ROVER: minister moet iets ondernemen tegen knippen buslijnen
Reizigersvereniging ROVER vraagt aan minister De Boer van Verkeer en
Waterstaat in te grijpen bij het knippen van buslijnen. Het "knippen"
van een lijn betekent dat de reizigers onderweg allemaal moeten
uitstappen, en weer instappen in een bus van een andere maatschappij.
Diverse doorgaande streekbuslijnen zijn het einde van het vorige jaar
en begin dit jaar geknipt als gevolg van aanbestedingen. ROVER vindt
dat een forse verslechtering van het openbaar vervoer. Ook is ROVER
van mening dat de opdrachtgevers (regiobesturen en provincies) hier te
gemakkelijk toe over gaan. De belangen van de reizigers komen niet op
de eerste plaats: de reiziger vraagt niet om een extra overstap en
extra wachttijd.
Door invoering de nieuwe Wet Personenvervoer zijn regiobesturen en
provincies begonnen met het aanbesteden van het openbaar vervoer en
het verlenen van concessies aan vervoerbedrijven. Langzamerhand wordt
nu duidelijk wat de gevolgen hiervan zijn. Buslijnen lopen nogal eens
door verschillende concessiegebieden. Door de aanbestedingen komen er
andere vervoerders. Een goede afstemming is dan noodzakelijk om de
verschillende vervoerders toestemming te geven over de grenzen van
concessiegebieden heen te rijden. In het Gelderse rivierengebied,
Oost-Brabant en Noord-west Utrecht hebben Arriva en de BBA het vervoer
overgenomen van Hermes en Connexxion. Het gevolg van deze wijzigingen
is dat in een groot aantal streekbuslijnen is geknipt. Rondom Nijmegen
geldt dit maar liefst voor acht lijnen. Het knippen van deze
verbindingen vindt niet plaats op basis van vervoerskundige
argumenten, maar gebeurt omdat de verantwoordelijke besturen en
bedrijven niet met elkaar tot overeenstemming konden komen om de
betrokken lijnen gezamenlijk te exploiteren.
Een voorbeeld: De voormalige Interlinerlijn Tiel Nijmegen is in
Druten geknipt, reizigers moeten daar nu overstappen. De
overstaptijdtijd in Druten is kort, als de bus uit Nijmegen even
vastloopt in het drukke verkeer, wordt de aansluiting in Druten gemist
en moet de reiziger wachten op de volgende bus naar Tiel die een half
uur later rijdt. Een overstapgarantie wordt niet gegeven. Ook zijn de
rechtstreekse verbindingen tussen Land van Maas en Waal en Nijmegen
komen te vervallen. In Grave, Cuijk en Uden zijn de Brabantse lijnen,
die vroeger rechtstreeks naar Nijmegen reden, geknipt. Maar ook in de
Ranstad doet het probleem zich voor: lijn 140 Utrecht Haarlem, die nu
deels door de BBA wordt gereden, is nu in Uithoorn geknipt omdat het
andere gedeelte door Connexxion wordt geëxploiteerd.
ROVER heeft de minister gevraagd in te grijpen. Deze kan een aanwijzing aan de verantwoordelijke besturen geven om alsnog te komen tot de noodzakelijke afstemming. De problemen konden volgens ROVER ontstaan doordat de regio- en provinciebesturen hebben nagelaten afstemmingsoverleg te voeren. Vaak volgen deze besturen de voorstellen van de vervoerders, zonder onderzoek te doen naar de vervoersgegevens.
Amersfoort, 21 januari 2003
---