Gemeenteraad vergadert
Op maandag 27 januari vergadert de gemeenteraad in het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16. Aanvang 20.00 uur.
Op de agenda staan onder meer de volgende voorstellen:
Beslispunten:
-Verzoek om planschade Maasstraat 11 en 22
-Verzoek herziening bestemmingsplan t.b.v. Koedood 2
Bespreekpunten:
-Motie bomeninspectie van D66
Ter inzage
De stukken voor deze vergadering liggen ter inzage bij Bureau
Communicatie, kamer B 003. Openingstijden: zie bovenaan.
Collegespreekuur
Het eerstvolgende maandelijkse spreekuur van het college is op maandag
27 januari.
-wethouder G.A.C. Schoehuizen: heeft deze maand geen spreekuur. U kunt
eventueel telefonisch een afspraak maken via het bestuurssecretariaat,
tel. (0180) 698 209.
-wethouder C. Silvis: 17.00 - 18.00 uur;
-wethouder P. van Vugt: 16.30 - 17.30 uur.
Het spreekuur is NIET op afspraak. De burgemeester houdt geen
spreekuur op een vaste tijd. Voor een afspraak met hem kunt u contact
opnemen met de bestuurssecretaresse mw. I.T. van Prehn, (0180) 698
206.
Welke vraag aan wie stellen?
-burgemeester Van de Wouw: coördinatie veiligheidsbeleid (incl.
afgifte vergunningen), alg. bestuurlijke zaken, openbare orde en
veiligheid, coördinatie van beleid, kabinetzaken, mediabeleid,
internationale betrekkingen, economische zaken, onderwijs en
volwasseneneducatie, kinderopvang, verbouw gemeentehuis;
-wethouder Schoehuizen (VVD): loco burgemeester, jeugd- en
jongerenwerk, volksgezondheid, sport en recreatie, subsidiebeleid,
financiën, grondbedrijf, nutsbedrijven, P&O, automatisering,
spoorzone-project (Dierenstein);
-wethouder Silvis (CDA): ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en
woonruimtezaken, stads- en dorpsvernieuwing, monumentenzorg, cultuur
(bibliotheek, muziekschool, Kruispunt, Kreatief Werkhuis),
emancipatiezaken, centrumstudie;
-wethouder van Vugt (SGP/ChristenUnie): sociale zaken en
maatschappelijk werk, werkgelegenheid, openbare werken, verkeer en
vervoer, milieubeleid, volkstuinen, St. Alle-r-hande: bureau
activering en werkprojecten, ouderenbeleid, minderhedenbeleid en
asielzoekers, gehandicaptenbeleid, begraafplaats (aula).
Raadscommissies vergaderen
Grondgebied en Samenlevingszaken
Op dinsdag 4 februari vergaderen de commissies Grondgebied en
Samenlevingszaken gezamenlijk in het gebouw van Woningbouwvereniging
Patrimonium aan de Londen 14-16. Aanvang 20.00 uur.
Op de agenda staat:
-Bespreking procedurevoorstel inzake ruimtelijke ontwikkeling
zuidzijde Barendrecht.
De griffier van deze raadscommissie is de heer C. de Kreek, (0180) 698
343.
Spreekrecht
U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van
een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek
tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de
vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de griffier van de
commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de
agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.
Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert
Vanavond vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in
het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16.
Aanvang openbaar deel 20.15 uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-tegen de afwijzing van een projectsubsidie.
-tegen het besluit om vrijstelling te verlenen voor een tiental
bouwvergunningen voor het oprichten van woningen op de kavels 1, 11,
13, 14, 15, 16, 17, 18, 21 en 22.
De secretaris van deze commissie is de heer M. van Putten, (0180) 698
248.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer B 003.
Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Melding sloopaanvraag
Bij de afdeling Bouwen en Milieu is de volgende aanvraag ingediend:
-Koedood 36 + 40 (SA 2003-001), voor het slopen van een woning met
bijbehorende schuur (17-01-2003);
De sloopaanvraag is ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en
ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).
Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende aanvragen ingediend:
-Noldijk 93 (BR 2003-007), voor het vergroten van de woning
(13-01-2003);
-Punter 33 (BL 2003-006), voor het plaatsen van een schuifpui
(13-01-2003);
-Wilhelminastraat 2 (BL 2003-005), voor het plaatsen van een blokhut
(13-01-2003);
De bouwaanvragen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en
ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond). Het
publiceren van aanvragen om bouwvergunning is informatief. U kunt nog
geen bezwaar maken.
