32nd International Film Festival Rotterdam
22 januari - 2 februari 2003
PERSBERICHT 3 december 2002
- Filmmaker in Focus: Girish Kasaravalli (India)
- Themaprogramma's: TRUE STORIES en Exploding Cinema: -stat.ic
- Dominique Gonzalez-Foerster exposeert in Boijmans Van Beuningen
Het IFFR eert de Indiase filmmaker Girish Kasaravalli het komende festival met een selectie tot Filmmaker in Focus. Om ook deze festivaleditie de dialoog tussen oudere en zich ontwikkelende vormen van filmkunst zichtbaar te maken, organiseert het IFFR twee themaprogramma's. ' TRUE STORIES' omvat films en exposities waarin de makers innovatief getuigen van de wereld om hen heen. 'Exploding Cinema: -stat.ic' presenteert installaties, films en live-events rond begrippen als energie, dynamiek, beweging en stilstand in film en beeldende kunst. In samenwerking met het IFFR laat Museum Boijmans Van Beuningen de Franse filmmaakster en beeldend kunstenaar Dominique Gonzalez-Foerster een vijftal ruimtes in het museum 'ensceneren'.
Met deze centrale themaprogramma's wil het IFFR duidelijk maken waar zich momenteel de spannendste en belangwekkendste ontwikkelingen in de filmkunst voordoen. Sinds de oprichting van het festival staan de presentatie, promotie, productie en distributie van onafhankelijk cinema in al haar verschijningsvormen centraal op het IFFR. Het IFFR brengt in twaalf dagen meer dan 350.000 bezoekers en ruim 2500 professionele gasten naar Rotterdam. Het internationale belang van het IFFR komt naast innovatieve programmering voort uit de succesvolle CineMart en de activiteiten van het Hubert Bals Fonds.
Girish Kasaravalli: Filmmaker in Focus uit India
Naast de Franse Jean-Claude Brisseau en de Canadese Guy Maddin zet het komende IFFR de Indiase regisseur Girish Kasaravalli als derde 'Filmmaker in Focus' in de schijnwerpers. Kasaravalli's carrière omspant vijfentwintig jaar waarin hij negen speelfilms regisseerde. Zijn in het voorjaar van 2002 voltooide DWEEPA leverde hem voor de vierde maal de Gouden Lotus, de nationale Indiase prijs voor de beste speelfilm, op. Kasaravalli is de gerespecteerde en enige nog actieve vertegenwoordiger van de New Kannada Cinema: een groep onafhankelijke filmmakers die samen met schrijvers en beeldend kunstenaars de in zuidelijk India wonende Kannadatalige bevolkingsgroep vooral in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw een agerende stem gaf.
Kasaravalli's films vallen op door de gedetailleerde, begripvolle wijze waarop hij de verwarring en eenzaamheid van individuen verfilmt tegen de achtergrond van sociale misstanden of een overrompelend maatschappelijk systeen. In DWEEPA dwingt de aanleg van een stuwdam een familie tot verhuizen. Hoewel het water stijgt, denken ze toch te kunen blijven. Langzaamaan verliezen ze hun vertrouwen op een goede afloop.
TRUE STORIES
Bewegende beelden die 'de werkelijkheid' documenteren worden tegenwoordig in enorme diversiteit en hoeveelheid gegenereerd. Zonder het formaat en, soms, de thema's van de conventionele, rapporterende documentaire vorm te hanteren, verbeelden filmmakers een nieuwe, zoekende relatie met de wereld waarin vaak sociaal en politiek engagement is terug te vinden. Juist rond dit nog weinig in kaart gebrachte thema blijkt zich momenteel het spannendste en meest vernieuwende filmmaken af te spelen. Het centrale festivalprogramma TRUE STORIES omvat speelfilms, korte films, documentaires en exposities. Binnen het filmdeel zijn nieuwe titels te zien van bekende IFFR-regisseurs als Abbas Kiarostami (TEN), Peter Mettler (GAMBLING, GODS AND LSD), Chris Petit (LONDON ORBITAL), Kawase Noami (LETTER FROM A YELLOW CHERRY BLOSSOM) en Ulrike Ottinger (SOUTHEAST PASSAGE). Ook zijn films te zien van te ontdekken talenten als Kevin Jerome Everson (USA), Kiko Goifman (Brazilië), Zhong Hua (China) en Alina Marazzi (Italië). Het tentoonstellingsdeel vindt plaats in kunstencentrum Witte de With (met installaties van Chantal Akerman, Edgar Arsenaux, Pedro Costa, Efrat Shvily) en in het Nederlands Fotomuseum (de multimedia-installatie SOLID SEA over migratiestromen rond de Middellandse Zee van het in Milaan gevestigde Multiplicity, een netwerk van wetenschappers en kunstenaars).
Exploding Cinema: -stat.ic
Nu de euforie rond de nieuwe media flink is getemperd, keert het vaste festivalonderdeel Exploding Cinema terug naar de bron: geen digitale cultuur zonder een stekker in het stopcontact, geen creatie zonder het in banen leiden van energie. Een nieuwe generatie beeld- en geluidskunstenaars keert zich nadrukkelijk af van de gladde, gestroomlijnde toepassingen van de digitale technologie en opteert voor radicaliteit.
