22 januari 2003
* Voor zorgvragen eerst naar Lokaal Loket *
* Raad Hoogeveen houdt vergadering *
* Sociale zaken iets eerder dicht *
* Kermis Tuindorp-zuid *
* Oud papier *
* Bomenkap Zuiderweg *
* Vanavond verkiezingscafé in raadhuis *
* Kandidaten voor de Kroonzegel bekend *
* Spelregels Restgoedwagen *
* Meer dan 1000 bezoekers per dag op www.hoogeveen.nl *
+ Mededelingen *
+ Wet milieubeheer *
+ Voorontwerpbestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco 't Hoosvat *
+ Ontheffing Wet op de Openluchtrecreatie *
+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen en sloopmeldingen *
+ Verleende bouw- en sloopvergunningen *
+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Ter inzage beleidsnota Handhaving 2003 ruimtelijk beleid en
bouwvoorschriften *
+ Kapvergunningen *
Centraal punt voor zorg & dienstverlening
Voor zorgvragen eerst naar Lokaal Loket
Sinds begin 2000 heeft Hoogeveen een centraal punt voor zorg &
dienstverlening: het Lokaal Loket. In het Lokaal Loket is zoveel
mogelijk informatie beschikbaar over allerlei diensten die worden
aangeboden voor ouderen, chronisch zieken en lichamelijk
gehandicapten. U kunt er terecht met vragen en verzoeken. Het loket
verstrekt de gewenste informatie of bemiddelt zo nodig naar de
gevraagde dienst.
Veel instellingen en instanties bieden diensten aan voor ouderen,
chronisch zieken en lichamelijk gehandicapten. Zoveel zelfs, dat soms
moeilijk te vinden is waar u het best terecht kunt voor zorg of
dienstverlening.
Eerst naar Lokaal Loket
In het Lokaal Loket zijn veel diensten direct verkrijgbaar of aan te
vragen. U kunt eens rustig praten over wat er te kiezen valt of direct
op het goede spoor worden gezet, met informatie over of aanmelding bij
de juiste instantie.
Alle diensten op een rij
U kunt bij het Lokaal Loket onder meer een beroep doen op de volgende
diensten en voorzieningen:
* verpleging en verzorging
* voorzieningen in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten
* ouderenadviseur
* maaltijdvoorziening
* klussendienst
* steunpunt mantelzorg (voor mensen met vragen/knelpunten in de zorg
voor anderen in de naaste omgeving)
* gezondheidswijzer
* Centraal Meldpunt Vrijwillige Thuishulp (o.a. oppas, sociaal
contact, rouwbegeleiding, thuishulp bij stervenden)
* Meer Bewegen voor Ouderen (gymnastiek, volksdansen, sport & spel,
T'ai Chi)
* individuele hulpverlening
* opbouwwerk en cultureel werk
* informatie & advies (o.a. over belastingen, uitkeringen, leren,
wonen, invullen formulieren)
Meer weten?
Het Lokaal Loket is geopend van maandag tot en met vrijdag, van 9.00
tot 12.00 uur. Telefonisch ook bereikbaar van 13.00 tot 17.00 uur. Het
adres is Lokaal Loket, Het Haagje 119, 7902 LE Hoogeveen, telefoon
231313, fax 265850, e-mail zorgloket@welzijnswerk-hoogeveen.nl.
Raad Hoogeveen houdt vergadering
De gemeenteraad van Hoogeveen vergadert donderdag 30 januari in het
gemeentehuis in Hoogeveen. De vergadering, die openbaar is, begint om
19.30 uur te houden vergadering. Op de agenda staat onder meer:
* Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging nieuw benoemd raadslid H.
Loof.*
* Benoeming L. Bouwmeester tot lid van de commissie Samenleving *
* Spreekrecht burger
* Toekomst vliegveld Hoogeveen in het kader van de structuurvisie
2015 - 2030.
* Verzoek om planschadevergoeding van de heer A. Winkel, 2e
Zandwijkje 2 te Hollandscheveld.*
* Bestemmingsplan Nieuwlande, uitbreiding Boerdijk.*
* Krediet voor het uitvoeren van beveiligingsmaatregelen aan
schoologebouwen.
