22-1-2003
Automaat en V6 voor Citroën C8
Vanaf nu zal voor de Citroën C8 een sequentiële automaat beschikbaar
zijn die wordt geleverd op de 2.0i 16v en op de gelijktijdig voor de
C8 geïntroduceerde 3.0 V6. De introductie van de V6 met 150 kW/208 pk
toont bovendien dat Citroën met de C8 dynamische rijeigenschappen
introduceert die voorheen in dit segment ondergeschikt waren.
De 3.0 V6 wordt leverbaar op de C8 in de uitvoering Exclusive of Exclusive Captain Chair. Deze modellen zijn uiterlijk herkenbaar aan 16 aluminium velgen, dubbele verchroomde uitlaatmonden en een subtiel V6 embleem op de voorportieren. Deze 3.0 V6 met een inhoud van 2.946 cc onderging ten tijde van de introductie in de C5 een aantal wijzigingen (verbrandingskamers, nokkenassen, verminderde wrijvingsweerstand) die het maximale vermogen brachten op 150 kW/208 pk bij 6.000 tpm en een maximaal koppel van 285 Nm bij 3.750 tpm.
Evolutie
Er zijn aan deze 3.0 V6 wezenlijke aanpassingen gedaan die van de
motor een uiterst moderne, optimaal renderende motor maken:
* Toepassing van variabele nokkenastiming VTC (Variable Timing
Camshaft) op beide cilinderrijen om een optimale vulgraad mogelijk
te maken. Het resultaat is een verminderd verbruik en toegenomen
koppel bij lage toerentallen.
* Nieuw ontwerp van de verbrandingsruimte en het inlaatspruitstuk.
Het spruitstuk - vervaardigd uit composietmateriaal - heeft
inlaatkanalen van identieke lengte die in verbinding staan met een
centraal tussen beide cilinderrijen gelegen verdeelstuk van
aluminium.
* Vernieuwde injectoren met meervoudige inspuitkanalen.
Autoadaptieve automaat
Gebruiksgemak, comfort en veiligheid stonden voorop bij de introductie
van de moderne autoadaptieve automaat. Dat betekent dat de
intelligente automaat zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder
en de keuze aan diezelfde bestuurder laat of hij de bak automatisch
laat schakelen of zelf de bak sequentieel bedient. Die bediening
gebeurt via de centrale pook, direct onder handbereik van de
bestuurder. Met een simpele handbeweging beweegt hij de pook naar
voren om een hogere versnelling in te schakelen. Altijd is de
ingeschakelde versnelling afleesbaar in het display op de stuurkolom.
Optimaal gebruiksgemak ervaart de bestuurder ook als hij handmatig
schakelt en verzuimt tijdig op - of terug te schakelen. Zou
bijvoorbeeld het toerental beneden de 1.100 tpm zakken en de motor
dreigen af te slaan, dan schakelt de bak automatisch in een lagere
versnelling. Ook grijpt de bak in indien bij plotseling accelereren
niet de optimale versnelling is gekozen. Bovendien kiest de automaat
een andere versnelling op het moment dat met een te hoog toerental
wordt gereden. In automatische stand maakt de automaat gebruik van
vele parameters. Belading van de auto, interne omstandigheden
(motortemperatuur, oliedruk), externe omstandigheden (wegdek, grip,
gewenste snelheid of vertraging) en de inschakelbare winterstand
bepalen de ideale schakelmomenten.
Dynamisch en veilig weggedrag
De grote 16 velgen in combinatie met op alle versies beschikbare
voorzieningen als ABS met elektronische remkrachtverdeling en
remassistent, het dynamisch stabiliteitsprogramma ESP,
antislipregeling ASR verschaffen de C8 een zowel buitengewoon
dynamische als veilige wegligging. Op de aluminium velgen worden
banden van Michelin gemonteerd in de maat 215/60 R16, inclusief
detectoren voor de bandenspanning. De remmen zijn ruim gedimensioneerd
en omvatten schijfremmen op alle vier de wielen, ABS en
remkrachtverdeling. De schijven op de achterwielen kennen een doorsnee
van 272 mm; die van de voorwielen hebben een doorsnee van 310 mm, zijn
geventileerd en hebben twee dubbele zuigers.
De Citroën C8 V6 Exclusive Automaat (Ligne Ambiance en Exclusive) en
de C8 2.0i 16v Automaat (Ligne Ambiance) zijn vanaf heden leverbaar
vanaf respectievelijk 44.020,- en 36.570,-.