Doelstelling van Peugeot blijft dezelfde: winst beide titels
Peugeot: 40 miljoen nakomelingen
Doelstelling van Peugeot blijft dezelfde: winst beide titels
Op vrijdag 24 januari aanstaande begint met de Rallye Monte-Carlo het
World Rally Championship 2003. Peugeot Total is er alles aan gelegen
om opnieuw de wereldtitels bij de fabrikanten en de rijders te
veroveren. Het zal niet gemakkelijk zijn om even succesvol te worden
als afgelopen seizoen, toen het team in de veertien evenementen tien
overwinningen behaalde, waaronder negen dubbele zeges. Continuïteit en
stabiliteit zijn de sleutelwoorden voor de campagne van dit jaar.
Behalve de teamkleuren nu rood en wit is veel bij het oude gebleven.
De teamsamenstelling is nagenoeg ongewijzigd en het wapen dat Peugeot
Total in de strijd gooit, is de beproefde 206 WRC in 2002
Evolution-specificatie zoals deze halverwege afgelopen jaar in de
Acropolis Rally debuteerde. Uiteraard wordt deze auto continu
doorontwikkeld.
De wereldkampioen bij de constructeurs van de afgelopen drie jaar
vertrouwt weer op het kwartet equipes dat zon succesvolle mix te zien
gaf op asfalt en onverhard wegdek: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen
(Finland), Richard Burns/Robert Reid (Groot-Brittannië), Gilles
Panizzi/Hervé Panizzi (Frankrijk) en Harri Rovanperä/Risto Pietilaïnen
(Finland). Voor de openingswedstrijd zijn de eerstgenoemde drie
equipes genomineerd voor constructeurspunten. Rovanperä zal
ongetwijfeld voor de volgende rally, in Zweden, worden genomineerd.
Na een korte rustperiode voor de teamleden begon de testfase voor het
aanstaande seizoen: drie dagen op asfalt in Spanje, vier dagen in
Zuid-Frankrijk en drie dagen in de sneeuw bij Grenoble. Tussentijds
won wereldkampioen Grönholm het jaarlijkse rallyevenement op Gran
Canaria, de Race of Champions. Opvallend nieuws was het vertrek van
Mario Fornaris, chef-ingenieur van het Peugeot-testteam, naar
Mitsubishi. Dit Japanse team heeft zich uit het WRC teruggetrokken om
zich, met rijders Alister McRae en François Delecour, in alle rust te
kunnen voorbereiden op 2004. De Japanners zullen enkele WRC-rallys
rijden als testevenementen, maar geen punten kunnen scoren. Peugeot
zal trouwens Fornaris, die een nieuwe uitdaging ambieerde, vooralsnog
niet vervangen.
Hoewel Mitsubishi, dat de afgelopen jaren weinig rallysucces kende,
niet is ingeschreven voor het WRC 2003, is de oppositie voor Peugeot
er niet minder om geworden. Want Citroën zal zich voor het eerst
volledig inzetten in de wereldtitelstrijd, met Sébastien Loeb en de
ex-Ford-rijders Colin McRae en Carlos Sainz. Ford heeft in de jonge
Belg François Duval en de jonge Fin Mikko Hirvonen vervangende
bestuurders gevonden voor de Focus WRC; Markko Martin uit Estland
blijft aan bij dit team. Subaru zet weer Imprezas in voor Petter
Solberg en Tommi Mäkinen; laatstgenoemde heeft trouwens zijn afscheid
van de sport aangekondigd voor 2004. Het fabrieksteam van Hyundai
omvat twee Accents voor Armin Schwarz en Freddy Loix, terwijl Skoda
twee Octavias heeft geprepareerd voor Toni Gardemeister en nieuwe
recruut Didier Auriol, die Kenneth Eriksson vervangt.
In de puntentelling voor het wereldkampioenschap is één belangrijke
wijziging te noteren. Niet de eerste zes, maar de eerste acht voor
punten in aanmerking komende rijders kunnen scoren. De puntentelling
is dan, te beginnen met de winnaar, als volgt: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en
1. Deze vorm van puntentelling wordt ook in het wereldkampioenschap
Formule 1 gehanteerd.
In de wedstrijdkalender is eveneens een opvallende verandering. Nieuw
opgenomen in het schema is de Rally van Turkije, ten koste van de
Safari Rally. De wedstrijd in Kenia past niet meer in de moderne opzet
van het WRC. De volgorde van de rallys is zodanig aangepast, dat de
teams kunnen volstaan met één set ondersteunend materiaal
(servicebusjes, verkenningsautos en dergelijke). Een andere maatregel
om de kosten te drukken is een beperking van de testgelegenheid: er
mag niet meer worden getest in landen buiten Europa waar een
WRC-evenement wordt gehouden.