'Exploding Cinema: -stat.ic' is gebaseerd op begrippen als energie, dynamiek, beweging en stilstand in film en beeldende kunst. Naast een bijzonder gevarieerde expositie met beeldend werk, performance en concerten in TENT. komen op andere festivallocaties ook film- en videocompilaties, beeldinstallaties en lezingen aan bod. De deelnemers maken geluidskunst, beeldende kunst en mediakunst waarin ze zich vooral bevrijden van alle conventies en regels. Zo alterneren de subtiele licht- en klankspectra van Francisco Lopez & Jorge Simonet met de luidruchtige esthetiek van het audiovisuele duo reMi, de verstilde media-installaties van Joëlle Tuerlinckx met de kleurige diaprojecties van hersencircuits van de Brit Andrew Carnie. De Amerikaanse performancekunstenares Claude Wampler eert de Franse cultacteur Denis Lavant met in fluorescerende verf geschilderde portretten en een heropvoering van Lavants heftige dansscène uit Claire Denis' speelfilm BEAU TRAVAIL.
'Artist in Focus' Dominique Gonzalez-Foerster
In samenwerking met het IFFR heeft Museum Boijmans Van Beuningen de Franse filmmaakster en beeldend kunstenaar Dominique Gonzalez-Foerster uitgenodigd om, naar de aard van haar werk, vijf museumruimten te ´ensceren´. Daarnaast zijn in het festivalprogramma drie van haar korte films opgenomen: RIYO (1999), CENTRAL (2001) en PLAGE (2001). Het museum exposeert vier recente werken waaronder PETITE (2001) en EXOTOURISME (2002) en een nieuwe installatie gebaseerd op haar werk in de laatste Documenta. Dominique Gonzalez-Foerster maakt suggestieve, ruimtelijke installaties die gaandeweg haar carriere steeds een steeds duidelijker relatie met film en architectuur kregen. Inmiddels houdt ze zich ook letterlijk daarmee bezig: ze ontwierp de winkelarchitectuur van het Franse modehuis Balenciaga. Binnen haar exposities organiseert ze regelmatig live dj- en vj-optredens. Recentelijk was haar werk te zien op de Documenta in Kassel. Naar aanleiding van de toekenning van de Prix Marcel Duchamp 2002 aan Gonzalez-Foerster, loopt in het Centre Georges Pompidou in Parijs tot 15 december 2002 een expositie van haar werk.
Festivallocaties
Filmvertoningen vinden plaats in Pathe Schouwburgplein, Theater Lantaren/Venster, Filmtheater Cinerama, het Oude Luxor Theater, de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg en, uitsluitend 's avonds, de Willem Burger Zaal in Congrescentrum de Doelen. In de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg vinden debatten, conferenties en talkshows plaats. In Museum Boijmans van Beuningen exposeert filmmaakster en beeldend kunstenaar Dominique Gonzalez-Foerster (18 januari - 2 februari 2003). Kunstencentrum Witte de With en het Nederlands Fotomuseum tonen installaties in het kader van TRUE STORIES. Exploding Cinema: -stat.ic vindt plaats in TENT., de Rotterdamse Schouwburg, V_2 en het Centrum Beeldende Kunst. In aansluiting op het IFFR presenteert het Nederlands Architectuur Instituut (NAi) de tentoonstelling 'Tatirama' rond de dubbelzinnige houding van de Franse filmmaker Jacques Tati ten opzichte van moderne architectuur (16 januari tot en met 27 april 2003).
(einde persbericht)
Noten aan de redactie:
- Persinformatie, foto's: International Film Festival Rotterdam, Bert-Jan Zoet of Esther Bruls; persaccreditatie: Anne Wijnen. Tel. 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com
- Festivalwebsite: http://www.filmfestivalrotterdam.com
- Voor meer informatie over en beeldmateriaal van de IFFR-gerelateerde tentoonstellingen in Museum Boijmans Van Beuningen, Witte de With, TENT. en het Nederlands Fotomsuseum kunt u contact opnemen met:
1. Museum Boijmans Van Beuningen, Mirjam Gouweloos, afdeling Publiciteit & Marketing, tel 010-4419561; e-mail pressoffice@boijmans.rotterdam.nl, website www.boijmans.nl
2. Witte de With center for contemporary art, Carolien Ruigrok, tel. 010-4110144, email: carolien@wdw.nl
3. TENT. centrum beeldende kunst, Sandra Smets, tel 010-4135498, email: tent@cbk.rotterdam.nl
4. Nederlands Fotomuseum, Femke IJsinga-van Boxsel, tel. 010-2132011, email: fijsinga@nfi.nl
International Film Festival Rotterdam
Press Department
Press Officers: Bert-Jan Zoet and Esther Bruls
Press Accreditations: Anne Wijnen and Ella Wolting
P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands
tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
url http://www.filmfestivalrotterdam.com
IFFR 2003: Wed, Jan. 22 - Sun, Febr. 2
---
Message created at: Tue, 3 Dec 2002 15:04:12 +0100
Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com
Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands
---