* Gemeenteberichten week 04 (datum mededeling 23 januari 2003)
Verleende APV vergunningen
* Extra vergadering commissie WRM
* Automatische incasso
Gemeenteberichten week 04
Bouwregels veranderen
Op 1 januari 2003 veranderen de Woningwet en het Bouwbesluit.
Dit betekent nieuwe spelregels voor het bouwen van en aan woningen,
kantoren, winkels, en dergelijke. De nieuwe Woningwet kent drie
categorieën bouwwerken: bouwvergunningsvrij,
lichtbouwvergunningsplichtig en regulier bouwvergunningsplichtig. Aan
de achterkant van de woning mag doorgaans sneller gebouwd worden
zonder bouwvergunning. Voor de voor- en zijkant van de woning gelden
meer beperkingen en moet meestal een bouwvergunning worden
aangevraagd. Voor monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten
gaat de vergunningsvrijheid niet gelden.
Er zijn informatiefolders over diverse onderwerpen beschikbaar:
dakkapellen, aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen, erf- en
perceelafscheidingen, zonnecollectoren en zonnepanelen, kozijn- en
gevelwijzigingen en dakramen. In deze folders kunt u eenvoudig door
middel van een 'vraagboom' bepalen of u een bouwvergunning nodig
heeft. U kunt deze folders ophalen in de hal van het gemeentehuis, of
downloaden via de website van het Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (www.vrom.nl). Ook het
bouwbesluit is op deze site online te raadplegen. Tevens kunt u op de
site uitgebreide informatie vinden over de veranderingen.
Vanaf 1 januari 2003 dient u een landelijk standaard aanvraagformulier te gebruiken voor de aanvraag van een bouwvergunning. Dit formulier en de bijbehorende toelichting is verkrijgbaar bij het gemeentehuis of kunt u downloaden via de site van het Ministerie van VROM.
Voor vragen en informatie kunt u ook terecht bij de sector VROM van
het gemeentehuis, telefoon 035 - 5390611.
Bouwplannen
Ingekomen aangevraagde bouwvergunningen
- Witbol 10, plaatsen tentdak, ingekomen 14 janauri 2003.
- Wakkerendijk 104, bouwen bijgebouw, ingekomen 14 januari 2003.
- Wolfstedelaan 48, plaatsen twee dakkapellen, ingekomen 14 januari
2003.
- Roerdomp 27, vergroten woning, ingekomen 15 januari 2003.
Verleende bouwvergunning
- Meentweg 125, herbouwen woning, verzonden 14 januari 2003
- Jonneveen 31, vergroten woning.
bestemmingsplan. Deze bouwplannen liggen vanaf 24 januari 2002
gedurende 4 weken voor een ieder ter inzage bij de sector VROM.
Verleende vrijstellingen bestemmingsplan
- Vlierberg 4, keukenbedrijf, verzonden 21 januari 2003.
- Bramenberg 14c, keukenbedrijf, verzonden 21 januari 2003.
Wanneer u als belanghebbende zich niet met een van deze besluiten kunt
verenigen, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na verzending van het
besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en
wethouders.
Tegelijkertijd kunt u bij spoed (schriftelijk) een voorlopige
voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter, postbus 13023, 3507 LA
Utrecht. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 109,- voor
burgers en 218,- voor rechtspersonen.
Verleende APV vergunningen
* 12 t/m 19 februari: plaatsen borden Interkerkelijke Vrouwen
* 18 augustus t/m 1 september: plaatsen borden Volksuniversiteit
U kunt als belanghebbende binnen zes weken na verzending een
gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift indienen bij de
burgemeester.
Voor meer informatie over APV vergunningen kunt u terecht bij mevr.
I.C.M. Seure, tel. 035-5390687, sector ABW.
Extra vergadering van commissie WRM (Wonen, Ruimtelijke Ordening en
Milieu)
Dinsdag 28 januari 2003 Aanvang 20.00 uur in de raadzaal
Agendapunten o.m.
* Inventarisatie spreekrecht publiek
* Discussie openbaar Groen met toelichting van BTL Planburo
* Discussie toewijzingsregels koopwoningen
Automatische incasso: makkelijk voor u en ons.
Twee weken geleden is de belastingkrant 2003 huis-aan-huis in Eemnes
bezorgd. Hierin staat informatie over de belastingen die de gemeente
Eemnes in 2003 oplegt.
Nieuw is dat de gemeente Eemnes aan alle belastingplichtigen de
mogelijkheid biedt om tot automatische incasso van de belastingaanslag
(die eind maart wordt opgelegd) over te gaan. Het bedrag van de
aanslag wordt dan vanaf eind april tot en met eind september
automatisch in zes gelijke termijnen geïnd.
Let op: Uiterlijk 31 januari dient de machtigingskaart uit de folder
bij de gemeente binnen te zijn.
Als u niet kiest voor automatische incasso, dan dient de aanslag
uiterlijk 30 juni 2003 in zijn geheel te zijn betaald. Met de
invoering van de automatische incasso is het niet meer mogelijk om een
betalingsregeling te treffen.
Indien u de belastingkrant niet heeft ontvangen, dan kunt u een
exemplaar afhalen bij de balie van het gemeentehuis.