in het Proximus-netwerk bedraagt
4.253.000 (1.779.000 abonnees en 2.474.000 Pay&Go), tegenover
4.147.000 eind 2001 (+ 106.000 kaarten). Tegelijk is Proximus er in
geslaagd hoog te scoren wat betreft de klantentevredenheid, waardoor
de operator tot de Europese top behoort.
Het dataverkeer is in de loop van het jaar met 51% gestegen, vooral
dankzij de toename van het sms-verkeer en vertegenwoordigt nu 12% van
de totale omzet van Proximus. In 2002 werden er meer dan 2 miljard
sms'en op het Proximus-netwerk verstuurd. Tegen het jaar 2005 hoopt
Proximus 25% van zijn omzet uit het dataverkeer te halen.
Wat betreft het dataverkeer, heeft Proximus onlangs voor een Belgische
première gezorgd met de lancering van MMS, Multimedia Messaging
Service, een nieuwe manier om je gevoelens via de mobiele telefoon te
uiten. Dankzij MMS kunnen alle Proximus-klanten hun tekstberichten
voortaan illustreren met eigen foto's, beelden en geluidsopnamen en ze
naar familie en vrienden sturen die over een Proximus-gsm of een
e-mailadres beschikken. Op 15 januari waren er al meer dan 30.000
MMS-klanten.
De activiteitsgraad en de tevredenheid van de klanten
evenals de toename van het dataverkeer hebben uiteraard een positieve
weerslag op de omzetgroei van Proximus. De omzet is in 2002 met meer
dan 5% gestegen, waardoor voor het eerst de drempel van 2 miljard euro
werd overschreden. En dit ondanks de impact van de daling van de
interconnectietarieven opgelegd door de Belgische regulator. Het
omzetcijfer van Proximus is gestegen met meer dan 5%, de bedrijfswinst
gemeten op basis van het EBITDA en de EBIT is gestegen met ongeveer
15%.
Naast de lancering van MMS bleef Proximus zijn dienstenaanbod voor
residentiële en professionele klanten uitbreiden. Zo zijn de
GPRS-diensten van de operator sinds oktober ook beschikbaar in het
buitenland. Bovendien werd de Pay&Go-kaart uitgerust met extra
herlaadmogelijkheden via het internet en via de gsm zelf. Via proximus
kunnen alle Proximus- en Pay&Go-klanten ook hun eigen gsm-rekening
beheren via het internet om de stand van hun lopende factuur te
bekijken, naar behoeven diensten te activeren, de historiek van de
oproepen van hun Pay&Go-kaart te raadplegen of de kaart on line te
herladen, alles met een simpele muisklik.
http://www.proximus.be
Het jaar 2002 werd eveneens gekenmerkt door de invoering
van overdraagbaarheid van mobiele nummers. In de loop van het laatste
trimester kreeg Proximus er ongeveer 65.000 netto nieuwe klanten bij
(netto saldo van de nummeroverdraagbaarheid inbegrepen). De operator
verloor netto 5.138 SIM-kaarten met de verschuivingen door de mobiele
nummeroverdraagbaarheid. Het CRDC, dat de databank van de
nummeroverdraagbaarheid beheert, heeft ongeveer 60.000 aanvragen
genoteerd in de loop van het laatste trimester van 2002, m.a.w. iets
meer dan 0,7% van het totale aantal SIM-kaarten dat in België in
omloop is.
Ten slotte hebben circa 45.000 Proximus-klanten het
netwerktransparantiesignaal geactiveerd, waardoor de klant een
bieptoon hoort als hij een oproep doet naar het mobiele netwerk van
een andere operator. Ter herinnering, Proximus is de enige operator
die vanaf de eerste dag van de mobiele nummeroverdraagbaarheid de
definitieve oplossing bood voor de door de Minister van
Telecommunicatie en de consumentenverenigingen gevraagde
transparantie. Om deze bieptoon te activeren, bellen Proximus-klanten
gratis vanaf hun mobiele telefoon naar het nummer 1299.
* actieve klant: houder van een gsm die een oproep heeft gedaan of
gekregen of een sms heeft gestuurd in de loop van de drie laatste
maanden.