21-1-2003
Gamma Citroën Xsara Picasso gecompleteerd
Citroën introduceerde in 2000 de midi-mpv Xsara Picasso. Sindsdien
werden er al meer dan 670.000 exemplaren geproduceerd. Daarmee
overtreft dit model de verkoopprognoses.
Om aan die toegenomen vraag te kunnen voldoen, schroefde Citroën het
dagelijkse productieaantal gestaag op tot de 1.150 exemplaren die nu
dagelijks van de band rollen in Vigo (Spanje), Porto Real (Brazilië)
en sinds kort ook in Wuhan (China). Voor consumenten bleef nog één
wens onvervuld en daaraan kan Citroën nu voldoen: een Xsara Picasso
met automaat.
De automatische versnellingsbak wordt leverbaar in de Xsara Picasso
met 2.0i 16v in de uitvoering Exclusive. Deze motor levert 100 kW/137
pk. De intelligente automaat is adaptief, dat wil zeggen: hij leert
van de bestuurder en past zich aan diens rijstijl aan. De bak kan
indien gewenst ook sequentieel worden bediend. De automatische bak
kent 10 schakelprogrammas die rekening houden met verschillende
wegomstandigheden, rijstijl en gegevens uit het motormanagement.
Bovendien komen veiligheidsverhogende functies beschikbaar als het
stabiliteitsprogramma ESP, antislipregeling ASR en cruise control. De
2.0i 16v is nieuw in het gamma van de Xsara Picasso waarin voorheen
twee benzinemotoren (1.6i met 70 kW/95 pk en 1.8i met 85 kW/117 pk) en
één dieselmotor (2.0 HDi met 66 kW/90 pk) beschikbaar waren.
Comfortabel én intelligent
De automaat kan met de hand sequentieel worden bediend. Beweegt de
bestuurder de hendel naar voren, dan schakelt hij een hogere
versnelling in. Om het rijcomfort en de veiligheid nog verder te
verbeteren is de automaat zodanig geprogrammeerd dat hij ingrijpt in
het geval dat
* de bestuurder verzuimt tijdig terug te schakelen en het toerental
onder 1.000 tpm laat zakken waardoor de motor zou kunnen afslaan;
* het toerental juist te hoog is ten opzichte van de gekozen
versnelling;
* tijdens accelereren de gekozen versnelling te hoog is.
In alle gevallen toont een display in het centrale instrumentenpaneel
de stand van de versnellingsbak. Extreem lage of hoge toerentallen
worden zowel bij handmatig als automatisch gebruik vermeden, hetgeen
de bestuurder niet alleen comfort verschaft maar ook ondeskundig
gebruik onmogelijk maakt. Bovendien draagt de tweeliter zorg voor
bijzonder levendige prestaties. Het maximale vermogen bedraagt 100
kW/137 pk bij 6.000 tpm, maar belangrijker is dat 90 procent van het
maximale koppel (190 Nm bij 4.100 tpm) reeds vanaf 2.500 tpm
beschikbaar is. Het gemiddeld verbruik bij gecombineerde
omstandigheden bedraagt 8,6 l/100 km.
Veiligheid
De actieve veiligheidsvoorzieningen worden met de komst van de
automaat nog verder verbeterd, gebruikmakend van de meest recente
elektronische technologie. Zo kan de Xsara Picasso worden uitgerust
met remassistentie voor noodstops, het elektronisch
stabiliteitsprogramma ESP (standaard op de Xsara Picasso met automaat)
en een antislipregeling ASR. Op de achterwielen zijn schijfremmen
gemonteerd en bij plotseling sterk afremmen treden automatisch de
waarschuwingslichten in werking. Op de versie met automatische
transmissie is cruise control standaard, op andere uitvoeringen zullen
ESP en cruise control als optie leverbaar zijn. De basisversies
beschikken reeds over twee dubbele front- en twee zijairbags (voor
hoofd en borst), automatische rolgordels met gordelspanners vóór, ABS
met elektronische remkrachtverdeling, ISOFIX-aansluitpunten op de
achterstoelen voor montage van kinderzitjes en signalering van kans op
gladheid en overschrijding van de ingestelde snelheid. De kans op
diefstal of inbraak wordt gereduceerd dankzij automatische hersluiting
van onbedoeld ontgrendelde deuren of achterklep indien die niet binnen
dertig seconden daadwerkelijk geopend worden. Bij snelheden boven 10
km/h worden alle portieren automatisch vergrendeld en zij zijn dan
alleen van binnenuit te openen. Voorts standaard zijn een
elektronische startblokkering, anti-inbraakbeveiliging op de portieren
en een radio met anti-diefstalcode.
Vernieuwd interieur
De Xsara Picasso wordt op basisniveau geleverd met een nieuwe
bekleding velours Sisal. Deze diepblauwe bekleding is gecombineerd met
een zwart dashboard.
Nieuwe speciale serie Différence
In heel Europa wordt een speciale serie uitgebracht die het
onderscheidend vermogen van de Xsara Picasso onderstreept: de serie
Différence. Deze speciale serie wordt geleverd op de 1.6I, 1.8 16V, de
nieuwe 2.0 16V Automaat en de 2.0 Hdi en kent een geheel apart
interieur met blauw/ grijze bekleding Daper. Daarnaast zijn er
standaard digitale airconditoining, armsteunen voor, een radio cd met
bediening aan de stuurkolom en zes speakers. Als optie wordt een Pack
Exposure aangeboden voor 945,- EUR: het electrisch bedienbaar
panoramisch met mistlampen in de voorbumper. Natuurlijk zit ook op
deze speciale serie cruisecontrol (alle motoren behalve de 1.6i) zoals
op het hele gamma het geval is. De Xsara Picasso Différence kent een
klantenvoordeel van maar liefst 1.495,-.