* Instemmen met diverse voorstellen van het bestuur van de stichting
openbaar voortgezet onderwijs.
* Fusie basisscholen J.C. Rahder Tiendeveen en
Oostenbrink/Vogelvlucht Elim en Hollandscheveld.
* Wijziging samenstelling onderzoekscommissie.*
* Afwijzen verzoek om heroverweging beleid speelautomatenhallen.
* Begrotingswijzigingen van de algemene dienst 2003.
Spreekrecht
Aan het begin van de raadsvergadering kunt u gebruik maken van het
spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de
tijd opmerkingen te maken.Het mag alleen gaan over punten die op de
agenda staan. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.
Uitgesloten
De agendapunten die gemerkt zijn met een sterretje (*) zijn
uitgesloten van het spreekrecht. Het gaat dan om:
* besluiten van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op
de rechter openstaat of heeft opengestaan;
* benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
* zaken waartegen een klacht op grond van artikel 9:1 van de
Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
48 uur
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit uiterlijk
48 uur voor de vergadering meedelen aan raadsgriffier J.P. Wind, tel
291201.
Sociale zaken iets eerder dicht
De afdeling Sociale Zaken sluit donderdag 6 februari de deuren iets
eerder voor het publiek dan gebruikelijk. Normaliter is de balie in
het Compagnieshuis tot 12.15 uur geopend. Op deze dag sluit de
afdeling om 12.00 uur.
Kermis Tuindorp-zuid
Buurtgemeenschap Tuindorp-zuid heeft een aanvraag ingediend voor het
mogen organiseren van de jaarlijkse kermis op het Beukemaplein in de
periode van 28 maart tot en met 6 april. Nadere informatie over deze
vergunningaanvraag is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen,
Bestuurlijke en Juridische Zaken, telefoonnummer 291 244.
Oud papier
Zaterdag 25 januari
Basisschool Het Blokland. Het oud papier wordt opgehaald tussen 10.00
en 12.00 uur. Graag goed gebundeld aanbieden. Het oud papier kan ook
gebracht worden naar een container die van 10.00 tot 12.00 uur op het
evenemententerrein aan de Mr. Kosterweg staat.
Dinsdag 28 januari
Basisschool 't Spectrum. Het papier wordt vanaf 18.30 uur opgehaald.
Woensdag 29 januari
Basisscholen 't Kofschip en De Schuthoek. Vanaf 18.00 uur komen de
afhalers bij u langs in Schutlanden en Erflanden. Het papier graag
gebundeld of in stevige dozen aan de straat zetten (niet in vuilnis-
of andere plastic zakken).
Werk in uitvoering
Bomenkap Zuiderweg
In verband met het kappen van bomen worden morgen, donderdag 23
januari de Zuiderweg volgende week enkele wegen tijdelijk afgesloten.
De bomen worden gekapt omdat ze ziek zijn. Op dinsdag 21 januari is de
Linthorst Homanlaan afgesloten en op.
Vanavond verkiezingscafé in raadhuis
Het is u vast niet ontgaan. Vandaag kunt u naar de stembus om de
Tweede Kamer te kiezen. U kunt nog tot 21.00 uur u uw stem uitbrengen.
Vanaf 20.30 uur vanavond is iedereen welkom in het raadhuis. Daar is
een verkiezingencafé. Kort na 21.00 uur zullen de eerste uitslagen van
de Hoogeveense stembureaus daar gepresenteerd worden.
Traditioneel is tijdens het verkiezingscafé een groot aantal
nog vanavond te zien zijn. Vanaf die plek kunt u ook naar de
stemwijzer surfen om te kijken welke partij het dichtst bij uw
opvattingen ligt.
Kandidaten voor de Kroonzegel bekend
Het is zover, de namen van de kandidaten voor de Kroonzegel 2002 zijn
bekend. Maar liefst 16 bewonersgroepen hebben zich aangemeld. De
binnen gekomen deelnemers zijn verdeeld over drie categorieën:
senioren, nieuwe aanleg en projecten en bestaande bouw.