Voorgenomen vrijstelling
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van onderstaande bouwplannen vrijstelling op grond van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening van het geldende bestemmingsplan te
verlenen. U kunt de stukken inzien bij de afdeling Bouwen en Milieu,
Kamer E007.
Inzagetermijn vier weken: van vrijdag 24 januari t/m donderdag 20
februari 2003 (tenzij anders vermeld). Tijdens de inzagetermijn kunt u
een schriftelijke en gemotiveerde zienswijze indienen bij het college
van burgemeester en wethouders.
1. Vaanpark IV (direct noordelijk van aann.bedr. V.d.Berg aan de
Voordijk 332): bouwen bedrijfsverzamelgebouw - dossier BA2002-410
(art. 19.1 WRO + 50.4 WW);
2. Schoener 75: vergroten woning - dossier BA2002-444 (art. 19.3 WRO).
3. Voordijk 275: het tijdelijk gebruik van de woning t.b.v. de
Kringloopwinkel van stichting Allerhande - de woning zal voor een
periode van maximaal 5 jaar worden gebruikt voor
detailhandelsdoeleinden - inzagetermijn twee weken van vrijdag 24
januari t/m donderdag 6 februari 2003 (art. 17)
4. Cuypersdreef 3 en 5: vergroten woningen - dossier BA2002-449 (art.
19.3 WRO).
Inzage ontwerpbestemmingsplan "Ter Leede"
Op grond van artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto
afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht maken burgemeester en
wethouders het volgende bekend.
Het ontwerpbestemmingsplan "Ter Leede" ligt met ingang van vrijdag 24
januari 2003 voor een periode van vier weken voor een ieder ter
inzage. Het ontwerp kan in het gemeentehuis bij de afdeling Bouwen en
Milieu, kamer 007 worden ingezien; dagelijks van 9.00 tot 16.30 uur.
Op verzoek is inzage mogelijk buiten deze openingstijden gedurende
drie aaneengesloten uren per week. Hiervoor kunt u contact opnemen met
de heer C. de Kreek, tel. (0180) 698 343). Tijdens de inzagetermijn
kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken aan de
gemeenteraad van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. De
gemeenteraad zal diegenen die tijdig hun zienswijzen hebben ingediend
de gelegenheid bieden een nadere mondelinge toelichting te geven.
Het bestemmingsplan omvat het oostelijke deel van het gebied tussen Middeldijk, Leedeweg en 3^e Barendrechtseweg. Het plan heeft in hoofdzaak betrekking op de reeds in dit gebied bestaande, in aanbouw zijnde en vergunde woningen. De realisatie van deze woningen was mogelijk door gebruik te maken van de vrijstellingsmogelijkheid op grond van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Verleend
Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding
bouwvoornemen:
-Binnenlandse Baan 28 (BA 2002-392), voor het tijdelijk plaatsen van
een unit (16-01-2003);
-Doormanplein 3 (BA 2002-434), voor het wijzigen van de gevel
(13-01-2003);
-Ter Leede (MB 2002-132), voor het plaatsen van een
transformatorstation (16-01-2003);
-Meerwede-Zuid te Carnisselande (BA 2001-335), voor het oprichten van
een ondergronds milieupark en ondergrondse huisvuilcontainers met
bovengrondse rolcontainers (16-01-2003);
-Kruising Middelweg/Middeldijk (BA 2002-419), voor het plaatsen van
een object ter aankleding van een rotonde (16-01-2003);
-Mozartstraat 3 (BA 2002-406), voor het plaatsen van een dakkapel
(16-01-2003);
-Papaver 10 (BA 2002-378), voor het plaatsen van een corridor en het
plaatsen van een dakkapel (16-01-2003);
-Sonatelaan 36, 42, 44 en 46 (BA 2002-324), voor het vergroten van
vier woningen (16-01-2003);
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket
E007(begane grond).
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
Theaternieuws
Datum: Artiest(en): Voorstelling: Bijzonderheden:
Do. 23-01 Jaap Mulder Abedefduf
Vr. 24-01 Liz Snoijink, Trudy de Jong e.a. Niet eens in de gaten dat
het De Mooiste Tijd was
Za. 25-01 Jorge Fernando & Rabasa Portugese Wereldavond
Di. 28-01 Erik van Muiswinkel & Diederik Mannen met Vaste Van Vleuten
Lasten UITVERKOCHT
Do. 30-01 Mathilde Santing De 9 levens van Mathilde aanvang: 21.00u!!
