VNV


Persbericht

Vliegers in actie tegen europese regeling werk- en rusttijden

Vliegveiligheid potentieel in gevaar!!

Badhoevedorp, 16 januari 2003

Europese vliegers luiden de noodklok. Zij vinden de voorstellen van het Europees Parlement voor een nieuwe regeling van werk- en rusttijden volstrekt onacceptabel. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft demissionair-minister De Boer van Verkeer en Waterstaat al in een brief gewezen op de gevaren van de Europese voorstellen. 'Geen compromissen als het om vliegveiligheid gaat!' zegt Henk de Vries, voorzitter van de VNV. De VNV voert samen met de andere Europese vliegerverenigingen actie om de vliegveiligheid binnen Europa op peil te houden.

Het Europees Parlement heeft in het najaar van 2002 een Europese Werk- en Rusttijden Regeling (WRR) voor vliegtuigpersoneel aangenomen. Het voorstel staat binnenkort op de agenda van de Ministers van Transport van de EU-lidstaten. De VNV vindt net zoals haar buitenlandse collega's dat de regeling niet mag worden aangenomen. Zij onderschrijven de conclusies van medici, wetenschappers en deskundigen op het gebied van 'human performance' en vermoeidheid die de regeling hebben verworpen en als potentieel gevaarlijk hebben bestempeld.

De nieuwe regeling zou een flinke verslechtering zijn ten opzichte van de huidige Nederlandse wet- en regelgeving. Zo maakt het Europese voorstel het mogelijk dat een vlieger 180 uur in 20 dagen moet werken met slechts twee dagen vrij. Ook bestaat de kans op een aangesloten werktijd van 14 uur. Wie vindt het veilig dat een vlieger die al 12,5 uur aan het werk is om drie uur 's nachts nog zijn vijfde landing moet maken?

Op dinsdag 21 januari aanstaande staat voor de Europese verkeersvliegers een gezamenlijke actiedag gepland. In Italië zullen vliegers en cabinepersoneel het werk op die dag voor vier uur neerleggen, omdat de Italiaanse overheid het voornemen heeft om vooruitlopend op het besluit van de Raad van Ministers de nieuwe regeling alvast in te voeren.

De verkeersvliegers zijn voorstander van één Europese werk- en rusttijdenregeling, mits de vliegveiligheid gewaarborgd blijft. De huidige voorstellen voldoen niet aan deze voorwaarde. Evenmin leiden de voorstellen tot het beoogde 'level playing field'. Nationale overheden en luchtvaartmaatschappijen houden te veel ruimte voor eigen regels. De 31.000 Europese vliegers die verenigd zijn in de European Cockpit Association (ECA) nemen daarom nu stelling tegen de nieuwe regeling en weten zich hierbij gesteund door de International Federation of Airline Pilots Associations (IFALPA).

In het belang van de vliegveiligheid zullen de vliegerverenigingen druk blijven uitoefenen op de Europese Ministers van Transport om bij de beraadslaging over de regeling gebruik te maken van de medische en wetenschappelijke onderzoeken die ruim voor handen zijn. Indien nodig volgen meer acties.

Voor de redactie:
Voor nadere informatie: H. de Vries, voorzitter, 0346 57 36 00

16 jan 03 16:51