De volgende kandidaten dingen mee naar de jaarlijkse
leefbaarheidsprijs:
Categorie Senioren:
* Carmiggeltstede (Centrum-Oost)
* Olden Kinholt (Centrum-West & Venesluis)
* Westerkim (Centrum-West & Venesluis)
* Bewonerscommissie wooncomplexen Weideheem (De Weide)
Categorie nieuwe aanleg en projecten
* Jeugdsoos South Gate (Zuid)
* Speelterrein Pauwoog (Erflanden/De Weide)
* Jeu de Boules (Noordscheschut)
* Musical Hamelen (De Weide)
Categorie bestaande bouw
* Bewonerswerkgroep De Grasmus e.o (Wolfsbos)
* Bewonerswerkgroep De Fazant e.o (Wolfsbos)
* Winkeliersvereniging Winkelcentrum DeWielewaal (Wolfsbos)
* Bewonerswerkgroep Tuindorp (Zuid)
* Veldbrake Kerk (Pesse)
* Wijkplatform Krakeel (Krakeel)
* Speelterrein Het Puntertje (De Weide)
* Speelterrein Grootslag (Pesse)
De uitreiking van de Kroonzegel 2002 wordt gehouden op maandagavond 27
januari in de burgerzaal van het gemeentehuis. De jurering is in
handen van de Stuurgroep Buurtbeheer.
Op de Buurtpagina van aanstaande vrijdag 24 januari worden de
kandidaten voor de Kroonzegel 2002 uitgebreid aan u voorgesteld.
Spelregels Restgoedwagen
De Restgoedwagen van kringloopbedrijf Het Goed rijdt in de hele
gemeente. Elke maand komt de wagen ook bij u in de straat. Hieronder
de spelregels op een rijtje.
* De Restgoedwagen neemt vijf afvalsoorten mee: blik/metaal,
drankenkartons, textiel, klein huisraad (ook elektrische
apparaten, tot formaat tv) en papier mee;
* U kunt het afval gebundeld, in een doos of in een plastic zak naar
keuze aan de weg zetten.
* Houd elke afvalsoort apart;
* Elke portie moet door 1 persoon te tillen zijn;
* Bied karton gevouwen en gebundeld aan;
* Zet uw afval voor 7.45 uur aan de weg op de dag dat de
Restgoedwagen langs komt;
* Plastic flacons horen bij het restafval;
* U weet niet of bent vergeten wanneer de Restgoedwagen langs komt?
Bel de gemeente: 291256 of 291653. Of kijk op www.hoogeveen.nl
onder milieu in het digitaal gemeentehuis.
Meer dan 1000 bezoekers per dag op www.hoogeveen.nl
Meer dan 1000 bezoekers per dag heeft onze website de afgelopen tijd geteld. Een half jaar terug kreeg de site nog ruim 850 bezoekers per dag. Zo'n zes jaar geleden was dat nog het bezoekaantal per maand...
Internetgebruik en de populariteit van de gemeentelijke site zijn dus
nog steeds groeiende. Traditioneel scoort de pagina met de vacatures
hoog. Verder doet onder andere de link (op de startpagina) naar de
gemeentegids het goed, met de adressen van maatschappelijke
instellingen en verenigingen.
Mededelingen
Wet milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend,
dat zij op 14 januari 2003 een vergunning ingevolge de Wet
Milieubeheer hebben verleend naar aanleiding van de aanvraag van
Christian Salvesen Nederland B.V. te Hoogeveen voor een nieuwe de
gehele inrichting omvattende vergunning voor een vrieshuis ten behoeve
van de opslag en distributie van voedingswaren, gelegen aan de
Plesmanstraat 22 te Hoogeveen.
Het besluit is ten opzichte van het eerder ter inzage gelegde ontwerp
niet gewijzigd.
Aan het besluit zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het
milieu.
Het besluit en andere op deze zaak betrekking hebbende stukken liggen
vanaf 23 januari 2003 tot en met 6 maart 2003 op werkdagen tijdens
kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken,
afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge
toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de
stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De
stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in
het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).
Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, lid 1, 20.6 en 20.7
van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet
Bestuursrecht staat tot en met 6 maart 2003 beroep open bij de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
a. Degenen die overeenkomstig de artikelen 3:24 of 3:25 van de
Algemene Wet Bestuursrecht schriftelijk dan wel mondeling
bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
b. De adviseurs die overeenkomstig artikel 3:23 van de Algemene Wet
Bestuursrecht advies hebben uitgebracht over het ontwerp-besluit.
c. Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het geven
van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.
d. Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij
voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige
voorziening is gedaan.