Vr. 31-01 John Buijsman Le Freak muziektheater
Filmagenda
Datum: Film: Leeftijd: Aanvang:
Wo. 29-1 Lord of the Rings 2 19.30 uur
Openingstijden balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur,
vrijdagavond 19.00 - 20.30 uur en één uur voor aanvang van de theater-
of filmvoorstelling. Voor informatie: (0180) 615 958 of
www.hetkruispunt.nl
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Verleende kapvergunningen
Op grond van artikel 4.5.2 van APV - Barendrecht is een kapvergunning
verleend voor het rooien van:
-Klompenmakerij 25 21 Alnus (els), 1 Fraxinus (es)
-Voordijk naast nummer 470 1 Acer (esdoorn)
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes
weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Barendrecht. Indien u wilt voorkomen dat de boom (of
bomen) al gekapt wordt (of worden), dan dient u schorsing te vragen
van het besluit bij de President van de Rechtbank Rotterdam, t.a.v. de
sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Aan de
rechtbankprocedure zijn kosten verbonden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B.Rousse, (0180)
643 163.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Oud papier
Op zaterdag 25 januari, de laatste zaterdag van de maand, kunt u weer
oud papier buiten zetten. Het oud papier hoeft niet in een
gemeentelijke huisvuilzak, maar dient wel goed gebundeld of verpakt te
zijn.
Oud ijzer
Woensdag 29 januari is de laatste woensdag van de maand. Op die dag
kunt u uw oud ijzer 's morgens aan de stoeprand zetten. Denkt u eraan
dit bijtijds te doen. Wat niet is meegenomen dient u zelf weer weg te
halen.
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za): 25/1, 22/2, 29/3, 26/4, 31/5, 28/6, 26/7, 30/8, 27/9,
25/10, 29/11, 20/12.
Oud ijzer (wo): 29/1, 26/2, 26/3, 23/4, 28/5, 25/6, 30/7, 27/8, 24/9,
29/10, 26/11, 17/12.
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur,
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur, 19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-Informatiebalie Waterpoort (tel. 654 949):
dinsdag/woensdag/donderdag 10.00-16.00 uur
Tentoonstelling over Watersnoodramp 1953
In de nacht van 31 januari op 1 februari is het vijftig jaar geleden
dat Nederland werd getroffen door deze ramp. Ondanks de doorbraak van
de Achterzeedijk vielen er destijds in Barendrecht gelukkig geen
slachtoffers, maar elders in het land kostte de ramp aan 1.835 mensen
het leven. De komende drie zaterdagen (25 januari, 1 februari en 8
februari) is er in het gebouw van de Historische Vereniging
Barendrecht aan de Dorpsstraat 150A een expositie over de
Watersnoodramp en de gevolgen van die ramp voor Barendrecht. Deze
tentoonstelling met als veelzeggende titel `De Doorbraak' is een
gezamenlijk initiatief van het Waterschap IJsselmonde, de gemeente
Barendrecht en de Historische Vereniging.
Op de expositie is van alles te zien. Zo zijn er uiteraard veel
foto's, zowel uit Barendrecht als uit zwaarder getroffen gebieden.
Daarnaast zijn er ook twee bijzondere objecten te zien. Eén daarvan is
een maquette van Barendrecht waarop men daadwerkelijk kan zien wat de
doorbraak van de Achterzeedijk betekende voor het gebied ten zuiden
van de Middeldijk. Het andere bijzondere object is het passe-partout
met als titel `Dijkstructuren'. Deze eyecatcher visualiseert de
Barendrechtse inpoldering en de dijkenstructuur door de eeuwen heen.
Op zaterdag 25 januari, zaterdag 1 februari en zaterdag 8 februari is
de expositie van 11.00 tot 16.00 uur open voor publiek. Overigens
zullen gedurende twee weken ook circa 1.500 kinderen van in totaal 13
verschillende Barendrechtse basisscholen de expositie bezoeken. Het
gaat hierbij om leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8.
