PERSBERICHT
RSDB boekt volgens voorlopige jaarcijfers over 2002
35% lager nettoresultaat uit gewone bedrijfsvoering
RSDB heeft volgens voorlopige cijfers over het boekjaar 2002 een nettoresultaat uit gewone bedrijfsvoering behaald van circa ¤ 10 miljoen. Dit betekent een afname van circa 35% ten opzichte van het boekjaar 2001, hetgeen aan de onderkant ligt van de op 15 november 2002 uitgesproken verwachting van een afname tussen 35% en 40%.
Onder aanmerkelijk verslechterde marktomstandigheden hebben de merken Roto Smeets, gericht op de consumentenmarkt en Media Partners, actief op het terrein van redactionele marketingcommunicatie, relatief goed en positief gepresteerd. Deze merken zijn samen goed voor circa 75% van de groepsomzet van RSDB.
Het merk PlantijnCasparie, gericht op de business-to-business markt, heeft daarentegen een zeer teleurstellend jaar achter de rug met een aanmerkelijk verlies. Inmiddels zijn bij PlantijnCasparie substantiële reorganisaties in gang gezet, zoals eveneens reeds op 15 november 2002 aangekondigd. Daarbij gaat het zowel om gedeeltelijke vervreemding, als integratie en sluiting van vestigingen.
Daartoe wordt een voorziening getroffen van circa ¤ 5 miljoen netto, samenhangend met personeelsinkrimping en afwaardering van activa, die als buitengewone last wordt verwerkt in de resultatenrekening over 2002. De nettowinst over 2002 zal als gevolg daarvan uitkomen op circa ¤ 5 miljoen (2001: ¤ 15,5 miljoen).
De definitieve jaarcijfers 2002 worden bekendgemaakt op donderdag 13 maart a.s. voor beurs en gepresenteerd en toegelicht tijdens een op die dag geplande persconferentie en analistenbijeenkomst.
Hilversum, 24 januari 2003
ROTO SMEETS DE BOER NV
Raad van Bestuur
Voor nadere informatie:
Hans de Jong en Leo van Gelder, tel. 035 - 625 86 00
Zie ook onze websites:
RSDB - www.rsdb.com
Roto Smeets - www.rotosmeets.com
PlantijnCasparie - www.plantijncasparie.nl
Media Partners - www.mediapartners.nl
---