Indien het besluit tevens betrekking heeft op het oprichten of
veranderen van een inrichting, dat tevens is aan te merken als bouwen
in de zin van de Woningwet, dan wordt het besluit ingevolge het
bepaalde in artikel 20.8 van de Wet Milieubeheer niet eerder van
kracht dan nadat de betrokken bouwvergunning is verleend.
Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het
treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk
aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te
's-Gravenhage.
Voorontwerpbestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco 't Hoosvat
Het plangebied ligt aan de zuidwestzijde van het dorp Elim, ingeklemd tussen de bestaande woningen aan De Vaarboom en Het Hoosvat. Het gebied wordt aan de noordzijde gedeeltelijk begrensd door
de achtererfgrens van de woningen aan De Vaarboom en gedeeltelijk door de ontsluitingsweg Het Hoosvat. De west- en zuidgrens wordt bepaald door het trottoir van Het Hoosvat en de oostgrens door de toegangsweg De Splitting. Burgemeester & wethouders hebben een bestemmingsplan voorbereid om de uitbreiding van het zorgcomplex met 4 aanleunwoningen en de bouw van 6 grondgebonden seniorenwoningen mogelijk te maken.
Het voorontwerp voor een bestemmingsplan ligt ten behoeve van inspraak
vanaf 23 januari 2003 gedurende 4 weken ter inzage bij de centrale
balie van de sector Bouwen en Wonen en afdeling Milieu in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24.
Tijdens de inzagetermijn kan een ieder schriftelijk een
inspraakreactie over het voorontwerp voor een bestemmingsplan indienen
bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 20.000, 7900
PA Hoogeveen. Tevens bestaat de mogelijkheid om gedurende de hiervoor
genoemde termijn mondeling een reactie op het plan te geven. Degene
die hiervan gebruik wenst te maken kan zich wenden tot het
secretariaat van de afdeling Ruimtelijke ontwikkeling (tel.
0528-291702). Van hetgeen mondeling naar voren is gebracht wordt een
verslag gemaakt.
Afhankelijk van de binnengekomen reacties zullen burgemeester en
wethouders beoordelen of het noodzakelijk wordt geacht een aparte
inspraakavond te houden.
Ontheffing Wet op de Openluchtrecreatie
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op 9 januari 2003 een
ontheffing op grond van de Wet op de Openluchtrecreatie verleend aan
de heer Vliem voor het houden van een kleinschalig kampeerterrein op
het perceel Oude Wijk 19 te Nieuweroord. Nadere informatie over deze
ontheffing is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen, Bestuurlijke en
Juridische Zaken, telefoonnummer 291 244.
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen en sloopmeldingen
Bouwaanvraag
* Postduivenvereniging 'De Reisduif', tijdelijk uitbreiden van een
vereniginglokaal, Molenweg 5, Tiendeveen
Bouwaanvragen voor licht vergunningplichtige bouwwerken
* Voetbalvereniging "Hoogeveen", tijdelijk plaatsen van een
kantoorunit, Sportveldenweg 1
* Blokzijl T., plaatsen van een keuken, Da Costastraat 20
* Vos G., uitbreiden van een woning, Aardenburg 10
* Dekker J., uitbreiden van een garage-/berging-/hobbyruimte, Kanaal
W.Z. 46, Tiendeveen
* Pijpstra C., plaatsen van een blokhut, Regulus 50
Bouwaanvragen voor regulier vergunningplichtige bouwwerken
* Lutra B.V., winkelpand ombouwen tot café, Grote Kerkstraat 17
* Jansen P.K., bouwen van een garage, Marten Kuilerweg 16, Elim
* Johan Bosman Interieurbouw, bouwen van bedrijfspand met kantoren,
Buitenvaart 1401 (kavel M18)
* Koopman A.H., uitbreiden van een woning, Herman Bavinckstraat 21
* Jonge de J., plaatsen van een carport/berging, van Limburg
Stirumstraat 18b
Sloopaanvragen
* Jonkman A., slopen van een woning, De Vos van Steenwijklaan 86
* Uiterwijk Winkel E., slopen van een showroom-/magazijn, Abraham
Niehuesstraat 4a/b
Sloopmeldingen
* Huisjes J., slopen van golfplaten van een garage, Hoofdweg 36,
Stuifzand
Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij
de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis,