Vlaggen halfstok op 1 februari
Bij de vijftigste herdenking van de Nederlandse watersnoodramp op
zaterdag 1 februari mag de Nederlandse vlag halfstok worden gehangen.
Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekend gemaakt. Als gevolg
hiervan hangt die dag bij alle rijksgebouwen in de herdenkingsgebieden
de vlag halfstok. Ook burgers mogen op deze manier de Nederlandse vlag
buiten hangen.
Bedankt voor uw mening!
`Uw mening telt!' stond er vorige maand drie weken lang op de
infopagina. En dat u uw mening wilt laten horen hebben wij gemerkt!
Gedurende drie weken hebben wij ruim 200 enquêtes ontvangen. Hiervoor
willen wij u hartelijk bedanken! De winnaars van de handdoek van de
gemeente Barendrecht hebben inmiddels hun prijs ontvangen.
Op het moment zijn wij druk bezig met het verwerken van de enquêtes. Zodra de uitkomsten van de enquête bekend zijn plaatsen wij deze uiteraard op onze infopagina. Aan de hand van deze uitkomsten steken wij de pagina nog deze zomer in een nieuw jasje!
Adverteren in de gemeentegids
Wilt u in de gemeentegids 2003/2004 adverteren?
Dat kan! Onze nieuwe uitgever City & Tourist Promotions is op dit
moment bezig met de acquisitie. Bent u geïnteresseerd, dan kunt u
contact opnemen met de heer Heijkoop, tel. 06 - 2397 9652 of 0184 -
692 132.
Ondergronds inzamelen vraagt discipline van bewoners
Eind vorig jaar is een deel van de milieuparken ondergronds gebracht.
Dit betekent geen hoge containers meer in de wijk maar inwerpzuilen
voor glas en papier. Nieuw in de parken is de mogelijkheid om oud
papier aan te bieden. Een extra service die helaas nog niet overal in
Barendrecht leidt tot het gewenste resultaat. De beoogde verfraaiing
blijft uit omdat veel papier naast de inwerpzuil wordt gezet. Dit
gebeurt als de container vol is, maar het komt ook voor dat bewoners
niet de moeite nemen om het papier in de zuil te werpen. Het gevolg is
in beide gevallen hetzelfde, een toename van zwerfvuil en ergernis van
buurtgenoten. Bovendien heeft dit gedrag een stapeleffect tot gevolg.
Bewoners controleren niet of de container daadwerkelijk vol is en
zetten het oud papier eveneens naast de zuil.
Extra service
Het inzamelen van oud papier is een extra service buiten de
maandelijkse inzameling op de laatste zaterdag van de maand. Bij de
maandelijkse inzameling geldt dat u het papier niet in een
gemeentelijke huisvuilzak maar wel goed gebundeld of verpakt moet
aanbieden. Voor de ondergrondse inzameling geldt dat u het papier in
bundels in de inwerpzuil gooit. Het is niet toegestaan papier naast de
inwerpzuil te plaatsen. Groot materiaal zoals dozen moet u klein maken
of aan het einde van de maand aanbieden. Als de container vol zit,
horen wij dat graag. U kunt dit melden bij de gemeente op (0180) 698
755. De container wordt dan binnen 2 dagen geleegd. Standaard worden
de containers één keer per week leeg gemaakt. De gemeente bekijkt de
komende weken of dit voor alle milieuparken voldoende is. Zaterdag 25
januari kunt u overigens uw oud papier gebundeld of verpakt buiten
zetten.
Wat betreft de inzameling van kleding is op dit moment nog niet bekend
of dit ook in de toekomst mogelijk blijft in de milieuparken.
Voorlopig blijven de kledingcontainers daarom bovengronds. Eind
december zijn de kledingcontainers verwijderd i.v.m. brandgevaar rond
oud & nieuw. Deze maand worden de containers weer teruggeplaatst.
Gehandicaptenparkeerplaats
Burgemeester en wethouders hebben besloten tot het instellen van een
gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats:
-nabij de woning Riedertuin 16
Bezwaren
Tegen deze maatregel kan iedere belanghebbende tijdens de
inzagetermijn tot en met donderdag 6 maart 2003, bezwaar maken. Het
bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van
burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Na of
bij het indienen van bezwaar kan aan de President van de
Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht), postbus
920, 3000 AX Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening te
treffen. De stukken liggen ter inzage bij de WVG, (0180) 698 398.
