VNV
Persbericht
Vliegers in actie tegen europese regeling werk- en rusttijden
Vliegveiligheid potentieel in gevaar!!
Badhoevedorp, 16 januari 2003
Europese vliegers luiden de noodklok. Zij vinden de voorstellen van
het Europees Parlement voor een nieuwe regeling van werk- en
rusttijden volstrekt onacceptabel. De Vereniging van Nederlandse
Verkeersvliegers (VNV) heeft demissionair-minister De Boer van Verkeer
en Waterstaat al in een brief gewezen op de gevaren van de Europese
voorstellen. 'Geen compromissen als het om vliegveiligheid gaat!' zegt
Henk de Vries, voorzitter van de VNV. De VNV voert samen met de andere
Europese vliegerverenigingen actie om de vliegveiligheid binnen Europa
op peil te houden.
Het Europees Parlement heeft in het najaar van 2002 een Europese Werk-
en Rusttijden Regeling (WRR) voor vliegtuigpersoneel aangenomen. Het
voorstel staat binnenkort op de agenda van de Ministers van Transport
van de EU-lidstaten. De VNV vindt net zoals haar buitenlandse
collega's dat de regeling niet mag worden aangenomen. Zij
onderschrijven de conclusies van medici, wetenschappers en deskundigen
op het gebied van 'human performance' en vermoeidheid die de regeling
hebben verworpen en als potentieel gevaarlijk hebben bestempeld.
De nieuwe regeling zou een flinke verslechtering zijn ten opzichte van
de huidige Nederlandse wet- en regelgeving. Zo maakt het Europese
voorstel het mogelijk dat een vlieger 180 uur in 20 dagen moet werken
met slechts twee dagen vrij. Ook bestaat de kans op een aangesloten
werktijd van 14 uur. Wie vindt het veilig dat een vlieger die al 12,5
uur aan het werk is om drie uur 's nachts nog zijn vijfde landing moet
maken?
Op dinsdag 21 januari aanstaande staat voor de Europese
verkeersvliegers een gezamenlijke actiedag gepland. In Italië zullen
vliegers en cabinepersoneel het werk op die dag voor vier uur
neerleggen, omdat de Italiaanse overheid het voornemen heeft om
vooruitlopend op het besluit van de Raad van Ministers de nieuwe
regeling alvast in te voeren.
De verkeersvliegers zijn voorstander van één Europese werk- en
rusttijdenregeling, mits de vliegveiligheid gewaarborgd blijft. De
huidige voorstellen voldoen niet aan deze voorwaarde. Evenmin leiden
de voorstellen tot het beoogde 'level playing field'. Nationale
overheden en luchtvaartmaatschappijen houden te veel ruimte voor eigen
regels. De 31.000 Europese vliegers die verenigd zijn in de European
Cockpit Association (ECA) nemen daarom nu stelling tegen de nieuwe
regeling en weten zich hierbij gesteund door de International
Federation of Airline Pilots Associations (IFALPA).
In het belang van de vliegveiligheid zullen de vliegerverenigingen
druk blijven uitoefenen op de Europese Ministers van Transport om bij
de beraadslaging over de regeling gebruik te maken van de medische en
wetenschappelijke onderzoeken die ruim voor handen zijn. Indien nodig
volgen meer acties.
Voor de redactie:
Voor nadere informatie: H. de Vries, voorzitter, 0346 57 36 00
16 jan 03 16:51