LTO Nederland

LTO bezorgd over prijzenslag stuntende supermarkten

Woensdag 22 januari 2003 - LTO Nederland is zeer bezorgd over de gevolgen van een prijzenslag tussen supermarkten, die met stuntprijzen klanten naar hun winkels halen. Stunten met prijzen van levensmiddelen mag in het voordeel zijn voor de consument, maar wordt uiteindelijk gevoerd over de rug van de boeren en tuinders. Een nog verder toenemende druk op de opbrengstprijzen, nadat de agrarische inkomens het afgelopen jaar met gemiddeld
15 procent zijn gedaald, kunnen veel ondernemers niet hebben, stelt LTO.

Dit heeft LTO-voorzitter Gerard Doornbos naar voren gebracht in een gesprek met een delegatie van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Klaas van den Doel, voorzitter van het CBL, maakte gisteren in Den Haag duidelijk dat hij de aantijgingen, als zouden de supermarkten
- gezien de kostprijs - onredelijke hoge prijzen rekenen in de winkel, beu is. Hij wees op de diverse schakels in de keten, die het door hen geleverd aandeel in voedselproducten doorberekenen, en op fluctuerende prijzen op de wereldmarkt.

Doornbos zei voorstander te zijn van onderzoek dat meer transparantie geeft in de opbouw van levensmiddelenprijzen. Hieruit zou helder moeten worden waar in de productiekolom welke kosten worden gemaakt en welke activiteiten en waarde aan producten worden toegevoegd. Het Productschap Tuinbouw heeft een dergelijk onderzoek voor deze sector aangekondigd, het PVE voor de vleessector. Het CBL voelt daar niets voor; er hoeft niet te worden bewezen dat de supermarkten niet teveel verdienen.

In Duitsland dreigt de concurrentieslag tussen stuntende supers met levensmiddelen-prijzen zo hoog op te lopen, dat de landbouwminister Künast actie heeft aangekondigd. Ze vreest dat een permanente prijzenslag niet alleen ongewenste gevolgen heeft voor de boeren maar ook voor het landelijk gebied. Doornbos gaat het niet zozeer om de hoogte van de levensmiddelenprijzen in de winkel, maar de lage prijzen die boeren en tuinders voor hun product krijgen. Dit wringt te meer nu aan de primaire producent in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen extra eisen worden gesteld. Deze gaan soms het wettelijk niveau te boven, terwijl daar geen directe meeropbrengst tegenover staat. Ook de supermarkten dienen volgens LTO hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en deze te vertalen in hun aan- en verkoopbeleid.

Volgens Van den Doel worden de prijzen in de supermarkt bepaald door de markt. Hij wees op tussenschakels in de kolom (verwerking, handel en afzet), die in de vlees-, zuivel- en tuinbouwsector blijkbaar onvoldoende in staat zijn een positie op de markt te verwerven. Creatief opereren op de afzetmarkt en versterking van de marktpositie zouden er toe moeten leiden dat producten van boeren en tuinders meer opbrengen. Ook Doornbos constateerde dat grote (coöperatieve) bedrijven met hun leden te weinig meeropbrengst op tal van producten weten te generen. De leden dienen hun coöperaties daar ook op aan te spreken.
LTO wil met de retail afspraken maken over de mogelijkheid om extra kosten - veroorzaakt door extra eisen aan een product - ook in de verkoopprijs door te bereken. Het CBL liet weten dat met ingang van komend jaar supermarkten de kwaliteitseisen in het kader van EurepGap zullen doorvertalen in hun aan- en verkoopbeleid.

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl

(Auteur: LTO Nederland)