Vandalisme kost gemeenschap veel geld
Onder vandalisme wordt verstaan het opzettelijk kapotmaken of
beschadigen van objecten zonder dat het enig voordeel oplevert. Per
ongeluk een bal door de ruit schoppen bij een partijtje straatvoetbal
is dus geen vandalisme. De ruiten van een bushokje intrappen, het
vertrappen van bloemenperkjes of het bekladden van muren wel. Mensen
zijn vaak zuinig op hun eigen spullen, maar om de spullen van een
ander maken zij zich minder druk. In december 2002 zijn er op diverse
plaatsen eigendommen van de gemeente vernield. De totale schade als
gevolg van vandalisme bedroeg in december EUR 40.600,-, daarvan is
voor EUR 37.900,- rond de jaarwisseling vernield.
Er wordt vaak gedacht; bomen, bushokjes, lichtmasten die zijn niet van mij, dus zeg ik er maar niks van. Dit is een vergissing! U betaalt voor deze voorzieningen belasting en bent dus mede-eigenaar. Uiteindelijk voelt u het dus in uw eigen beurs.
Een indicatie van het aantal en het soort vernielingen rond de
jaarwisseling:
78 verkeersborden beschadigd;
33 afvalbakken opgeblazen;
6 verkeerszuiltjes vernield;
5 lichtmasten geknikt en omgetrokken;
1 speeltoestel vernield;
1 bushokje vernield.
Vandalisme raakt ons allemaal, niet alleen in de beurs maar ook in ons
gevoel. Het maakt bijvoorbeeld dat mensen zich onveilig voelen in een
onverlichte straat en dat voorzieningen zoals afvalbakken en
speeltoestellen niet meer gebruikt kunnen worden.
Opruimen vuurwerk
Met oud & nieuw luiden de meeste mensen traditiegetrouw het nieuwe
jaar in met vuurwerk. In de landelijke vuurwerkcampagne is de aandacht
uit veiligheidsoogpunt en ter voorkoming van zwerfvuil onder andere
gericht op het zelf opruimen van vuurwerkrestanten. Desondanks is er
na de jaarwisseling veel vuurwerk op straat blijven liggen. De kosten
voor het verwijderen van de vuurwerkrestanten kostte de gemeente dit
jaar EUR 31.500,-.
Storingen openbare verlichting
Voor het verhelpen van storingen aan de openbare verlichting heeft de
gemeente Barendrecht een contract met Citytec BV.
Binnen dit contract zijn de volgende afspraken gemaakt. Lampstoringen worden door Citytec binnen 10 werkdagen na melding bij Citytec hersteld. Voor de overige storingen is een maximale termijn van 20 werkdagen van toepassing. Dit betreft bijvoorbeeld uitval van de openbare verlichting bij kabelstoringen. Deze storingen worden door het Energiebedrijf Eneco hersteld. Meldingen van storingen bij de gemeente worden in principe elke vrijdag doorgegeven aan Citytec. (Melding direct bij Citytec verkort de termijn van herstel)
Bij aanrijdingen of vernielingen van de openbare verlichting wordt het object zo spoedig mogelijk hersteld. De hersteltermijn is echter afhankelijk van de beschikbaarheid van benodigde materialen.
Storingen kunt u als volgt melden:
Citytec (010) 890 89 50 (24 uur), herstel lampstoringen maximaal 10
werkdagen na melding.
Gemeente Barendrecht (0180) 698 386, herstel maximaal 10 werkdagen na
de melding van de gemeente aan Citytec.
Voor de goede verwerking van een melding is het van belang dat de
opgave wordt verstrekt op basis van de straatnaam en het mastnummer.
Dit zijn de cijfers op de mast aan de straatzijde. Bij het ontbreken
van het mastnummer wordt u verzocht het dichtstbijzijnde huisnummer te
vermelden.
Blauwe vuilniszak weer beschikbaar
Vorige week was de gemeentelijke blauwe vuilniszak in een aantal
supermarkten uitverkocht. Door een productiefout bij de fabrikant kon
de gemeente de zakken tijdelijk niet leveren. Bewoners mochten daarom
hun vuil tijdelijk in een normale grijze vuilniszak aanbieden. Eind
vorige week hebben alle supermarkten een nieuwe voorraad ontvangen.
Daarom is het de bedoeling dat u vanaf nu weer gebruik maakt van de
blauwe huisvuilzakken.
23 januari 2003