Consumentenorganisaties: toegangspoortjes NS mogen conducteur niet vervangen
De consumentenorganisaties in het LOCOV vinden dat toegangspoortjes op de stations niet ten koste mogen gaan van de inzet van de conducteur op de trein. Dit schrijven de organisaties - ANWB, CG-raad, CSO, Fietsersbond en ROVER - in een advies aan NS. De Spoorwegen willen met de poortjes het zwartrijden tegengaan en daarmee de sociale veiligheid verbeteren. Het spoorbedrijf maakt echter nog niet duidelijk wat het na invoering van de poortjes met de conducteursinzet van plan is.
De consumentenorganisaties - ANWB, CG-raad, CSO, Fietsersbond en ROVER
- staan in beginsel positief tegenover een proef met toegangspoortjes,
waarmee NS eind dit jaar wil beginnen op de stations van de spoorlijn
Rotterdam - Hoek van Holland. Zij verwachten dat de toegangscontrole
vooral het aantal agressiegevallen van zwartrijders ten opzichte van
conducteurs zal verminderen. De poortjes halen echter weinig uit tegen
betalende reizigers die zich misdragen en tegen randfiguren op en bij
stations. De consumentenorganisatie vinden daarom dat menselijk
toezicht nodig blijft en hebben aan de NS gevraagd om op korte termijn
een conducteursbeleid op te stellen. Hierin dient NS aan te geven hoe
het bedrijf met de inzet van conducteurs wil omgaan.
De installatie van toegangspoortjes is een belangrijk onderdeel van
het programma "Beheerste Toegang Stations" (BTS), waarbij reizigers
alleen met een geldig vervoerbewijs het perron kunnen bereiken. Om de
poortjes te openen is een elektronisch vervoerbewijs nodig: de
OV-chipkaart. Die zal tijdens de proef nog niet algemeen zijn
ingevoerd. De consumentenorganisaties stellen daarom als voorwaarde,
dat reizigers met andere kaarttypen niet mogen worden benadeeld. Ook
vinden zij dat de invoering van BTS niet mag leiden tot ongemak voor
de reizigers, zoals extra omlopen of lange wachttijden bij de
poortjes.
Amersfoort, 28 januari 2003
---