LTO bezorgd over prijzenslag stuntende supermarkten
Woensdag 22 januari 2003 - LTO Nederland is zeer bezorgd over de
gevolgen van een prijzenslag tussen supermarkten, die met stuntprijzen
klanten naar hun winkels halen. Stunten met prijzen van levensmiddelen
mag in het voordeel zijn voor de consument, maar wordt uiteindelijk
gevoerd over de rug van de boeren en tuinders. Een nog verder
toenemende druk op de opbrengstprijzen, nadat de agrarische inkomens
het afgelopen jaar met gemiddeld
15 procent zijn gedaald, kunnen veel ondernemers niet hebben, stelt
LTO.
Dit heeft LTO-voorzitter Gerard Doornbos naar voren gebracht in een
gesprek met een delegatie van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
(CBL). Klaas van den Doel, voorzitter van het CBL, maakte gisteren in
Den Haag duidelijk dat hij de aantijgingen, als zouden de supermarkten
- gezien de kostprijs - onredelijke hoge prijzen rekenen in de winkel,
beu is. Hij wees op de diverse schakels in de keten, die het door hen
geleverd aandeel in voedselproducten doorberekenen, en op fluctuerende
prijzen op de wereldmarkt.
Doornbos zei voorstander te zijn van onderzoek dat meer transparantie
geeft in de opbouw van levensmiddelenprijzen. Hieruit zou helder
moeten worden waar in de productiekolom welke kosten worden gemaakt en
welke activiteiten en waarde aan producten worden toegevoegd. Het
Productschap Tuinbouw heeft een dergelijk onderzoek voor deze sector
aangekondigd, het PVE voor de vleessector. Het CBL voelt daar niets
voor; er hoeft niet te worden bewezen dat de supermarkten niet teveel
verdienen.
In Duitsland dreigt de concurrentieslag tussen stuntende supers met
levensmiddelen-prijzen zo hoog op te lopen, dat de landbouwminister
Künast actie heeft aangekondigd. Ze vreest dat een permanente
prijzenslag niet alleen ongewenste gevolgen heeft voor de boeren maar
ook voor het landelijk gebied. Doornbos gaat het niet zozeer om de
hoogte van de levensmiddelenprijzen in de winkel, maar de lage prijzen
die boeren en tuinders voor hun product krijgen. Dit wringt te meer nu
aan de primaire producent in het kader van maatschappelijk verantwoord
ondernemen extra eisen worden gesteld. Deze gaan soms het wettelijk
niveau te boven, terwijl daar geen directe meeropbrengst tegenover
staat. Ook de supermarkten dienen volgens LTO hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid te nemen en deze te vertalen in hun aan- en
verkoopbeleid.
Volgens Van den Doel worden de prijzen in de supermarkt bepaald door
de markt. Hij wees op tussenschakels in de kolom (verwerking, handel
en afzet), die in de vlees-, zuivel- en tuinbouwsector blijkbaar
onvoldoende in staat zijn een positie op de markt te verwerven.
Creatief opereren op de afzetmarkt en versterking van de marktpositie
zouden er toe moeten leiden dat producten van boeren en tuinders meer
opbrengen. Ook Doornbos constateerde dat grote (coöperatieve)
bedrijven met hun leden te weinig meeropbrengst op tal van producten
weten te generen. De leden dienen hun coöperaties daar ook op aan te
spreken.
LTO wil met de retail afspraken maken over de mogelijkheid om extra
kosten - veroorzaakt door extra eisen aan een product - ook in de
verkoopprijs door te bereken. Het CBL liet weten dat met ingang van
komend jaar supermarkten de kwaliteitseisen in het kader van EurepGap
zullen doorvertalen in hun aan- en verkoopbeleid.
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: LTO Nederland)