Grootste containerschip ooit in Zeehavens Amsterdam
24 januari 2003 - Havenbedrijf
Het Amsterdamse stuwadoorsbedrijf Ter Haak lost vrijdag 24 januari het grootste
containerschip dat ooit de hoofdstad heeft aangedaan. Het schip, de Julie Delmas,
brengt 800 containers met cacaobonen, die via de haven hun weg zullen vinden naar
fabrieken in de Zaanstreek.
Bij het Ter Haak-bedrijfsonderdeel United Stevedores Amsterdam (USA) zit de
containeroverslag de laatste tijd in de lift, onder andere door de komst van
rederijen, die lijndiensten onderhouden met West-Afrika en Zuid-Amerika. Delmas
vaart al driekwart eeuw op Amsterdam en heeft de dienst onlangs geïntensiveerd.
Voor Ter Haak betekent dit een toename met 70 schepen en 25.000 containers per jaar. Om dit werk in banen te leiden zijn investeringen gedaan in een nieuwe containerkraan, terminal-trekkers en container trucks.
De Julie Delmas is het grootste containerschip mét containers dat ooit in Zeehavens
Amsterdam is afgemeerd. Het schip brengt 800 containers met cacaobonen uit
Ivoorkust. Er worden 400 containers geladen. De Julie Delmas is één van een serie
van negen nieuwe containerschepen van Delmas. Het schip is 195 meter lang, 31 meter
breed en biedt plaats aan 2200 containers.
Goed cacao-jaar
De vaart onderstreept het goede cacao-jaar. Amsterdam heeft de positie van de
grootste cacao-haven van de wereld vastgehouden. De aanvoer in 2002 was heel goed:
508.233 ton. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een toename met 80.000 ton.
Daarmee blijft Amsterdam met name Antwerpen voor. Per jaar gaat 15 tot 20 procent
van de totale wereldoogst via Amsterdam. In de Top 5-havens van Noord-west-Europa
(Le Havre, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Hamburg) wordt iets minder dan de helft
van alle cacao in Amsterdam overgeslagen.
De twee grootste verwerkers zitten in de Zaanstreek: ADM (met fabrieken in Koog aan
de Zaan en Wormer) en Cargill (in Zaandam en Wormer). Verder zijn de bonen bestemd
voor chocoladefabrieken in het Europese achterland. Een deel gaat in opslag bij
veembedrijven in de regio, ten behoeve van de industrie of de termijnmarkt.
Cacao in containers
Het cacaotransport verschuift van bulk (los storten in het ruim van een schip) naar
containers, die makkelijker geladen en gelost kunnen worden. Zoals bekend is de
containeroverslag in Zeehavens Amsterdam nog bescheiden. Het beeld wordt bepaald
door de Ceres Paragon Terminal, die nog niet in gebruik is genomen.
De ontwikkelingen bij de Ter Haak Group laten zien dat het beeld veel genuanceerder is: in de Amsterdamse regio gebeurt toch al het nodige op containergebied. De komst van een containerschip telt dubbel: er wordt ook retourvracht meegenomen.
© Gemeente Amsterdam