24-1-2003
Honda Jazz bestverkochte auto in Japan
De Honda Fit, in Europa bekend als Honda Jazz, was in 2002 de
bestverkochte auto in Japan. Daarmee stoot Honda na 34 jaar het
schijnbaar oppermachtige Toyota van de troon.
De Jazz is dus bijzonder in trek in zijn moederland, wat ook al bleek
uit de Auto van het Jaar 2001-2002-titel die het model er een jaar
geleden opstreek.
De Jazz heeft alles wat Japanse automobilisten aantrekkelijk vinden
aan een auto: hij is lekker compact, ziet er bijzonder vlot uit,
beschikt over moderne techniek en zit vol met innovaties die van pas
komen in het alledaags gebruik. Doordat de Honda-ontwerpers de
brandstoftank op een zeer ongebruikelijke plek hebben geplaatst,
namelijk ter hoogte van de voorstoelen, kon het achterste vloerdeel
lager worden dan bij andere autos. Hierdoor zijn de hoofd- en
beenruimte achterin de Jazz net zo royaal als in veel grotere autos.
Bovendien bedachten de Honda-medewerkers ook nog een multifunctionele
achterbank, die in een handomdraai is om of op te klappen.
De techniek mag er ook wezen. Zo is de Jazz-krachtbron voorzien van Dual Sequential Ignition. Het resultaat: zuinigheid met vlijt, want de compacte Honda beschikt over een maximum vermogen van 61 kW/83 pk en vraagt gemiddeld toch slechts om 1 liter per 17,5 kilometer.
Ook de als optie leverbare CVT-bak draagt beslist bij aan het succes
in Japan, waar automaten een zeer groot aandeel in de autoverkopen
hebben. De CVT in de Jazz is namelijk een combinatie van een traploze
automaat en een sequentiële halfautomaat met zeven versnellingen, die
met tiptoetsen op het stuur te bedienen is.
Ook een uitblinker in Europa
Ook Europeanen weten de Jazz te waarderen. Het is een frisse
verschijning in het Europese aanbod van compacte modellen en heeft
Honda mede geholpen om vorig jaar in West Europa maar liefst 14,7
procent meer autos te verkopen ten opzichte van 2001 (181.921
tegenover 158.543). En dat terwijl de West-Europese markt met 2,9
procent in omvang afnam.
Van de Jazz zijn in 2002 in Europa 42.814 exemplaren verkocht.
Nederland nam daarvan 1.374 stuks voor haar rekening. De Nederlandse
Honda-verkopen stegen overigens met een indrukwekkende 28,3 procent,
terwijl de totale automarkt hier met een kleine vier procent daalde.
De wereldwijde Honda-autoverkopen stegen van 2,7 miljoen in 2001 naar 2,82 miljoen in 2002. Dit jaar wil Honda 3,1 miljoen autos verkopen, zo heeft Honda-President Hiroyuki Yoshino eind vorig jaar gezegd.
De Japanse cijfers
Van de Honda Jazz zijn in 2002 in Japan iets meer dan een kwart
miljoen exemplaren verkocht. De top vijf zag er zo uit:
1. Honda Fit (in Europa: Jazz)- 250.790
2. Toyota Corolla - 226.222
3. Nissan March (in Europa: Micra) - 139.332
4. Toyota Ist - 103.579
5. Toyota Vitz (in Europa: Yaris) - 100.801