Euro Foundation for Business Qualification


Terug

20 januari 2003

EMI reikt kwalificatie aan Reinhard & Partners uit: Het netwerk werkt

Ons bedrijf, Reinhard & Partners, ontwikkelt software waarmee bedrijven hun bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. Deze software brengen we onder de naam Quality On-Line op de markt (www.qualityonline.nl). Wij zijn nog een relatief klein bedrijf (ca. 20 medewerkers), maar hebben in de afgelopen 6 jaar al een groot aantal aansprekende als klanten verworven. Wij investeren jaarlijks 30% van onze beschikbare ontwikkel- en productiecapaciteit in productontwikkeling. Daarin zijn we succesvol. Deze ontwikkelingen renderen in de meeste gevallen in korte tijd omdat bestaande en nieuwe klanten ook onze nieuwe producten kopen en implementeren.

Wij werden door onze commissaris op het bestaan van EFBQ gewezen. Hij zag hierin voor ons een goede leidraad om onze plannen voor de verdere professionalisering van onze organisatie gestalte te geven. Toen de eerste hoofdstukken uit de Questionnaire, dat is de leidraad aan de hand waarvan het assessment voorbereid wordt, ingevuld waren, doemde het eerste struikelblok op: de marktpositionering van onze producten. Aan wie bieden wij welke producten aan, aan wie verkopen we ze feitelijk en ... wat verdienen we daar precies aan? Vragen waarop we als managementteam eigenlijk met onze mond vol tanden stonden.

Het in kaart brengen van onze verkopen in het verleden was de eerste grote EFBQ-klus waar we voor stonden. Die gegevens hebben we gebruikt om duidelijke product/markt combinaties te kiezen. De keuzes die we toen gemaakt hebben, zijn het fundament waarop we ons strategisch plan gebaseerd hebben. Grappig om te vermelden is dat de eerste keuzes niet echt een succes waren. Twee branches waarin we al heel aansprekende referenties hadden opgebouwd, waren in het eerste jaar niet erg investeringsbeleid vanwege uiteenlopende macro-economische problemen. Maar omdat we duidelijke keuzes gemaakt hadden, liepen andere markten veel beter, konden we de achterblijvende markten sneller vervangen door lucratievere marktsegmenten en konden we het jaar (2002) toch afsluiten met aansprekende resultaten.

Een belangrijk aandachtspunt bij het uitwerken van de Questionnaire is de consistentie. In onze sector is 12 maanden een eeuwigheid waarin al veel uitgangspunten gewijzigd kunnen zijn. Het is dus feitelijk schieten op een bewegend doel. Op een zeker moment, toen het energieniveau van het MT voor dit werk daalde, hebben we een streep getrokken. Na een laatste revisieslag hebben we de Questionnaire ingediend voor de finale audit. Tijdens die audit hebben de assessoren vrij intensief gesproken met een aantal medewerkers uit verschillende disciplines binnen onze organisatie en het management team. Enkele weken later bij het bespreken van de concept resultaten bleek dat de assessoren onze bedrijf, onze inspanningen en onze cultuur naar ons idee goed ingeschat hadden. En, en daar ging het ons om, kwamen ze met een aantal zinvolle verbeterpunten die ons weer verder helpen. Niet onbelangrijk, wij zijn de eerste keer gekwalificeerd als EFBQ Qualified Company, een predikaat dat zo'n 45 andere Nederlandse bedrijven verworven hebben.

Voor ons is EFBQ een onderdeel van een breder verbeterprogramma en een aanloop naar o.a. certificatie volgens ISO 9000:2000. Daarnaast hebben we een programma lopen om het gehele (software)ontwikkelproces van ons bedrijf af te stemmen om de eisen die o.a. in de farmacie, biochemie en financiële wereld toegepast (gaan) worden. Deze eisen hebben te maken met de mate waarin een bedrijf aan kan tonen dat de software die zij levert ook precies dat doet wat op papier staat. Men noemt dat softwarevalidatie. Softwarevalidatie is binnenkort vereist voor het leveren van softwaresystemen zoals Quality On-Line aan sectoren die in de VS nu al voor meer dan 25% van het bruto nationaal product zorgen. In Europa liggen die percentages nu nog aanzienlijk lager, maar ook hier zal de komende jaren de keuze van software niet meer alleen afhangen van de functionaliteit, maar van de vraag of de software gevalideerd is of kan worden.

Ondernemen moet eigenlijk net zo spannend zijn als het lezen van een avonturenboek als je 12 of 14 jaar bent. Eigenlijk is dat onze missie. Van werken ondernemen maken voor iedereen in de organisatie. Wij vatten dat samen onder de slogan Work & Smile. EFBQ heeft richting gegeven aan ons denken. Heeft ons aangetoond dat 100% focus werkt en dat alle betrokkenen bij de onderneming daarvan profiteren. Nu en de komende jaren, daar zijn wij van overtuigd.

www.qualityonline.nl

Copyright © 2003 EFBQ | E-mail info@efbq.nl