Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

20-1-2003; Betreft: Definitieve 250cc Grand Prix-start voor Henk van den Lagemaat

IJsselstein/ Everdingen, 21 januari 2003

Henk van de lagemaat: van de reservebank naar vaste gp-startplaats

Exact vijf maanden nadat hij voor het GP-team van Arie Molenaar tijdens de Grand Prix van Brno als 'invaller' de gestopte Jarno Janssen verving, komt wegracecoureur Henk van de Lagemaat nu definitief van de Grand Prix reservebank. Want in wegraceseizoen 2003 zal de 3-voudig Nederlands 250cc kampioen in alle 16 Grands Prix volop aan de bak komen met een vaste startplaats onder startnummer 18. Daarmee is de routinier uit Everdingen (Utrecht), zoals het zich nu laat aanzien, waarschijnlijk de enige Nederlandse afgevaardigde die een volledig seizoen op het hoogste Grand Prix-niveau in actie zal komen.

Teameigenaar Arie Molenaar heeft werkelijk alles in het werk gesteld om weer een Nederlander in de Grands Prix terug te krijgen. "Als enig overgebleven Nederlands Grand Prix-team voel ik me verplicht om een Nederlandse rijder een startmogelijkheid aan te bieden in ons team", opent Arie Molenaar. "De afgelopen maanden hebben we keihard gewerkt aan het mogelijk maken van een Grand Prix-start voor Henk van de Lagemaat. Zo heeft Jos Vaessen op persoonlijke titel een lans voor ons gebroken bij Dorna directeur Carmelo Ezpeleta die de TV-rechten van de GP's beheren. Ook het TT Circuit Assen en de NOS, die komend seizoen weer alle GP's uitzenden, hebben het belang van Nederlandse deelname in de GP's duidelijk gemaakt bij de partijen die over het verdelen van de startplaatsen gaan. Zelf had ik daarnaast meerdere keren per week contact met het IRTA-hoofdkwartier (IRTA= vereniging van GP-teams) in Londen. En toen van Dorna en IRTA het sein op 'groen' kwam, was het zaak de financiële kant goed af te timmeren", vervolgt Molenaar, die bewust pas enkele weken na de bekendmaking van de startmogelijkheid voor Van de Lagemaat nu voor het eerst officieel naar buiten treed. "Pas toen alle partijen meewerkten voor een vaste startplaats voor Henk, zijn we de onderhandelingen met de sponsors verder in kunnen gaan. En daar heeft coureur Henk van de Lagemaat zelf ook keihard aan meegewerkt", klinkt het met veel genoegdoening uit de mond van de motorhandelaar uit IJsselstein. "We hebben met Van Dijk's Autobedrijven (Culemborg, Utrecht en Woerden) -een al jarenlange trouwe sponsor van Henk- en Dutch Originals Furniture (bekend van o.a. de Gispen modellen en fabrikant van banken, stoelen, tafels en kantoorinrichtingen), Sent Waninge en Honda een aantal grote internationaal opererende bedrijven achter ons staan. Bedrijven voor wie het commercieel interessant is om het ons team in zee te gaan, zowel wat het vergroten van hun naamsbekendheid betreft, exposure als op het gebied van relatiemarketing. Want na de Formule 1 is het MotoGP-circus "the place to be" als het om publiciteit gaat", weet Molenaar als geen ander.

"De keuze voor Henk van de Lagemaat lag eigenlijk heel erg voor de hand", vindt Molenaar. "Henk toonde enorm veel inzet tijdens zijn invalbeurt in de Tsjechische GP op het circuit van Brno. Het speet ons dat hij het GP-seizoen niet voor ons kon afmaken. Henk deed voor zijn sponsors een succesvolle greep naar zijn 3e NK-titel en wist hen er van te overtuigen dat na zijn 5e plaats in de EK-stand en zijn EK-overwinning tijdens de Dutch TT in Assen nu de tijd was aangebroken voor een overstap naar de Grand Prix."

De sinds 1993 in de wegracerij actief zijnde routinier (34) Van de Lagemaat heeft een flinke dosis Internationale ervaring in het Europees Kampioenschap. "Ik heb drie jaar lang alle EK-races in de 250cc klasse gereden, met afgelopen jaar de overwinning tijdens de EK-race in Assen en de 5e plaats in de eindstand als allerbeste seizoen. Er had zelfs een hogere EK-eindscore ingezeten, als er niet een aantal NK-races met de EK-kalender samenvielen. Op GP-niveau heb ik met twee TT-wildcards in Assen (1997-18e in 250cc en 1999-24e in 250cc) en mijn 19e plaats tijdens de invalbeurt in Brno in augustus 2002 laten zien dat er wel degelijk mogelijkheden voor me zijn om WK-punten te pakken. Vorig jaar had ik aan Arie Molenaar en zijn sponsors al eens te kennen gegeven dat ik in 2003 een volledig Grand Prix-seizoen wil rijden, en nu dat 100% voor elkaar is begrijp je dat er voor mij een lang gekoesterde droom in vervulling is gegaan", aldus een dolblije Van de Lagemaat.

Na drie racejaren op Aprilia keert Van de Lagemaat voor zijn eerste volledige GP-seizoen weer terug naar Honda. "Ik wen snel aan nieuwe motoren circuits en kan de technische aanpassingen goed verwoorden aan Hans Spaan en zijn monteurs. Ook gaan er een aantal van mijn eigen monteurs mee naar het GP-team. Met het testschema van zo'n 8 volledige dagen kan ik zeker beslagen ten ijs komen voor de eerste GP op 6 april in het Japanse Suzuka. Ik ben al bekend met de Dunlop banden en heb me ten doel gesteld om me in de eerste GP's te concentreren op het kwalificeren voor de race en een zo goed mogelijke resultaat in de race. Na Japan en Welkom (ZA) keren we terug naar Europa. Dan komen we met Jerez, Le Mans, Assen, Brno, Donington en Estoril weer op bekende circuits. Ik zal nog wel aan alles moeten wennen, maar ik ga er helemaal voor...!", aldus Van de Lagemaat, wiens Honda eind deze maand uit Japan wordt ingevlogen.


*********

Ingezonden persbericht