Bij een aantal rallys wordt op donderdagavond voor de officiële start
een speciale publieksproef (Super Special) georganiseerd. Eerder op
diezelfde dag staat altijd de officiële laatste (shakedown-)test op
het programma. Mocht een equipe door technische problemen bij de
shakedown niet kunnen starten in de Super Special, dan krijgt zon team
een tijd die dertig seconden langzamer is dan de snelste auto in zijn
categorie. De pechvogel mag dan vrijdagochtend gewoon van start gaan
in de eerste etappe.
Op televisie zijn de WRC-rallys te volgen op onder andere Eurosport,
dat gedurende elk evenement s avonds laat samenvattingen geeft van de
etappes. Ook RTL5 besteedt in het programma RTL RallyReport
(weekeinde) regelmatig aandacht aan de gebeurtenissen. Raadpleeg uw
tv-gids voor de uitzenddata.
Het WRC begint vrijdag 24 januari met de Rallye Monte-Carlo,
traditioneel een loterij voor de betrokkenen. De weersomstandigheden
kunnen in de Monte sterk variëren, zelfs gedurende een enkele
klassementsproef. De bandenkeuze is vaak een kwestie van gokken, omdat
het asfalt van de bochtige bergweggetjes droog kan zijn en vervolgens
met sneeuw is bedekt, opeens plakken ijs vertoont of passages met
papsneeuw, dan weer gekruist wordt door overstekend smeltwater, en ga
zo maar door. Kortom de Monte-Carlo is een verraderlijke wedstrijd die
de teams hoofdbrekens bezorgt en vol (onaangename) verrassingen kan
zijn.
Na deze seizoensopening en ieder volgend WRC-evenement doen wij u
verslag van de ontwikkelingen. Hieronder treft u de wedstrijdkalender
aan en de lijst met de voornaamste deelnemers aan de Rallye
Monte-Carlo.
World Rally Championship 2003
( ) = rallycentrum
24-26 januari Rallye Monte-Carlo (Monte Carlo)
7-9 februari Rally van Zweden (Karlstad)
28 februari-2 maart Rally van Turkije (Kemer)
11-13 april Rally van Nieuw-Zeeland (Auckland)
9-11 mei Rally van Argentinië (Villa Carlos Paz)
6-8 juni Acropolis Rally (Lamia, Griekenland)
20-22 juni Rally van Cyprus (Limassol)
25-27 juli Rally van Duitsland (Trier)
8-10 augustus Rally van Finland (Jyväskylä)
5-7 september Rally van Australië (Perth)
3-5 oktober Rally van Italië (Sanremo)
17-19 oktober Rally van Frankrijk (Ajaccio, Corsica)
24-26 oktober Rally van Spanje (Lloret de Mar)
7-9 november Rally van Groot-Brittannië (Cardiff, Wales)
Genomineerde fabrieksinschrijvingen Rallye Monte-Carlo
(startnummer, equipe, nationaliteit, auto)
1 Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (SF/SF) Peugeot 206 WRC
2 Richard Burns/Robert Reid (GB/GB) Peugeot 206 WRC
3 Gilles Panizzi/Hervé Panizzi (F/F) Peugeot 206 WRC
4 Markko Martin/Michael Park (EE/GB) Ford Focus RS WRC 02
5 François Duval/Jean-Marc Fortin (B/B) Ford Focus RS WRC 02
6 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (SF/SF) Ford Focus RS WRC 02
7 Petter Solberg/Philip Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2003
8 Tommi Mäkinen/Kaj Lindström (SF/SF) Subaru Impreza WRC 2003
10 Armin Schwarz/Manfred Hiemer (D/D) Hyundai Accent WRC
11 Freddy Loix/Sven Smeets (B/B) Hyundai Accent WRC
14 Didier Auriol/Denis Giraudet (F/F) Skoda Octavia WRC Evo 3
15 Toni Gardemeister/Paavo Lukander (SF/SF) Skoda Octavia WRC Evo 3
17 Colin McRae/Derek Ringer (GB/GB) Citroën Xsara
18 Sébastien Loeb/Daniel Eléna (F/MC) Citroën Xsara
19 Carlos Sainz/Marc Marti (E/E) Citroën Xsara
(niet genomineerde fabrieksinschrijvingen)
20 Cédric Robert/Gérald Bedon (F/F) Peugeot 206 WRC
21 Antony Wambold/Gemma Price (D/GB) Ford Focus RS WRC 02
22 Roman Kresta/Milos Hulka (CZ/CZ) Peugeot 206 WRC
23 Eamonn Boland/Francis Regan (IRL/GB) Subaru Impreza WRC
Peugeot: 40 miljoen nakomelingen
Na iets meer dan een eeuw van activiteiten hebben inmiddels 40 miljoen
auto's met de leeuw van Peugeot de fabriek verlaten. 40 miljoen
auto's, dat is net zoveel als het gehele rijdende wagenpark van
Frankrijk. 40 miljoen, dat is gelijk aan het totale aantal auto's dat
in het 2001 wereldwijd werd geproduceerd!