Raadhuisplein 24
Verleende bouw- en sloopvergunningen
Bouwvergunningen
* Lunsing H., bouwen van een garage, Oostenrijkselaan 6
* Tibben F., bouwen van een kapschuur, Moscou 6, Hollandscheveld
* Veldsink J.J., uitbreiden van een woning, Vondelstraat 16
* Hamers H.L.L., bouwen van een serre, Klaverkamp 5
* Christian Salvesen B.V., uitbreiden van eenvrieshuis en kantoor,
Plesmanstraat 22
* Lunenborg J., bouwen van een serre, Gruythuysenlaan 20
* Werndly A., uitbreiden van een slaapkamer, De Garve 29
* Kooij van H., plaatsen van een kap op de garage, Witbol 6
Wijziging bouwvergunning
* Dijkstra M., plaatsen van twee dakkapellen (waarvoor eerder
vergunning is verleend / gewijzigd uitvoeren), Eykmanhof 3
Bouwvergunning van rechtswege
* Heutink Projektontwikkeling, bouwen van een vrijstaande woning met
nevenruimten, Valeriaan 12
Sloopvergunning
* Jonkman A., slopen van een woning, De Vos van Steenwijlaan 86
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
van Hoogeveen.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het
voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de
bestemmingsplannen Schoonhoven en Venesluis ten behoeve van de
volgende bouwaanvragen:
* B. Otten, voor het uitbreiden van de recreatiewoning Meerboomweg
155 te Hollandscheveld;
* E. Hoogeveen, voor het uitbreiden van de woning Zuiderweg 4 te
Hoogeveen.
De bouwaanvragen liggen met ingang van 23 januari 2003 gedurende vier
weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van de sector
Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze
omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met
toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Buitengebied Ruinen
ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* L. Boven, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het
perceel Wijsterseweg 146a te Stuifzand
Het bouwplan ligt met ingang van 23 januari 2003 gedurende twee weken
voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen
en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kan een ieder, bij Burgemeester en Wethouders,
schriftelijk zijn zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van
vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten
behoeve van de uitvoering van dit bouwplan.
Ter inzage beleidsnota Handhaving 2003 ruimtelijk beleid en
bouwvoorschriften
Burgemeester en Wethouders zijn voornemens een beleidsnota Handhaving
2003 ruimtelijk beleid en bouwvoorschriften vast te stellen, aangaande
de handhaving op grond van de Woningwet en de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
In deze nota wordt het handhavingsbeleid van de bouwregelgeving binnen
de gemeente Hoogeveen gepresenteerd. De nota is enerzijds bedoeld om
de politieke beleidsuitgangspunten met betrekking tot handhaving vast
te leggen en anderzijds geeft de nota ten behoeve van de
handhavingaanpak een praktisch juridische analyse van gemeentelijke
handhavinginstrumenten gebaseerd op artikel 125 van de Gemeentewet.
Op grond van art. 3:11 Algemene wet bestuursrecht ligt de beleidsnota voor vier weken ter inzage, vanaf de bekendmaking, bij de centrale balie Bouwen en Wonen in het Compagniehuis, Raadhuisplein 24. Ook is het mogelijk een nadere afspraak te maken met de heer J. Anema van de afd. bouw- en woningtoezicht (tel: 0528-291730).
Tijdens de termijn van terinzagelegging kan iedere belanghebbende
schriftelijk reageren op de inhoud van deze nota. De schriftelijke
reactie dient te worden gericht aan het college van burgemeester en
wethouders, Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen. Tevens bestaat de
mogelijkheid om mondeling een reactie te geven gedurende de
openingstijden van de centrale balie of zich te wenden tot de heer
Anema van de afd. bouw- en woningtoezicht.
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* De gemeente, sector MOW, voor het kappen van 11 bomen langs de Mr.
Cramerweg ter hoogte van de entree Buitenvaart I.
Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en
Wethouders.