Gemeente Leeuwarden

Verkeers en vervoersplan GVVP:

De ontwikkeling van het Verkeers - en Vervoerplan

GVVP gemeentelijk vervoersplan De gemeente Leeuwarden heeft een Gemeentelijk Verkeers - en Vervoerplan samengesteld. In dit plan wordt het beleid voor verkeer, vervoer en infrastructuur voor de komende 20 jaar vastgesteld. In het voorjaar van 2002 is er een inspraakronde geweest op het ontwerp-GVVP. Tijdens deze inspraak ontstond discussie over de voorgenomen plannen voor de Stadsring, met name het gedeelte Julianalaan, Heliconweg en Valeriusstraat. Naar aanleiding van die discussies heeft de gemeente twee aanvullende onderzoeken gedaan. Deze onderzoeken zijn inmiddels afgerond. De resultaten hiervan en de inspraakreacties zijn verwerkt in het uiteindelijke GVVP. Het GVVP is aangenomen door Burgemeester en Wethouders en wordt op 10 februari voor vaststelling aan de gemeenteraad van Leeuwarden voorgelegd.

Eén van de aanvullende onderzoeken betrof mogelijke alternatieve verkeersstructuren. Dit alternatief was afkomstig van bewoners rond de stadsring. In samenwerking met een klankbordgroep van bewoners is het, samen met andere plannen, onder de loep genomen.

Een tweede onderzoek is gedaan door een Stedenbouwkundig bureau (BRO), bedoeld om antwoord te geven op vragen van omwonenden of maatregelen om de capaciteit van de rondweg uit te breiden eigenlijk wel mogelijk zijn. En als dat zo is, hoe komt dat er dan uit te zien.

De resultaten van deze beide onderzoeken zijn opgenomen in het GVVP. De resultaten van het stedenbouwkundig onderzoek zijn bovendien op een informatieavond gepresenteerd aan belangstellenden.

Doel

Het doel van het GVVP is het realiseren van een doelmatig, veilig en duurzaam verkeers - en vervoersysteem. Het is noodzakelijk voor het economisch, sociaal en cultureel functioneren van Leeuwarden als hoofdstad van Friesland.

Uitgangspunten voor het gemeentelijk verkeers - en vervoerbeleid zijn:
* een helder, logisch en begrijpelijk verkeers - en vervoersysteem;
* garantie van bereikbaarheid;

* een duurzaam verkeersveilig systeem;
* een verkeers - en vervoersysteem dat past bij een duurzame samenleving en een sterke en bescheiden groei van Leeuwarden aan kan;

* inrichting van verkeersruimtes met respect voor, en in harmonie met, de omgeving;

* een haalbaar, realiseerbaar en betaalbaar verkeers - en vervoersysteem.

Flexibiliteit

Het verkeers - en vervoersysteem moet een sterke groei van de mobiliteit kunnen verwerken. Dat is nodig als de groei van Leeuwarden verloopt volgens de optimistische scenarios. Maar bij een meer bescheiden ontwikkeling moet het systeem niet overdadig ruim vormgegeven zijn.

Samenhangend verkeers- en vervoersysteem

Leeuwarden kiest voor een samenhangend verkeers - en vervoersysteem, waarbij alle wijzen van vervoer even belangrijk zijn. Leeuwarden kiest dus niet voor óf openbaar vervoer óf auto óf fiets, maar voor een goede mix van alle soorten vervoer.

Samenhangend betekent ook dat autoverkeer in de binnenstad wordt beperkt. Daartegenover staat dat het vervoer per openbaar vervoer, fiets en voet in en naar de binnenstad wordt verbeterd. Binnen de stadsring en rondom de binnenstad komt geen uitbreiding van wegen, maar de verkeersafwikkeling op de stadsring wordt wel verbeterd.

Niet overal hetzelfde beleid

De omstandigheden in de gemeente variëren sterk per gebied. Dat betekent dat het beleid voor verkeer en vervoer ook verschilt per gebied. In de intensief gebruikte gebieden zoals de binnenstad wordt sterk ingezet op vervoer per openbaar vervoer, fiets en voet. Autoverkeer is daar wel mogelijk, maar niet altijd of overal. In de minder intensief gebruikte gebieden met meer verspreide verkeersstromen zoals de dorpen, de buitenwijken en de bedrijventerreinen is autogebruik wenselijk en noodzakelijk. Hier zal het autoverkeer niet of nauwelijks beperkt worden.

GVVP, start voor doorstroming.