Tussen de allereerste Peugeot-vierwieler, de Type 2 met een motor van
het merk Daimler, en de veertigmiljoenste die het fabrieksterrein
verliet, is veel gebeurd. Al die tijd heeft Peugeot gestaag gewerkt
aan de ontwikkeling van mensen en automobielen. Dat heeft het mogelijk
gemaakt dat het bedrijf met een aanvankelijke productie van enkele
stuks per week uitgroeide tot een wereldspeler van formaat met een
gemiddelde dagproductie van 8.600 stuks.
Het eerste 20 miljoen in 100 jaar
De eerste 1.000 auto's werden tussen 1889 en halverwege het jaar 1900
gebouwd in achtereenvolgens Valentigney en Lille in het Noorden van
Frankrijk en in Audincourt en Beaulieu in Oost-Frankrijk.
De 1.00.000ste Peugeot verliet in 1925 de inmiddels beroemde fabriek
van Sochaux. In 1929 verscheen de 201. Dat was de eerste Peugeot met
de bekende 3-cijferige typeaanduiding die tot op de dag van vandaag
wordt gebruikt. Vanaf 1931 was de Peugeot 201 de eerste auto met
standaard onafhankelijke voorwielophanging.
In 1934 werd de 401 Eclipse onthuld. Dat was de eerste auto met een in
de bagageruimte wegklapbaar dak. Deze innovatie is ook nu nog uniek en
wordt toegepast in de zeer succesvolle 206 CC. Van die auto zijn er nu
al meer dan 200.000 exemplaren afgeleverd en de auto is daarmee de
meest verkochte cabrio van dit moment.
In 1952 ging de 1 miljoenste Peugeot de weg op. Dat was een 203; de
eerste Peugeot die in grote aantallen werd geproduceerd. Er werden
bijna 700000 exemplaren van gebouwd.
De mijlpaal van 2 miljoen werd in 1959 bereikt. De eer viel te beurt
aan een 403. Van dat type zijn er meer dan een miljoen gemaakt en ook
dat was een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van Peugeot. Bovendien
was de 403 de eerste massageproduceerde auto die leverbaar was met een
dieselmotor en standaard was voorzien van een zelfdenkende ventilator.
In 1960 kreeg het imago van Peugeot een compleet nieuw gezicht. De moderne, strakke vormgeving van de Peugeot 404, een ontwerp van Pininfarina, was daarvoor verantwoordelijk. In 1961 werd de 404 voorzien van de eerste Franse motor met benzine-injectie. De 204 werd in 1965 onthuld. Dit was de eerste Peugeot met voorwielaandrijving, 4 onafhankelijk geveerde wielen, schijfremmen op de vooras en een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas. In 1968 presenteerde Peugeot op de Salon van Parijs de 504, een vierdeursauto in de hogere klasse. De auto werd verkozen tot "Auto van het Jaar 1969" en er zouden uiteindelijk 3,6 miljoen exemplaren van worden gebouwd als personenauto, break, coupé of cabriolet.
De 10 miljoenste Peugeot was een 604. In 1976 debuteerde de 604 en een jaar later was dit de eerste Europese auto die leverbaar was met een turbodieselmotor. In datzelfde jaar produceerde CLM (Compagnie Lilloise de Moteurs) de miljoenste dieselmotor.
Na een aantal moeilijke jaren verscheen in februari 1983, als een ware reddende engel, de 205. Deze auto zou legendarisch worden en er werden niet minder dan 5,2 miljoen stuks van verkocht. Als 205 T16 imponeerde de auto door in 1985 en in 1986 wereldkampioen rallyrijden te worden.
