Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
21 januari 2003
1. Wijkverkeersplan Kanaalstraat e.o. vrijgegeven voor inspraak
Om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van de buurt
rondom de Kanaalstraat te verbeteren, stelt het college een aantal
verkeersmaatregelen voor. Deze maatregelen moeten zoveel mogelijk
klachten over verkeersonveilige situaties verhelpen, met name in de
Kanaalstraat zelf. Zo komen in de Kanaalstraat fietsstroken en worden
de laad- en losfaciliteiten verbeterd. In de buurt van de Van
Diemenstraat wordt de verkeerscirculatie aangepast om sluipverkeer
tegen te gaan zonder dat dat ten koste gaat van bereikbaarheid. Het
Wijkverkeersplan Kanaalstraat e.o., waar de maatregelen in staan, is
door het college van burgemeester en wethouders vrijgegeven voor
inspraak.
Het wijkverkeersplan geldt voor het gebied dat ligt tussen de
spoorlijn Utrecht - Gouda, de Thomas à Kempisweg/Spinozaweg, het
Merwedekanaal en de Graadt van Roggenweg. De belangrijkste reden voor
het opstellen van een wijkverkeersplan (WVP) is de wens om de
leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijk te verbeteren.
Wijkbureau West ontvangt al jaren klachten over de
verkeersonveiligheid in en rond de Kanaalstraat. Bovendien krijgt de
wijk de komende jaren te maken met wijzigingen in het verkeersbeeld,
met name door de groei van het autobezit, de herinrichting van het
Westplein en in een later stadium van het Stationsgebied. De basis van
het wijkverkeersplan is een inventarisatie van wensen en klachten die
bewoners tijdens een informatieavond kenbaar maakten. Ook enkele
organisaties leverden commentaar zoals de Kamer van Koophandel, de
Fietsersbond en een allochtone winkeliersvereniging. Bewoners worden
op korte termijn met een 'Stadsplan' geïnformeerd over de maatregelen
uit het wijkverkeersplan. Daarin worden ze ook uitgenodigd voor een
inspraakbijeenkomst die begin februari plaatsvindt. Alle reacties
worden vervolgens verwerkt, waarna het college de definitieve versie
van het wijkverkeersplan vaststelt. Daarna kan de uitvoering beginnen.
De commissie Verkeer en Beheer wordt over het wijkverkeersplan
geïnformeerd.
2. Definitieve randvoorwaarden voor nieuwbouw Centrum Maliebaan
Naar aanleiding van inspraakreacties zijn de randvoorwaarden voor de
nieuwbouwplannen van Centrum Maliebaan op het voormalige WKZ-terrein
in de binnenstad aangepast. Het centrum voor verslavingszorg wil in de
nieuwbouw aan de ABC-straat ruimte scheppen voor zowel opnames als
dagbehandeling. Omdat hergebruik van de voormalige beddentoren van het
Wilhelminakinderziekenhuis niet mogelijk is, kiest Centrum Maliebaan
voor volledige nieuwbouw. Naar aanleiding van de inspraak is nu
bepaald dat de bouwhoogte (inclusief bouwtechnische installaties) op
het middenterrein niet hoger mag zijn dan 25 meter .Daarmee blijft de
maximale bouwhoogte 5 meter onder die van de voormalige beddentoren.
Ook wordt in de randvoorwaarden expliciet aandacht gevraagd voor de
inrichting van de openbare ruimte. Zo moet de oorspronkelijke breedte
van de ABC-straat visueel zichtbaar gemaakt worden. Op basis van de
gemeentelijke randvoorwaarden laat Centrum Maliebaan nu een ontwerp
maken. Over dit ontwerp wordt nog inspraak georganiseerd. De
raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling wordt gehoord.
3. 2e fase herontwikkeling Willem Arntzhuis
De gemeente is bereid om mee te werken aan de herontwikkeling van een
deel van het Altrecht-terrein in de zuidelijke oude binnenstad. Na
nieuwbouw en renovatie van het ziekenhuis zelf wil Altrecht de rest
van het gebied bestemmen voor woonfuncties en openbare ruimte. Zo zijn
er plannen om in het bestaande monumentale pand aan de Lange
Nieuwstraat luxeappartementen te vestigen. Altrecht denkt voor de
bovenste verdieping aan de Nicolaasstraat Altrecht aan appartementen
in de sociale huur. Verder zijn er plannen voor nieuwbouw (combinatie
wonen/werken) aan een deel van de Lange Nieuwstraat en aan de Vrouw
Juttehof. Een deel van het binnenterrein krijgt een openbare functie.
In aanvulling op de bestaande parkeergarage wordt gedacht aan een
tweede ondergrondse garage op de hoek/ Lange Nieuwstraat/
Nicolaasstraat. In een nog op te stellen planidentificatie zal de
gemeente de randvoorwaarden formuleren waarbinnen dit particuliere
initiatief kan worden gerealiseerd. De raadscommissie voor Stedelijke
Ontwikkeling wordt geïnformeerd.
4. Bezwaren tegen aanleg skatelandschap Tussenbroekstraat ongegrond
verklaard
.
De plannen voor het skatelandschap aan de Hendrika van
Tussenbroekstraat zijn een initiatief van jongeren uit Oog in Al. Het
Tussenbroekplantsoen blijkt ten opzichte van andere locaties in de
buurt het meest geschikt te zijn voor een skatelandschap: niet te
dicht bij woningen en ook niet te ver van de "bewoonde wereld".Omdat
er strijd is met het bestemmingsplan moet een procedure worden
doorlopen volgens artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening. Inspraak heeft een flink aantal negatieve reacties
opgeleverd. Zo zouden de skaters zorgen voor geluidsoverlast,
aantasting van het groen en verstoring van kerkdiensten. Akoestisch
onderzoek heeft uitgewezen dat van onevenredige geluidsoverlast geen
sprake zal zijn. Zo ligt de kerk op 55 meter afstand van de geplande
skatebaan. Wel zal het bouwplan van het skatelandschap iets worden
gewijzigd om aantasting van het groen te voorkomen. Nu de
inspraakreacties ongegrond zijn verklaard, wordt de artikel 19
procedure voortgezet met het ter inzage leggen van het bouwplan. Ook
hier is weer inspraak op mogelijk.