'Ik ben blij dat we nu toe zijn aan de fase waarin woorden omgezet kunnen worden in daden', zegt Marga Waanders wethouder van de gemeente Leeuwarden en verantwoordelijk voor het verkeersbeleid. 'Nadat de conceptversie was gepresenteerd zijn er verschillende aanvullende onderzoeken gedaan, onder andere naar de rondweg en de routes rond de stad, om in kaart te brengen hoe op de beste manier rekening gehouden kan worden met de wensen en verzoeken van bewoners, betrokkenen en bedrijfsleven. De aangepaste versie is nu gereed en bevat een helder beeld van de aanpak die de gemeente voor ogen heeft om de stad bereikbaar te houden ook in de toekomst. Door de steeds toenemende verkeersdrukte is het noodzakelijk om al vroegtijdig maatregelen te nemen die onnodige en hinderlijke files en verkeersopstoppingen kunnen voorkomen. Een goede doorstroming voor alle verkeersvormen: auto´s, bussen, vrachtverkeer, fietsen en voetgangers moet gegarandeerd zijn', aldus Waanders.

Het GVVP zal de komende tijd niet alleen voor velen een gespreksonderwerp zijn, het is ook een leidraad waarmee al op korte termijn woorden in daden omgezet worden. De eerste verbeteringen worden in de loop van 2003 al zichtbaar.

Klaas v.d. Berg Kamer van Koophandel Leeuwarden:

'Veel wensen van het bedrijfsleven zijn verwoord in het Gemeentelijk Verkeers - en Vervoerplan. We zullen het zeker toejuichen als de gemeenteraad het GVVP zo overneemt. In de toekomst moet het plan natuurlijk verder uitgediept en uitgewerkt worden. We hebben wel onze zorgen over het parkeerbeleid. Hoe lang duurt het nog voordat er een parkeergarage bij wordt gebouwd. De parkeerdruk neemt alleen maar toe, evenals de druk van het verkeer aan de zuidkant van Leeuwarden. De aanleg van de Haak om Leeuwarden als ontsluitingsweg zullen we zeker toejuichen. De reacties van het bedrijfsleven Leeuwarden op het concept plan zijn ook goed verwoord in het GVVP. Wat ons betreft kunnen we er zo mee aan de slag'.

Piet Talsma, hoofd afdeling ontwikkeling en planning van Noordned:

'We hopen dat de doorstroming van het verkeer met het GVVP in de stad verbetert. s Middags is er nu voor het openbaar vervoer geen doorkomen aan, het autoverkeer is de laatste jaren sterk toegenomen.'

Jasper Vermeer van Arriva:

'Bij de aanbesteding van de stadsdienst Leeuwarden heeft Arriva al een ontwikkeling ingezet die vooruitloopt op het GVVP. Arriva zal verder, middels de FEC-Citybus, een begin maken met het verwezenlijken van de GVVP-initiatieven ten aanzien van het introduceren van hoogwaardige openbaar vervoerverbindingen tussen de stadsrand en de binnenstad, maar vindt wel dat er in het totale plan weinig nadruk op het openbaar vervoer is komen te liggen'.

Yvonne Gruis van de Stichting Wij zijn het zat: 'Wij vinden dat het plan geen duurzame oplossing is voor het fileprobleem in Leeuwarden'.

Besluitvormingstraject:

In december 2002 heeft het College van Burgemeester en Wethouders het Gemeentelijk Verkeers - en Vervoerplan aangenomen. Het raadsvoorstel wordt op 21 januari 2003 in de commissie stadsontwikkeling besproken en naar verwachting op 10 februari 2003 in de gemeenteraad behandeld.

De vergadering begint om 19.30 uur en vindt plaats in de stadshal van het Stadskantoor.

De agenda voor de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling op 21 januari 03 is als volgt:

1. Opening en mededelingen

2. Ingekomen stukken

3. Gemeentelijk Verkeers en VervoerPlan
4. Sluiting

De vergadering is openbaar. Burgers en belangstellenden kunnen deze vergadering bijwonen en gebruik maken van de mogelijkheid tot inspreken. Indien u gebruik wilt maken van uw spreekrecht, dient u dit aan te melden bij de commissiegriffier (mw. J. Veninga, 058-2332372). Dit kan tot 21 januari, 12.00 uur

Als niet anders is aangegeven, liggen de stukken voor de openbare vergaderingen ter inzage bij de centrale balie in de stadshal van het Stadskantoor aan het Oldehoofsterkerkhof 2 in Leeuwarden en bij de Openbare Bibliotheek aan de Wirdumerdijk 34 in Leeuwarden. De stukken voor de vergaderingen vindt u ook op de internetsite van de gemeente Leeuwarden.