22-1-2003
Citroën Xsara krijgt opfrisbeurt
In 1997 werd de eerste variant van de Xsara door Citroën op de markt
gebracht, de Xsara Berline. Een jaar later volgden de Xsara Coupé en
Break. Inmiddels zijn wereldwijd bijna 1.400.000 exemplaren verkocht.
Citroën gaat het model een flinke injectie geven en voert een aantal verbeteringen en uiterlijke wijzigingen door waarmee de Xsara-reeks nog beter aansluit bij de wensen van de consument.
Deze opfrisbeurt is een logisch vervolg op de reeks aanpassingen en
verbeteringen die het model in zijn vijf levensjaren heeft ondergaan.
Na introductie van de drie- en vijfdeurs varianten (respectievelijk
Coupé en Break) in 1998 werd een jaar later het aanbod van motoren
uitgebreid met een moderne dieselmotor, de 2.0 HDi (66 kW/90 pk).
Tijdens de Parijse autosalon in september 2000 volgde een facelift én
er kwamen twee nieuwe zestienkleppers: de 1.6i 16v en de 2.0i 16v.
Weer een jaar later werd het motorenaanbod gecompleteerd met de
krachtige 2.0 HDi met 80 kW/110 pk.
Nieuwe verschijning
De Xsara kreeg een nieuwe neus. In de nieuwe bumper zijn bij alle
uitvoeringen behalve de 1.4i coupé Ligne Séduction geïntegreerde
mistlampen opgenomen. De grille is vergroot, en de horizontale
lamellen zijn voorzien van verchroomde sierlijsten. De drempel van de
kofferbak van de Xsara Berline en Coupé krijgt eveneens een chromen
sierlijst. De Xsara wordt bovendien leverbaar in twee nieuwe
carrosseriekleuren: Eau Limpide en Gris Orageux. Ook het interieur
kreeg een rijkere en meer moderne uitstraling. De kleurstelling van
het dashboard, in combinatie met de nieuwe dessins van de bekleding en
het gebruik van chroom en geborsteld aluminium, zorgt voor licht en
een frisse ambiance. De Xsara VTS en Exclusive worden standaard
voorzien van aluminium instaplijsten. Chromen elementen keren terug in
de bedieningsknoppen van de luchtroosters, de handrem en alleen op de
handgeschakelde versies in de omlijsting van snelheidsmeter en
toerenteller.
Veiligheid blijft troef
De nieuwe Xsara behoudt het hoge niveau van actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen. ABS en een elektronische remkrachtverdeler
dragen zorg voor effectieve remwerking onder alle omstandigheden. De
veiligheidskooi zorgt in combinatie met zowel twee front- en twee
zijairbags als de dubbele gordijnairbags voor een optimale bescherming
van inzittenden ingeval van een aanrijding. Wat ook bij het oude
bleef, is het gebruik van multiplextechnologie die inmiddels zijn
waarde ruimschoots heeft bewezen in toepassingen als automatische
waarschuwingslichten, snelheidsafhankelijke volumeregeling en
bijvoorbeeld het waarschuwingssignaal bij overschrijding van de
ingestelde snelheid. Ook het ruimteaanbod is gebleven zoals het was:
riant. De kofferruimte bedraagt minimaal 408 liter onder de
hoedenplank, terwijl bij neergeklapte achterbank maximaal 1.190 liter
beschikbaar komt. In de Xsara Break is de maximale ruimte zelfs 1.512
liter en daarmee behoort de Xsara tot de ruimste auto´s in zijn
segment.