Geld voor oplossing files N 242
Haarlem, 17 januari 2003 - Nu overeenstemming is bereikt met betrokken
gemeentes over hun bijdrage, maken Gedeputeerde Staten de weg vrij
voor de reconstructie van de N 242. Een oplossing van de dagelijkse
fileproblemen op de N 242 tussen Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk
is nu in zicht. Met het plan worden niet alleen de fileproblemen
aangepakt, het levert ook verbeteringen op voor het openbaar vervoer,
fietsers én de verkeersveiligheid.
De werkzaamheden zullen drie jaar in beslag nemen. Het streven is de
uitvoeringswerkzaamheden voor de N 242 te starten voor 1 januari 2005
en voor 1 januari 2008 op te leveren. De financiering van het project,
dat 120 miljoen gaat kosten, gebeurt op verschillende wijzen. Zo
dragen de gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk en Schermer in
totaal 7 miljoen bij aan het project. De provincie maakt de komende
negen jaar jaarlijks 8 miljoen vrij uit een overheidsfonds (de GDU+),
dat inclusief rente een bedrag van plusminus 73 miljoen oplevert.
Gedeputeerde staten hebben zich ook verplicht tot een eigen bijdrage
van 40 miljoen, waarvan voor 4 miljoen reeds dekking is aangegeven. Op
11 november 2002 besloten de staten tijdens de begrotingsbehandeling
2003 om uit de motorrijtuigenopcenten een bedrag van 4 miljoen
beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de N 242 (motie
70-3). De nieuwe staten beslissen over dekking van de resterende
bijdrage.
Het plan
In nauwe samenwerking met de HAL-gemeenten (Alkmaar, Heerhugowaard,
Langedijk), de gemeente Schermer en Rijkswaterstaat Noord-Holland is
gezocht naar een snelle en duurzame oplossing voor de knelpunten op de
N242 voor het gedeelte vanaf de Smaragdweg (gemeente Alkmaar) tot en
met het Nollencicuit (gemeente Heerhugowaard). Het voorkeurstracé van
de provincie Noord-Holland ziet er als volgt uit:
Autoverkeer
In het voorkeursalternatief zijn alle kruisingen met de N242 vanaf de
Smaragdweg tot en met het Nollencircuit ongelijkvloers. De essentie
van de voorgestelde oplossing is het combineren van 3 bestaande
kruispunten (Westdijk, Omval / Noordervaart en de Nieuwe Schermerweg)
tot één aansluiting met de N242.
De Nieuwe Schermerweg wordt vanaf de Kraspolderbrug (Alkmaar Centrum)
recht doorgetrokken naar de N243 (Noordervaart). Deze weg kruist de
N242 ongelijkvloers over één viaduct. Deze verlengde Nieuwe
Schermerweg wordt aangesloten op de N242 voor autoverkeer in alle
richtingen. De N244 vanuit de Zaanstreek wordt doorgetrokken langs de
oostzijde van de N242 tot de verlengde Nieuwe Schermerweg. De Omval
wordt ontsloten aan de westzijde van de N242 ook via de Nieuwe
Schermerweg.
Hierdoor komen twee aansluitingen op de N242 te vervallen. Door het
vervallen van kort op elkaar in- en uitvoegend verkeer neemt de
capaciteit en de verkeersveiligheid van de N242 toe. De
kapitaalintensieve kunstwerken zoals open tunnelbak bij de Omval, het
aquaduct en het viaduct bij de Westdijk zijn niet meer nodig.
De N242 wordt in eerste instantie met 2 x 2 rijstroken uitgevoerd.
Openbaar vervoer
Om doorstroming van het openbaar vervoer te bevorderen komt er een
vrije lijnbusbaan tussen Alkmaar (Kraspolderbrug) en Heerhugowaard
(Middenweg) naast en ten oosten van de N242.
Fietsverkeer
In het voorkeursalternatief is een aantal fietsverbindingen verbeterd.
Bij het Nollencircuit wordt een fietsverbinding aan de zuidzijde van
de Nollenweg voorgesteld. Hierdoor kan het fietsverkeer duurzaam
veilig gebruik maken van het viaduct over de N242. Tevens wordt de
belangrijke fietsverbinding Heerhugowaard - Alkmaar Noord/Centrum
verbeterd. Er komen kruisingsvrije fietsverbindingen met de N242
tussen de Noordervaart Omval en nabij de Leeghwaterbrug.
Procedure
Het besluit zal op 7 februari a.s. worden besproken met de commissie
Wegen, Verkeer en Vervoer en de commissie Financiën, Strategie en
Bedrijven.
Inlichtingen: Joop Kilian, 023-514 4613
Inlichtingen voor de pers: Laurian Zwart , 023-514 4458
Sacha Boedijn 17-1-2003 15:41:00