Nieuwe verordening commissie Bezwaar
De gemeentebesturen van de gemeente Helden, Kessel, Maasbree en Meijel
hebben besloten met ingang van 1 maart 2003 ook de bezwaarschriften op
het gebied van de sociale voorzieningen door een onafhankelijke
commissie laten behandelen.
In Helden functioneert al een onafhankelijke commissie voor de
advisering over bezwaarschriften. Om de behandeling van de
bezwaarschriften op het gebied van de sociale voorzieningen mogelijk
te maken is de Verordening voor de behandeling van bezwaar- en
beroepschriften van 29 mei 2000 ingetrokken bij besluit van de raad
van 16 december 2002.
De nieuwe Verordening commissie bezwaar komt in grote lijnen overeen
met de Verordening voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften
van 29 mei 2000. Afgezien van het instellen van een extra kamer,
worden geen wijzigingen in de samenstelling of de werkwijze van de
bestaande commissie voorgesteld.
Hieronder wordt een toelichting gegeven op de nieuwe bepalingen die in
de verordening zijn opgenomen.
De raad stelt in de verordening een onafhankelijke kamer in voor de
behandeling van bezwaarschriften op het gebied van sociale
voorzieningen. De kamer bestaat uit een voorzitter en twee leden, die
door het college worden benoemd.
In de verordening wordt de bevoegdheid om een voorzitter en leden in
de commissie te benoemen door de raad gedelegeerd aan het college. De
huidige voorzitter en de leden van de commissie voor de
bezwaarschriften zijn door de raad en door het college onlangs
herbenoemd voor een periode van vier jaar, tot 7 april 2006. De
voorzitter en de leden van de nieuwe kamer moeten nog worden benoemd.
Nieuw in de verordening is de mogelijkheid om de bezwaarprocedure te
vermijden en andere instrumenten in te zetten voor het oplossen van
conflicten. Hier is behoefte aan onder meer in het kader van de
aandacht voor kwaliteit van het openbaar bestuur en de behoefte aan
terugdringing van de juridisering. Mediation is een van de
alternatieve methoden. De betrokken partijen (bestuursorgaan,
bezwaarde en eventueel derden belanghebbenden) kunnen afspreken om via
mediation, onder leiding van een externe bemiddelaar, tot een
oplossing te komen. Om te voorkomen dat de bezwaartermijn verstrijkt
kan een zogenaamd voorlopig bezwaarschrift worden ingediend. Dit geeft
de mogelijkheid het bezwaarschrift later te motiveren.
In verband met het halen van de termijnen, is de termijn voor het
uitnodigen van belanghebbenden en het gemeentebestuur gewijzigd van
drie in twee weken. De nadelen hiervan voor de voorbereiding van de
zitting kunnen voorkomen worden door in de ontvangstbevestiging van
het bezwaarschrift de datum van de hoorzitting al te vermelden.
In de verordening is opgenomen dat de hoorzitting van de commissie
achter gesloten deuren plaatsvindt voor wat betreft bezwaarschriften
die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Wet voorzieningen
gehandicapten en de Algemene bijstandswet. Het gaat hierbij bijna
altijd om bijzonder persoonlijke zaken van medische en financiële aard
met een vertrouwelijk karakter. Deze zaken zijn niet openbaar.
De verordening ligt voor iedereen ter inzage in het
verordeningendossier in de infohoek op het gemeentehuis. De raden van
de deelnemende gemeenten moeten de verordening ook vaststellen. Deze
verordening is niet referendabel. De verordening treedt in werking op
26 maart 2003. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de
afdeling Bestuurlijke Zaken, mevrouw Von Scheibler, telefoon nummer
(077) 306 66 07.
20-1-2003 15:27