Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Treinreizigers vinden informatievoorziening het belangrijkst

Uit onderzoek van reizigersvereniging ROVER blijkt dat treinreizigers de informatievoorziening bij ontregelingen (zowel in de trein als op het station) het allerbelangrijkste kwaliteitsaspect van het reizen per trein vinden. Ook het op tijd rijden en de aansluitingen tussen treinen worden heel belangrijk gevonden.

ROVER heeft van 23 oktober 2002 tot 6 januari 2003 via haar website (http://www.rovernet.nl) onderzoek gedaan naar het belang dat treinreizigers hechten aan bepaalde kwaliteitsaspecten van het reizen per trein. Van 38 kwaliteitsaspecten werd gevraagd om het belang dat eraan gehecht wordt aan te geven (op een vijfpunts-schaal van 'zeer onbelangrijk' tot 'zeer belangrijk'). Aan het onderzoek hebben in totaal 361 mensen meegewerkt.

Het blijkt dat van die 38 aspecten er 9 zijn die relatief het belangrijkste werden gevonden: meer dan 90% van de respondenten gaf voor deze aspecten het oordeel 'belangrijk' of 'zeer belangrijk'. Het betreft de aspecten:

Kwaliteitsaspect 'belangrijk' of 'zeer belangrijk'


1. Informatievoorziening op het station bij ontregelingen 98,3%
2. Informatievoorziening in de trein bij ontregelingen 97,2%
3. Op tijd rijden 95,8%

4. Zitplaatscapaciteit trein 93,4%

5. Reisinformatie op station 92,5%

6. Verstaanbaarheid treinomroep 92,2%

7. Aansluitingen trein op trein 91,1%

8. Verstaanbaarheid stationsomroep 91,1%

9. Sociale veiligheid 's avonds op station 90,3%
Om in de bovenstaande aspecten die heel belangrijk worden gevonden een nadere specificatie te maken, is het zinvol om te kijken naar welke aspecten het vaakst de mening 'zeer belangrijk' toebedeeld kregen. Daar springen 4 aspecten duidelijk uit: 'informatievoorziening op het station bij ontregelingen', 'informatievoorziening in de trein bij ontregelingen', 'op tijd rijden' en 'aansluitingen trein op trein'.

Kwaliteitsaspect 'zeer belangrijk'


1. Informatievoorziening op het station bij ontregelingen 88,4%
2. Informatievoorziening in de trein bij ontregelingen 85,0%
3. Op tijd rijden 74,2%

4. Aansluitingen trein op trein 71,7%

Overigens mag niet worden uitgesloten dat reizigers vooral waarde hechten aan de zaken waar ze nu ontevreden over zijn. Dat wekt natuurlijk wel hun belangstelling.

Meer info over het onderzoek vindt u hier.

Amersfoort, 24 januari 2003

---