Development of learning conceptions during the transition from primary
to secundary education
Datum 23-1-2003
Tijd van 13:30 tot 14:30 uur
promovendus Mw. drs. E.B. Klatter
promotores Prof. dr. J.G.L.C. Lodewijks (KUB), prof. dr. C.A.J.
Aarnoutse
faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving Leerlingen in groep acht van de basisschool verschillen
in hun opvattingen over school en leren. Deze opvattingen, ook wel
leerconcepties genoemd, veranderen ook nog eens op heel verschillende
manieren wanneer leerlingen de overstap maken van het basisonderwijs
naar het voortgezet onderwijs. Zo bleek ondermeer dat de
leerconcepties van bepaalde (groepen) leerlingen steeds minder
overeenkwamen met de gestelde doelen binnen het voortgezet onderwijs,
terwijl leerconcepties van andere leerlingen juist een positieve en
constructieve verandering vertoonden. Deze conclusies komen naar voren
uit het promotieonderzoek van Ellen Klatter naar de ontwikkeling van
leerconcepties van jonge leerlingen.
Gedurende enkele jaren is een groep leerlingen gevolgd om inzicht te
krijgen in de wijze waarop opvattingen over leren veranderen tijdens
de kritische overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet
onderwijs. Omdat binnen de onderwijspraktijk tot nu toe weinig
rekening wordt gehouden met de leerconcepties van jonge kinderen,
blijft een belangrijke informatiebron over (de kwaliteit van) het
leerproces onbenut. Juist wanneer inzicht bestaat in de diversiteit
van leerconcepties, kan het onderwijs anticiperen op deze voorkennis
over leren, om zodoende het leerproces te optimaliseren.
biografie Ellen Klatter is als wetenschappelijk onderzoeker verbonden
aan het Rotterdams Instituut voor Sociaal-Wetenschappelijk
Beleidsonderzoek (RISBO B.V.), gelieerd aan de Faculteit Sociale
Wetenschappen van de Erasmus Universiteit. Daar houdt zij zich
momenteel bezig met de monitoring en evaluatie van de ontwikkeling van
de brede school.
contactpersoon Communicatie
email e.klatter@ped.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30
Katholieke Universiteit Nijmegen