Amsterdam RAI

VTB 2003
24 jan 2003

VEEL TEVREDEN EXPOSANTEN EN BEZOEKERS OP VTB 2003

De vakbeurs voor de tuinbranche VTB 2003, die van 20 tot en met 22 januari plaatsvond in Amsterdam RAI, is met een positief gevoel afgesloten. Volgens verwachting heeft de kortere beursduur weliswaar geleid tot een afname in het totaal aantal bezoekers, maar bleek de teruggang in het aantal vertegenwoordigde bedrijven beperkt. Oftewel, per bedrijf bezochten minder medewerkers de VTB. Opvallend was het uitzonderlijk hoge profiel van de bezoekers; het percentage directeuren en leidinggevenden en daarmee ook de
beslissingsbevoegdheid bij aankopen door bedrijven, is sterk toegenomen. VTB 2003 trok in totaal 12.506 bezoekers, tegen 17.331 vorig jaar toen de beurs een dag langer duurde.

Uit de voorlopige resultaten van het bezoekersonderzoek van IBT bleek maar liefst 67% van de bezoekers directeur of eigenaar te zijn en 10% een leidinggevende functie te bekleden. Conform dit hoge functieniveau, is ook de beslissingsbevoegdheid van de bezoekers bij de aanschaf van producten sterk gestegen tot 93%, waarvan zelfs 69% als eindbeslisser. De gemiddelde beursduur bedroeg evenals vorig jaar 3,9 uur. De bezoekers vertegenwoordigden met name hoveniersbedrijven (46%). Het aandeel van bloemistwinkeliers (7%) en tuinarchitecten (11%) is relatief gestegen ten opzichte van de vorige editie. Vanuit de tuincentra waren er minder bezoekers te constateren; 16% van het publiek bleek werkzaam in deze sector (in 2002 was dit 20%).

Toename aankoopplannen, concrete handel geconsolideerd Relatief meer bedrijven kwamen naar de VTB met aankoopplannen. Het percentage dat de vakbeurs om die reden bezocht, is gestegen van 38% tot 43%. Het aandeel van de directe handel die op de beurs bedreven werd is gelijk gebleven aan vorig jaar. De belangstelling van de bezoekers ging met name uit naar tuininrichtings- en decoratiemateriaal. De helft van het publiek kwam specifiek voor levend groen en ook het segment machines/handgereedschappen kreeg veel aandacht. De presentaties en lezingen over onderwerpen als automatisering, dienstverlening en voorlichting, die met name voor het voetlicht werden gebracht in de verschillende paviljoens, stonden ook volop in de belangstelling.

Tuinpluimen
Op de openingsavond vond de jaarlijkse uitreiking van de Tuinpluimen, de vakonderscheiding voor nieuwe en vernieuwende producten in de tuinbranche, plaats. De volgende inzendingen werden bekroond:

Tuingereedschappen
Gouden Tuinpluim: Hanewacker-Fabo, Farmflex Rondschoffel. Zilveren Tuinpluim: Gardena Nederland, Duopomp.

Verzorging
Gouden Tuinpluim: Ecostyle BV, AZ Feedies.
Zilveren Tuinpluim: Westparts BV, Seadsquad.

Decoratie
Gouden Tuinpluim: Iron Art BV, Verticaal Tuinieren: plantenbak van plaatstaal.
Zilveren Tuinpluim: Hakbijl Glas, Kornetti.

Tuininrichting
Gouden Tuinpluim: Iron Art BV, Tuinhaard en barbecue in één. Zilveren Tuinpluim: Tol Outdoor Leisure, Veiligheidsnet voor tuintrampoline.

Consumentenprijs
Voor het tweede jaar werd tevens een consumentenprijs toegekend. Leden KMTP/Groei & Bloei kozen het Wandrek Salim (producent Van der Leeden) als winnaar.

VTB in de toekomst
De eerste resultaten van het bezoekersonderzoek stemmen ons tevreden, aldus David ter Kuile, directeur Exhibitions, Multimedia & Publishing van Amsterdam RAI. Bovendien hebben wij de afgelopen maanden en tijdens de beurs intensief gesprekken gevoerd met de meerderheid van de exposanten. Hoewel zij over het algemeen een positieve beurs gedraaid hebben, leven er ook veel nieuwe ideeën over wat de VTB in de toekomst zou moeten bieden. Wij realiseren ons dat de inkoopfunctie van de VTB onder druk staat, waardoor het ook steeds moeilijker wordt het aantal exposanten en bezoekers bij een volgende editie te handhaven. De vorig jaar ingeslagen koers met meer interactiviteit op de beurs dankzij een doorlopend lezingenprogramma en het dit jaar geïntroduceerde Flowers & Trendspaviljoen van de VBW zijn elementen die zeker toegevoegde waarde bieden. De komende maanden gaan wij ons, in samenspraak met de Vereniging voor de Tuinbranche (VBTB) en andere belangrijke partners en organisaties, buigen over de strategie voor de toekomstige edities van de VTB. Wij verwachten in april meer duidelijkheid te kunnen verschaffen hoe eventuele veranderingen voor de VTB eruit zullen gaan zien.

VTB als nationaal platform essentieel voor branche Peter Mustert, voorzitter van de Vereniging voor de Tuinbranche (VBTB) sluit zich hierbij aan. De afgelopen maanden hebben wij al veel gesprekken gevoerd en onderzoeken in gang gezet om te inventariseren wat er speelt in de branche, waar de markt behoefte aan heeft en wat de verschillende vakbeurzen op dit moment bieden. Alle gegevens die hieruit naar voren komen, gebruiken wij om met Amsterdam RAI de positie van de VTB te versterken. Wij willen het belang van een sterk nationaal vakevenement onderstrepen. Niet alleen voor de branche, maar ook voor de uitstraling die dit weer heeft op de tuinbeleving van de consument.

Amsterdam/Bunnik, 24 januari 2003