RESEARCH INTERNATIONAL
Energieconsument zegt: liberalisering biedt voordelen
Uit onderzoek onder 967 consumenten, uitgevoerd door Research International, blijkt dat slechts één op de vijf Nederlanders vindt dat de overheid moet stoppen met de liberalisering van de energiemarkt. De helft zegt voorlopig de kat uit de boom te kijken, mede omdat ze moeilijk verschillen kan aangeven tussen energiebedrijven. Voor eenderde van de ondervraagden is 5% besparing op de energiekosten voldoende reden om direct over te stappen.
'De prijs is op dit moment de belangrijkste drijfveer om van
energiebedrijf te veranderen', begint Energiespecialist Jan Urlings.
'Alleen zie ik prijsvechten niet als een lange termijn optie. Want
voor consumenten met een afwachtende houding, de helft van de
Nederlanders, zijn lagere kosten geen primaire drijfveer om over te
stappen. Wel is hun loyaliteit niet absoluut.' Urlings concludeert dat
de energieconsument an sich in is voor 'iets nieuws'. 'Maar 'energie'
is en blijft een moeilijk product. Mensen zien het niet en kunnen er
geen emotionele band mee opbouwen. Om klanten te behouden en te
winnen, zullen energiebedrijven met vernieuwende activiteiten moeten
komen. Die goed aansluiten bij de verschillende wensen en behoeften
van de energieconsument.'
Bovendien blijkt uit een vergelijking met eerder onderzoek dat de
energieconsument kritischer is geworden. Het percentage Nederlanders,
dat verwacht dat hun energiekosten dankzij de liberalisering lager
zullen worden, is in één jaar tijd gehalveerd tot 21 procent. Ook
vindt 17 procent dat de service 'alleen maar slechter wordt'. Tekenend
is het groeiend aantal (nu 19 procent) dat aangeeft absoluut niet meer
te snappen wat er allemaal gebeurt in de energiemarkt. Urlings:
'Consumenten worden overstelpt met reclames en campagnes van
energiebedrijven. In de media verschijnen steeds vaker negatieve
verhalen, die de stemming onder de energieconsument langzaamaan
beïnvloeden. Als ik onze cijfers probeer te vertalen naar een algemeen
gevoel over de liberalisering, zou ik zeggen: De consument heeft nu
vooral behoefte aan duidelijke informatie.'