Persbericht
2002 een goed jaar voor McDonald's in Nederland
Groei zet door in 2003
Amsterdam, 27 januari 2003 ? De groei van McDonald's in Nederland zet
door. De omzet in 2002 steeg met 11 miljoen euro tot 424 miljoen euro.
Tevens heeft McDonald's negen nieuwe restaurants in Nederland geopend.
Alle restaurants samen (220 in totaal) trokken 5 miljoen bezoekers meer
dan in 2001. De verwachting is dat in 2003 een groei van ongeveer 10% zal
worden gerealiseerd. Een gevarieerd en verantwoord productaanbod en
nieuwe restaurantformules gaan daaraan een belangrijke bijdrage leveren.
Duurzame groei
McDonald's Nederland verwacht in 2003 een groei van zeven nieuwe
restaurants. Daarnaast wordt er gewerkt aan nieuwe restaurantconcepten.
Een voorbeeld daarvan is het in 2002 geopende McCafé op de markt in
Eindhoven. In 2003 zullen er nog drie volgen. Centraal bij de nieuwe
restaurants staat duurzame groei. "De aandacht richt zich op een zo
verantwoord mogelijke groei, met oog voor kwaliteit", zegt Paul van der
Stoel, Algemeen Directeur McDonald's Nederland. "In overleg met lokale
autoriteiten bekijken we hoe een McDonald's restaurant past binnen het
bestemmingsplan. We ontwikkelen dan een restaurant dat optimaal afgestemd
is op de lokale omgeving en de behoeften die daar leven."
Gevarieerd en verantwoord aanbod
McDonald's speelt in 2003 in toenemende mate in op de trend om
verantwoord en gevarieerd te eten. Centraal hierbij staat de constante
innovatie van het gehele productassortiment. Vorig jaar is de McSalad
Shaker permanent in het assortiment opgenomen en is de McJuice
(vruchtensap) hieraan toegevoegd. De McSalad Shaker werd in 2002 door het
Voedingscentrum genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding. Paul van der
Stoel: "We zijn voortdurend bezig na te gaan hoe we ons assortiment
vanuit maatschappelijke signalen op een verantwoorde manier kunnen
uitbreiden. In 2003 zal ons aanbod uitgebreid worden met yoghurt en een
verse fruitmix." McDonald's ziet als familierestaurant deze nieuwe trends
als een impuls voor haar ontwikkeling.
---