24-1-2003
Nieuw designcentrum van Nissan in Londen
Nissan is een nieuw Europees designcentrum rijker. Het staat in
Londen. De opening is verricht op 22 januari door Carlos Ghosn,
President en CEO van Nissan Motor Company, en Shiro Nakamura, Senior
Vice President en Hoofd Design. Het designcentrum speelt een hoofdrol
in de ontwikkeling van modellen voor de Europese markt.
Drie teams houden zich hier bezig met de vormgeving van deze
toekomstige Nissans onder leiding van Christopher Reitz, Stephan
Schwarz en Makoto Yamane.
Het nieuwe centrum dat opereert onder de naam Nissan Design Europe
(NDE) en de taken van de centra in het Duitse München en het Britse
Cranfield overneemt maakt deel uit van een creatief netwerk dat Nissan
in de loop der jaren heeft opgebouwd. Dit netwerk bestaat wereldwijd
nu uit zes designstudio´s. In het nieuwe Europese centrum komen in
totaal 50 mensen te werken, 25 procent meer dan in München en
Cranfield samen.
Design is ons fundament, aldus Ghosn bij de opening van NDE. Sterker
nog, vormgeving is een speerpunt in ons groeiplan NISSAN 180. Vandaag
zetten we een belangrijke stap voor onze toekomst. Het bewijst dat we
veel waarde hechten aan opwindende en aantrekkelijke autos die zijn
ontworpen naar de smaak van Europese klanten.
Londen ideaal
Londen is een ideale plek volgens Nakamura. Het nieuwe designcentrum
is gevestigd in een voormalig onderhoudsgebouw van de Britse
spoorwegen, de Rotunda. Het staat in Paddington, een deel van centraal
Londen met een multiculturele inslag. Dit is het kloppend hart voor
hedendaagse kunst, architectuur, mode en tal van nieuwe designtrends.
Nissan heeft de Rotunda gekozen vanwege de kolossale binnenruimte, waarin de complete ontwerpstudio perfect past. Onder leiding van de architecten Tate en Hindle is het interieur vormgegeven volgens het thema wa. Dat het Japanse woord voor harmonie. De inrichting is als het ware een smeltkroes van Europese en Aziatische stijlen.
De studio bestaat uit een CAD-afdeling (Computer Aided Design), een
presentatieruimte, een showroom en een gedeelte om te ontspannen en
ideeën uit te wisselen. Verder staan er tal van machines om
schaalmodellen mee te maken. Ook herbergt het centrum een speciaal
belichtingssysteem om conceptmodellen met verschillende typen daglicht
te beschijnen.
Voorbeelden
In het NDE-centrum zijn door Europese smaak geïnspireerde ontwerpen
nadrukkelijk als voorbeelden van het toekomstig denken in de
schijnwerpers gezet, bijvoorbeeld de nieuwe Micra. Het is een
vriendelijke auto, ruim en eenvoudig, maar toch heel vernieuwend. Met
het uiterlijk borduren we voort op zijn voorganger, maar door zijn
gedrongen ontwerp en brede flanken komt hij veel krachtiger over,
aldus Reitz.
Het concept van een cabriolet Micra C+C past volgens Nakamura ook in
de nieuwe kijk op design. Dit model straalt dynamiek uit en oefent
aantrekkingskracht uit op zowel mannen als vrouwen. Daarbij hebben we
bij de ontwikkeling gekeken naar gebruiksgemak. Verder schittert de
Cube in het designcentrum, een auto die in oktober vorig jaar is
gelanceerd in Japan. Het is een zeer ruime auto, waarvoor een
kubusvorm model heeft gestaan.
Nissan verkocht afgelopen jaar 466.613 autos in Europa. Meer dan
tachtig procent hiervan is ook daadwerkelijk in Europa geproduceerd.
De Europese vestigingen van Nissan bieden werk aan meer dan 12.000
mensen.