MEERWAARDEN MAKEN RESULTAAT 2002

Het directiecomité van CMB heeft kennis genomen van de resultaten voor het jaar 2002.

Het geconsolideerd resultaat voor het ganse jaar 2002 wordt geschat op 48 miljoen EUR, te vergelijken met 82 miljoen EUR voor het jaar 2001.

De cashflow voor het jaar 2002 wordt geraamd op 213 miljoen EUR in vergelijking met 249 miljoen EUR voor 2001.

Het resultaat voor het jaar 2002 houdt nog geen rekening met een mogelijke afwaardering van de vloot. Momenteel wordt, in voorbereiding van de invoering van IFRS (International Financial Reporting Standards) vanaf 2003 de impact hiervan op de diverse balansposten bestudeerd. Het lijdt geen twijfel dat de IFRS-regels een invloed zullen hebben op de wijze waarop onder meer de vloot gewaardeerd wordt.

De bijdrage van de verschillende divisies aan het geconsolideerd jaarresultaat kan als volgt samengevat worden:

eerste     tweede      totaal     totaal
semester   semester
jaar       jaar

in miljoen EUR 2002 2002 2002 2001

Bocimar - droge bulk -18 -35 -53 -19

Euronav - tankers -3 -3 -6 85

Exmar - gas 5 -4 1 23

Naviga - verzekeringen -5 51 46 -16

holding 59 1 60 9

geconsolideerd resultaat 38 10 48 82

cashflow 160 53 249 213

in EUR per aandeel

aantal aandelen 7.600.000 7.600.000 7.600.000 7.600.000

geconsolideerd resultaat 5,00 1,32 6,32 10,79

cashflow 21,05 6,97 28,02 32,76


***

Bocimar

In de loop van het vierde kwartaal werd een spectaculair herstel van de capesizemarkt opgetekend. Daar waar begin september het gemiddeld markttarief voor een capesize schip slechts 11.000 USD/dag bedroeg, was dit op het einde van het jaar gestegen tot 25.000 USD/dag.

In dezelfde periode verkocht Bocimar in het totaal zes capesize schepen. Op deze verkopen heeft Bocimar een minderwaarde van ongeveer 18 miljoen EUR gerealiseerd.

Bocimar heeft voordeel genomen van de stijgende capesizemarkt door geleidelijk aan dekking te nemen - voor het jaar 2003 en 2004 - aan winstgevende niveaus.

Euronav

Ook de markt voor het vervoer van ruw olie heeft in het vierde kwartaal een sterke heropleving gekend. Begin september noteerde het gemiddelde VLCC markttarief amper 10.000 USD/dag. Eind 2002 bedroeg het tarief meer dan 50.000 USD/dag.

Euronav sluit het vierde kwartaal dan ook af met winst.

Begin 2002 verkocht Euronav de Flandre (1977 - 259.646 dwt). Op deze verkoop werd een meerwaarde van 5 miljoen EUR gerealiseerd.

De aanhoudende sterke markten voor het vervoer van ruwe olie zullen ervoor zorgen dat Euronav een zeer goed resultaat zal behalen in het eerste kwartaal van 2003. De resultaten voor de rest van het jaar zullen in grote mate afhangen van de verdere evolutie van de wereldeconomie.

Exmar

Zoals verwacht, hebben de aanhoudende wachttijden ook in het vierde kwartaal een negatieve impact gehad op het resultaat.

In de loop van het jaar verkocht Exmar drie schepen. Hierop werd een meerwaarde van ongeveer 10 miljoen EUR gerealiseerd.

Exmar verwacht voor 2003 een verbetering van het resultaat, niet in het minst dankzij de bijdrage van het LNG-schip Excalibur (2002 - 138.000 m3). Ter herinnering, de Excalibur werd op 23 oktober 2002 afgeleverd door de werf en werd voor een periode van twee jaar bevracht aan Tractebel.

Naviga

Op de verkoop van Naviga aan Omob werd een meerwaarde van 51 miljoen EUR gerealiseerd.

Holding

Het resultaat van de holding houdt rekening met een netto impact op het resultaat van 58 miljoen EUR naar aanleiding van de verkoop van 40% van Hesse-Noord Natie (104 miljoen EUR meerwaarde en 46 miljoen EUR voorziening voor balansgaranties).


***

Alle vermelde cijfers werden nog niet gecontroleerd door de commissaris.


***

aankondiging definitieve resultaten 2002 - 27 maart 2003

aankondiging resultaten eerste kwartaal 2003 - 18 april 2003

jaarverslag 2002 beschikbaar op de website - 25 april 2003


***

contact : Patrick DE BRABANDERE


+ 32 3 - 247 56
20
www.cmb.be