Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

21 januari 2003


1. Wijkverkeersplan Kanaalstraat e.o. vrijgegeven voor inspraak

Om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van de buurt rondom de Kanaalstraat te verbeteren, stelt het college een aantal verkeersmaatregelen voor. Deze maatregelen moeten zoveel mogelijk klachten over verkeersonveilige situaties verhelpen, met name in de Kanaalstraat zelf. Zo komen in de Kanaalstraat fietsstroken en worden de laad- en losfaciliteiten verbeterd. In de buurt van de Van Diemenstraat wordt de verkeerscirculatie aangepast om sluipverkeer tegen te gaan zonder dat dat ten koste gaat van bereikbaarheid. Het Wijkverkeersplan Kanaalstraat e.o., waar de maatregelen in staan, is door het college van burgemeester en wethouders vrijgegeven voor inspraak.

Het wijkverkeersplan geldt voor het gebied dat ligt tussen de spoorlijn Utrecht - Gouda, de Thomas à Kempisweg/Spinozaweg, het Merwedekanaal en de Graadt van Roggenweg. De belangrijkste reden voor het opstellen van een wijkverkeersplan (WVP) is de wens om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijk te verbeteren. Wijkbureau West ontvangt al jaren klachten over de verkeersonveiligheid in en rond de Kanaalstraat. Bovendien krijgt de wijk de komende jaren te maken met wijzigingen in het verkeersbeeld, met name door de groei van het autobezit, de herinrichting van het Westplein en in een later stadium van het Stationsgebied. De basis van het wijkverkeersplan is een inventarisatie van wensen en klachten die bewoners tijdens een informatieavond kenbaar maakten. Ook enkele organisaties leverden commentaar zoals de Kamer van Koophandel, de Fietsersbond en een allochtone winkeliersvereniging. Bewoners worden op korte termijn met een 'Stadsplan' geïnformeerd over de maatregelen uit het wijkverkeersplan. Daarin worden ze ook uitgenodigd voor een inspraakbijeenkomst die begin februari plaatsvindt. Alle reacties worden vervolgens verwerkt, waarna het college de definitieve versie van het wijkverkeersplan vaststelt. Daarna kan de uitvoering beginnen.

De commissie Verkeer en Beheer wordt over het wijkverkeersplan geïnformeerd.


2. Definitieve randvoorwaarden voor nieuwbouw Centrum Maliebaan

Naar aanleiding van inspraakreacties zijn de randvoorwaarden voor de nieuwbouwplannen van Centrum Maliebaan op het voormalige WKZ-terrein in de binnenstad aangepast. Het centrum voor verslavingszorg wil in de nieuwbouw aan de ABC-straat ruimte scheppen voor zowel opnames als dagbehandeling. Omdat hergebruik van de voormalige beddentoren van het Wilhelminakinderziekenhuis niet mogelijk is, kiest Centrum Maliebaan voor volledige nieuwbouw. Naar aanleiding van de inspraak is nu bepaald dat de bouwhoogte (inclusief bouwtechnische installaties) op het middenterrein niet hoger mag zijn dan 25 meter .Daarmee blijft de maximale bouwhoogte 5 meter onder die van de voormalige beddentoren. Ook wordt in de randvoorwaarden expliciet aandacht gevraagd voor de inrichting van de openbare ruimte. Zo moet de oorspronkelijke breedte van de ABC-straat visueel zichtbaar gemaakt worden. Op basis van de gemeentelijke randvoorwaarden laat Centrum Maliebaan nu een ontwerp maken. Over dit ontwerp wordt nog inspraak georganiseerd. De raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling wordt gehoord.


3. 2e fase herontwikkeling Willem Arntzhuis
De gemeente is bereid om mee te werken aan de herontwikkeling van een deel van het Altrecht-terrein in de zuidelijke oude binnenstad. Na nieuwbouw en renovatie van het ziekenhuis zelf wil Altrecht de rest van het gebied bestemmen voor woonfuncties en openbare ruimte. Zo zijn er plannen om in het bestaande monumentale pand aan de Lange Nieuwstraat luxeappartementen te vestigen. Altrecht denkt voor de bovenste verdieping aan de Nicolaasstraat Altrecht aan appartementen in de sociale huur. Verder zijn er plannen voor nieuwbouw (combinatie wonen/werken) aan een deel van de Lange Nieuwstraat en aan de Vrouw Juttehof. Een deel van het binnenterrein krijgt een openbare functie. In aanvulling op de bestaande parkeergarage wordt gedacht aan een tweede ondergrondse garage op de hoek/ Lange Nieuwstraat/ Nicolaasstraat. In een nog op te stellen planidentificatie zal de gemeente de randvoorwaarden formuleren waarbinnen dit particuliere initiatief kan worden gerealiseerd. De raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling wordt geïnformeerd.


4. Bezwaren tegen aanleg skatelandschap Tussenbroekstraat ongegrond verklaard
.

De plannen voor het skatelandschap aan de Hendrika van Tussenbroekstraat zijn een initiatief van jongeren uit Oog in Al. Het Tussenbroekplantsoen blijkt ten opzichte van andere locaties in de buurt het meest geschikt te zijn voor een skatelandschap: niet te dicht bij woningen en ook niet te ver van de "bewoonde wereld".Omdat er strijd is met het bestemmingsplan moet een procedure worden doorlopen volgens artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Inspraak heeft een flink aantal negatieve reacties opgeleverd. Zo zouden de skaters zorgen voor geluidsoverlast, aantasting van het groen en verstoring van kerkdiensten. Akoestisch onderzoek heeft uitgewezen dat van onevenredige geluidsoverlast geen sprake zal zijn. Zo ligt de kerk op 55 meter afstand van de geplande skatebaan. Wel zal het bouwplan van het skatelandschap iets worden gewijzigd om aantasting van het groen te voorkomen. Nu de inspraakreacties ongegrond zijn verklaard, wordt de artikel 19 procedure voortgezet met het ter inzage leggen van het bouwplan. Ook hier is weer inspraak op mogelijk.