Gemeente Almere
Almere presenteert ontwerp-structuurplan
Het gemeentebestuur van Almere kiest in de komende jaren voor een
aanpak waarbij de kwaliteitsverbetering voor de bestaande stad
prioriteit krijgt. De ontwikkeling van Almere naar een volwaardige en
evenwichtige stad staat in het komende decennium voorop. Dat is de
belangrijkste conclusie die kan worden getrokken uit het nieuwe
structuurplan, waarvan het college het ontwerp vanaf 27 januari 2003
vier weken ter inzage legt aan de bewoners van Almere,
maatschappelijke organisaties en andere partners.
Het ontwerp van het nieuwe structuurplan Almere 2010 is een
belangrijke vervolgstap op weg naar de vaststelling van een nieuw
structuurplan dat het structuurplan uit 1983 gaat vervangen. Het plan
geeft de ambities van Almere weer voor het beheer én de ontwikkeling
van de bestaande en nieuwe stad in de komende 10 jaar. Het schetst
kansen zoals meer variatie in wonen en de ligging van Almere aan het
water en het verstevigt de hoeveelheid en benutting van het groen. Ook
benoemt het structuurplan de opgaven voor Almere: beheer van de stad,
betere evenwicht tussen wonen en werken en meer voorzieningen.
Bovendien verkent en geeft het plan richting en ruimte aan de
stedelijke ontwikkeling zodat de samenleving in Almere zich verder kan
ontplooien.
Dynamisch
Anno 2002 is Almere een vitale stad met een gevestigde positie op de
Nederlandse kaart. Inmiddels is in Almere een samenleving ontstaan met
bijna 165.000 inwoners en 60.000 arbeidsplaatsen binnen een raamwerk
van parken, bossen, natuurgebieden, plassen, kusten en meren. De stad
is echter nooit af. De samenleving in en om Almere is dynamisch. Er
wordt voortdurend aan Almere gewerkt of het nu het beheer van de
bestaande stad of de ontwikkeling van nieuwe plekken betreft. Ook
komen er nieuwe uitdagingen op Almere af. Zo heeft het Rijk aan Almere
de vraag voorgelegd een nieuwe verstedelijkingsopgave op zich te
nemen. Dit zou kunnen betekenen dat Almere groter wordt dan 250.000
inwoners volgens het oorspronkelijke plan dat reikt tot 2010 en
wellicht verder doorgroeit tot een stad met 300.000 tot 400.000
inwoners in 2030.
Uitdagingen
Hoe met deze dynamiek en nieuwe uitdagingen om te gaan in de komende
10 jaar wordt in het structuurplan aangegeven. De inspraakreacties op
het voorontwerp structuurplan van begin 2002 zijn verwerkt tot een
ontwerp structuurplan. Dit levert het volgende beeld op:
* Er wordt een scherper onderscheid gemaakt tussen zaken die te
maken hebben met het afronden van de oorspronkelijke opgave (een
stad met circa 250.000 inwoners) en zaken die te maken hebben met
de eventuele schaalsprong (een stad met wellicht tussen de 300.000
en 400.000 inwoners). Daarmee wordt het belang van de
kwaliteitsverbetering van de bestaande stad benadrukt;
* De stad vergt doorlopend onderhoud en vernieuwing ter vergroting
van de kwaliteit. Dit betekent meer banen, uitbreiding van zorg-,
school-, uitgaans- en winkelvoorzieningen, wat ook om een nog
grotere variatie in woon-, werk- en voorzieningenmilieus vraagt.
Hierdoor ontstaat er een betere balans tussen uiteenlopende
stedelijke functies.
* Groen en water zijn kernwaarden van Almere. Een betere
toegankelijkheid en variatie van groen en water is een belangrijk
uitgangspunt. Almere ligt nu verscholen achter de dijk. Door het
water in de stad te halen en de stad naar het water te brengen
plukt Almere de vruchten van haar ligging aan het water. Door in
de plannen meer rekening mee te houden met het water, biedt het
nieuwe plekken voor (waterrijk) wonen, voor vrijetijdsbesteding en
vergroot het de beleving van de stad. Plannen die nu worden
opgesteld of in uitvoering zijn in Almere Haven en Almere Poort,
maar ook een toekomstig stadsdeel zoals Almere Pampus bieden
hiertoe uitgelezen kansen. Maar het betekent ook dat de begrenzing
en functie van de wijk- en buurtparken zoals die na verwerking van
de inspraakreacties op de 'Parkennota' (Almere Parkstad) en
besluitvorming daarover worden verwoord, in het uiteindelijke
structuurplan volledig tot hun recht zullen komen;
* De balans tussen verstedelijking en bereikbaarheid is en blijft
een nijpend probleem. Zonder structurele maatregelen in de komende
10 jaar is de rek voor zowel het weg- als het treinverkeer er uit.
Topprioriteit heeft de uitbreiding van weg- en railcapaciteit naar
het westen. Deze dient voor 2010 bestuurlijk en financieel
geregeld te zijn (capaciteitsuitbreiding van de A6, en
Flevospoorlijn en verbetering van de relatie A6/A1/A9). Na 2010 is
voor de ontwikkeling van Almere een nieuwe railverbinding met
Amsterdam voorwaarde (IJmeerlijn/Houtlijn);
Het resultaat: een evenwichtige en groene stad, nieuwe sociale
verbanden, meer mogelijkheden tot ontplooien. Tevens wordt daarmee een
fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling van de stad tot wellicht
één van de vijf grotere steden van Nederland. Het structuurplan reikt
hiervoor (ruimtelijke) condities en mogelijkheden aan op stedelijke
niveau.
Ter inzage
De totstandkoming van het voorontwerp structuurplan heeft inmiddels
een schat aan informatie, opvattingen, kritieken en denkbeelden
opgeleverd. Werd de voorontwerpfase gesymboliseerd door de gevoerde
stadsdebatten, de ontwerpfase had een formeler karakter. Deze fase
wordt gemarkeerd door inspraak. Velen hebben de mogelijkheid te baat
genomen om via informatieavonden en brieven hun opvattingen over het
voorontwerp structuurplan kenbaar te maken. De veelheid aan informatie
is gewikt en gewogen met als resultaat het Ontwerp Structuurplan
Almere 2010, waarover het bestuur haar standpunt heeft bepaald. Het
Ontwerp Structuurplan bestaat uit een Nota van Beantwoording en een
Nota van Wijziging (inclusief nieuwe plankaart). Vanaf 27 januari 2003
ligt het Ontwerp Structuurplan vier weken ter inzage bij de
informatiecentra van de gemeente in Almere Buiten, - Stad en Haven en
in het Stadhuis bij de balie Bouwen en Wonen.