21 januari 2003
Maatschappelijke verantwoord ondernemen
Over dictatorpils en conflictdiamanten
Prikkelende bhs uit Birma, de zee als vuilnisvat, jeugdige
voetbalstikkers, dioxinezalmen? De roep om maatschappelijk verantwoord
ondernemen klinkt steeds luider, maar het is nog onduidelijk hoe
daaraan adequaat gehoor kan worden gegeven. In een debat op de Erasmus
Universiteit op dinsdag 21 januari 2003 krijgen onder meer Gerda
Verburg, vice-fractievoorzitter van het CDA, en Gerard Oonk,
coördinator van de Landelijke India Werkgroep daarover het woord. De
aanleiding vormt het onderzoek van prof.dr. Rob van Tulder en drs.
Alex van der Zwart. Beiden behoren tot de vakgroep Business Society
Management van de Faculteit der Bedrijfskunde. De resultaten zijn te
lezen in Reputaties op het spel, over maatschappelijk verantwoord
ondernemen.
Reputaties op het spel gaat over de dilemmas en uitdagingen besproken
die ondernemingen, overheden en maatschappelijke groeperingen de drie
zijden van de maatschappelijke driehoek ondervinden bij het
onderhandelen over de invulling van verantwoord ondernemen. Wetgeving
alleen volstaat niet: het zogenaamde reputatiemechanisme blijkt
beperkt effectief.
De auteurs introduceren het begrip maatschappelijk
interfacemanagement. Daarmee typeren ze de spanningsvelden die tussen
de drie partijen bestaan op het terrein van geloofwaardig
maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemingsstrategieën zijn
pas effectief en duurzaam als op twee scheidsvlakken adequate keuzes
gemaakt worden: publiek/ privaat en profit/non-profit.
Zeventien spraakmakende cases worden systematisch behandeld en
geanalyseerd. Ondernemingen als Triumph, IKEA, PepsiCo, ABN Amro,
Nutreco en Schiphol kruisen de degens met maatschappelijke
groeperingen als Landelijke India Werkgroep, Burma Centrum Nederland,
Schone Kleren Kampagne, NiZA en Milieudefensie. De onderwerpen zijn
kinderarbeid, omstreden bodemschatten, milieuverontreiniging,
dictatuur, voeding en mensenrechten.
Van Tulder en Van der Zwart schetsen de contouren van een
stakeholder-dialoog als meest adequate vorm van maatschappelijk
interfacemanagement voor de toekomst.
Noot voor de pers
Debat en boekpresentatie 'Reputaties op het spel': dinsdag 21 januari
2003.
Tijd: 16.00 tot 17.30 uur (vanaf 15.30 uur ontvangst).
Plaats: Woudestein, Gebouw Q 1-1
Een recensie-exemplaar van het boek is aan te vragen bij uitgeverij
Het Spectrum,
tel. (030) 265 0697
Info: drs. Bas Schreiner, Bedrijfskunde,
tel. (010) 408 1831
e-mail: b.schreiner@fbk.eur.nl
Bijlage: Overzicht van de in het boek behandelde cases
* Door uitbuiting voordeliger? Schone Kleren Kampagne en SOMO versus
C&A
* Schoon, stil en fris Bulderbos: Milieudefensie versus Schiphol
* The choice of a new genocide? Free Burma Coalition versus PepsiCo
* Birmees dictatorpils: XminY versus Heineken
* Do it Just: Oxfam en SKK versus Nike
* De zee als vuilnisvat? Greenpeace versus Shell
* Stille diplomatie: Amnesty International en Pax Christi versus
Shell
* Stikken voor bijna niks? Landelijke India Werkgroep versus
Adidas-Salomon
* NO X-soja :Greenpeace versus Cargill
* Verontruste adoptieouders: VVFP en Werkgroep Gendt versus Foster
Parents Plan
* Bagger in Birma: Burma Centrum Nederland versus IHC Caland
* IKEA family, soms wel erg jong? Socialistische Partij (SP) versus
IKEA
* Conflictdiamanten: NiZA versus ABN Amro
* Prikkelende bhs uit Birma: SKK en FNV Mondiaal versus Triumph
International
* Dioxinezalmen? Friends of the Earth Scotland versus Nutreco
* Kwik met twee maten meten? Tamilnadu Alliance Against Mercury en
Greenpeace versus Unilever
* Wheres the beef? Its in your fries! Advocaat H.B. Bharti en
Vegetarian Legal Action Network versus McDonalds
INLINE]