"Auto van het Jaar 1988" was de nieuwe Peugeot 405. Daar werden er
bijna 3 miljoen van gebouwd. 1988 was ook het jaar waarin het "Musée
de lAventure Peugeot" werd geopend en de 20 miljoenste Peugeot van de
lopende band rolde.
en de volgende 20 miljoen in de veertien jaren erna
In 1989 werd de rally Parijs-Dakar voor de derde keer gewonnen door
Peugeot met een 405 T16, werd de 605 in Frankfurt onthuld en reed de
miljoenste 309 de fabriek in Poissy uit.
Het jaar 1990 kende vele memorabele momenten. Het was 100 jaar geleden
dat de eerste Peugeot werd gemaakt, de rally Parijs-Dakar werd voor de
vierde opeenvolgende keer gewonnen, de 1.000.000-ste 405 en de 3,5
miljoenste 205 gingen de deur uit en in dat jaar werd ook de 905 met
V10-motor gepresenteerd. Met deze auto werd vanaf 1991 deelgenomen aan
het "Championnat du monde des Voitures de Sport". Het eerste grote
succes werd binnengehaald in 1992 met de overwinning in de "24 Heures
du Mans" en daarmee was de basis gelegd voor het behalen van het
kampioenschap in dat jaar. Onvergetelijk is de 3-voudige overwinning
van de 905 in de 1993-editie van de beroemdste 24-uurs wedstrijd.
Met de slagzin "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" zag het publiek
in november 1995 de eerste 406 en daarmee toonde Peugeot haar nieuwe
gezicht. Vele innovaties vormden de basis voor nieuwe normen voor
esthetiek, veiligheid en dynamiek. Eventuele twijfels daarover werden
helemaal weggenomen toen in 1997 de 406 Coupé werd gepresenteerd. De
unieke vormgeving van deze auto alom geroemd. Maar ook nieuwe
technieken zoals multiplexbedrading, ESP en de HDi-dieselmotoren waren
spraakmakend.
Het jaar 1996 was het jaar van de 30 miljoenste Peugeot, de miljoenste
306 en de geboorte van de Partner. Er waren slechts zes jaar nodig om
de volgende 10 miljoen Peugeots te maken zodat we nu de veertig
miljoenste te begroeten.
De concept-car 20cH-cH- stond in 1998 op de autotentoonstelling van
Genève. Die auto was de voorbode van de 206 die een aantal maanden
later werd geïntroduceerd. De 206 is voor een aanzienlijk deel
verantwoordelijk voor de uitzonderlijke resultaten van Peugeot
gedurende de afgelopen vijf jaar.
In de periode 1997 2002 steeg het aantal verkochte Peugeots wereldwijd
met maar liefst 62%! Sinds de herfst van 1998 werden al meer dan 3
miljoen exemplaren verkocht; 200.000 stuks daarvan waren 206 CC's. In
Europa was de 206 in zowel 2001 als in 2002 de meest verkochte auto.
Al die successen werden nog eens onderstreept door de winst in het
"Championnat du Monde des Rallyes" in 2000, 2001 en 2002.
In 2000 was Peugeot de eerste autofabrikant met een roetfilter voor
dieselmotoren. Dat filter vormt een ware technologische doorbraak in
de zorg om het milieu. De 607 HDi wordt er sinds de introductie mee
geleverd. Sinds kort wordt het filter ook toegepast op de 406, de 307
en de nieuwe 807.
De jongste telg in de familie kwam in april 2001 en heet 307. Van deze
auto, die benoemd werd tot "Auto van het Jaar 2002", zijn al 800.000
exemplaren gemaakt. De nieuwste variant de SW, is wederom een auto vol
innovaties. De vormgeving, de veelzijdigheid en het panoramische dak
maken ook deze Peugeot tot een zeer begerenswaardig vervoermiddel. De
307 treedt in de voetsporen van de 206 als het gaat om
verkoopresultaten op de Europese markt. En in 2003 zal het gamma van
de 307 nog verder uitgebreid worden met de uiterst verleidelijke 307
Coupé-Cabriolet.
Vertegenwoordigd in meer dan 140 landen
In 2002 werd meer dan een kwart van alle Peugeots buiten West Europa
verkocht en daarmee mag het merk een wereldmerk worden genoemd. Om
deze ontwikkeling te ondersteunen zijn er 26 filialen en 119 private
importeurs die samen meer dan 10.000 verkooppunten bedienen. De sterke
groei op commercieel gebied - in het jaar 2002 werden bijna 2 miljoen
auto's verkocht - wordt voorafgegaan door een krachtige ontwikkeling
van de industriële capaciteit van de Groupe PSA Peugeot Citroën
waarvan het merk een onderdeel is. Auto's met het leeuwenlogo worden
nu in 24 fabrieken verspreid over de hele wereld gemaakt.
Breukelen, januari 2003