Persberichten - 21/01/2003

Omega Pharma verwerft sterke OTC-organisaties in Griekenland en Portugal

Omega Pharma verwerft sterke OTC-organisaties in Griekenland en Portugal - Omega Pharma maakt haar intrede op de Griekse markt via de overname van de OTC-activiteiten van de Gerolymatos Group of Companies. Gerolymatos, gevestigd in Athene, is één van de grootste onafhankelijke healthcare bedrijven in Griekenland; Gerolymatos is actief zowel op het vlak van productie, logistiek, R&D, voorschriftplichtige geneesmiddelen, OTC cosmetica, diagnostica en veterinaire producten. Gerolymatos Group of Companies heeft ervoor geopteerd om haar OTC-activiteiten te verkopen aan Omega Pharma, teneinde van Europese synergieën en gezamenlijke activiteiten in andere geselecteerde landen te kunnen genieten. Omega Pharma neemt de OTC-productportfolio (inclusief voorraad), en de 30 gespecialiseerde OTC-marketing- en verkoopsmedewerkers over. Tevens is een partnership tussen Omega Pharma en de Gerolymatos Group afgesloten, waarbij Gerolymatos de productie en logistiek blijft verzorgen. Omega Greece zal in de introductiefase begeleid worden door de Gerolymatos Group, onder leiding van CEO Panagiotis Gerolymatos, die een autoriteit is naar de Griekse apothekers. De door Omega Pharma verworven OTC-activiteiten bestaan voor de helft uit eigen producten (Laxatol, Apoflux, Emoform, ) en voor de helft uit exclusieve partnerships (Gilette/Oral B, Braun, ). Deze OTC-activiteiten kenden een jaarlijkse groei van 15 %; de uitgebreide apotheekgerichte organisatie is ook uiterst geschikt om de internationale merken van Omega Pharma op de Griekse markt te introduceren. Omega Greece zal in 2003 naar verwachting 9 Mio omzet genereren. De overname werd voor 25 % gefinancierd via aandelen Omega Pharma en voor 75 % in cash. - In Portugal heeft Omega Pharma de acquisitie afgerond van Prisfar. Prisfar is het Portugees OTC-bedrijf, met de meest uitgebreide klantgerichte verkoopsorganisatie. Prisfar telt 30 medewerkers, waarvan meer dan de helft in het salesdepartement. Prisfar kende de laatste 5 jaar een jaarlijkse groei van minimaal 15 %, en behaalde in 2002 ruim 3 Mio omzet. Ongeveer 50 % van de omzet wordt behaald met eigen producten, 50 % via exclusieve partnerships. Prisfar heeft verschillende nieuwe eigen producten ontwikkeld, die vanaf 2003 zullen gelanceerd worden. Bovendien heeft Omega Pharma, met de eigen ontwikkelde activiteiten van Chefaro Portugal samen met Prisfar, nu de nodige kritische massa om verschillende eigen producten uit andere landen succesvol te lanceren (Davitamon, Predictor en Fat Control in 2003). De totale Portugese OTC-markt bedraagt 185 Mio, en Omega Pharma is ervan overtuigd nu alle troeven in handen te hebben om in 2005 Portugees OTC-marktleider te zijn. De overname werd met cash gefinancierd. - In Frankrijk werd de productportfolio van Omega France uitgebreid via de acquisitie van de Poudres T. Leclerc uit Parijs. Dit is een hoog gepositioneerd, superkwalitatief cosmeticagamma, dat op jaarbasis 7 Mio genereert. Poudres T. Leclerc is aldus complementair met de positionering van Innoxa, en biedt ook veel potentieel qua internationalisering. - Financiële kalender Omega Pharma: 31/01/2003: omzet 2002 + indicatie E.P.S. 19/03/2003: volledige resultaten 2002 21/03/2003: analistenmeeting

Bron: Omega Pharma
Provider: Euronext Brussels