Terug
20 januari 2003
EMI reikt kwalificatie aan Reinhard & Partners uit: Het netwerk werkt
Ons bedrijf, Reinhard & Partners, ontwikkelt software waarmee bedrijven hun bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. Deze software brengen we onder de naam Quality On-Line op de markt (www.qualityonline.nl). Wij zijn nog een relatief klein bedrijf (ca. 20 medewerkers), maar hebben in de afgelopen 6 jaar al een groot aantal aansprekende als klanten verworven. Wij investeren jaarlijks 30% van onze beschikbare ontwikkel- en productiecapaciteit in productontwikkeling. Daarin zijn we succesvol. Deze ontwikkelingen renderen in de meeste gevallen in korte tijd omdat bestaande en nieuwe klanten ook onze nieuwe producten kopen en implementeren.
Wij werden door onze commissaris op het bestaan van EFBQ gewezen. Hij zag hierin voor ons een goede leidraad om onze plannen voor de verdere professionalisering van onze organisatie gestalte te geven. Toen de eerste hoofdstukken uit de Questionnaire, dat is de leidraad aan de hand waarvan het assessment voorbereid wordt, ingevuld waren, doemde het eerste struikelblok op: de marktpositionering van onze producten. Aan wie bieden wij welke producten aan, aan wie verkopen we ze feitelijk en ... wat verdienen we daar precies aan? Vragen waarop we als managementteam eigenlijk met onze mond vol tanden stonden.
Het in kaart brengen van onze verkopen in het verleden was de eerste
grote EFBQ-klus waar we voor stonden. Die gegevens hebben we gebruikt
om duidelijke product/markt combinaties te kiezen. De keuzes die we
toen gemaakt hebben, zijn het fundament waarop we ons strategisch plan
gebaseerd hebben. Grappig om te vermelden is dat de eerste keuzes niet
echt een succes waren. Twee branches waarin we al heel aansprekende
referenties hadden opgebouwd, waren in het eerste jaar niet erg
investeringsbeleid vanwege uiteenlopende macro-economische problemen.
Maar omdat we duidelijke keuzes gemaakt hadden, liepen andere markten
veel beter, konden we de achterblijvende markten sneller vervangen
door lucratievere marktsegmenten en konden we het jaar (2002) toch
afsluiten met aansprekende resultaten.
Een belangrijk aandachtspunt bij het uitwerken van de Questionnaire is
de consistentie. In onze sector is 12 maanden een eeuwigheid waarin al
veel uitgangspunten gewijzigd kunnen zijn. Het is dus feitelijk
schieten op een bewegend doel. Op een zeker moment, toen het
energieniveau van het MT voor dit werk daalde, hebben we een streep
getrokken. Na een laatste revisieslag hebben we de Questionnaire
ingediend voor de finale audit. Tijdens die audit hebben de assessoren
vrij intensief gesproken met een aantal medewerkers uit verschillende
disciplines binnen onze organisatie en het management team. Enkele
weken later bij het bespreken van de concept resultaten bleek dat de
assessoren onze bedrijf, onze inspanningen en onze cultuur naar ons
idee goed ingeschat hadden. En, en daar ging het ons om, kwamen ze met
een aantal zinvolle verbeterpunten die ons weer verder helpen. Niet
onbelangrijk, wij zijn de eerste keer gekwalificeerd als EFBQ
Qualified Company, een predikaat dat zo'n 45 andere Nederlandse
bedrijven verworven hebben.
Voor ons is EFBQ een onderdeel van een breder verbeterprogramma en een
aanloop naar o.a. certificatie volgens ISO 9000:2000. Daarnaast hebben
we een programma lopen om het gehele (software)ontwikkelproces van ons
bedrijf af te stemmen om de eisen die o.a. in de farmacie, biochemie
en financiële wereld toegepast (gaan) worden. Deze eisen hebben te
maken met de mate waarin een bedrijf aan kan tonen dat de software die
zij levert ook precies dat doet wat op papier staat. Men noemt dat
softwarevalidatie. Softwarevalidatie is binnenkort vereist voor het
leveren van softwaresystemen zoals Quality On-Line aan sectoren die in
de VS nu al voor meer dan 25% van het bruto nationaal product zorgen.
In Europa liggen die percentages nu nog aanzienlijk lager, maar ook
hier zal de komende jaren de keuze van software niet meer alleen
afhangen van de functionaliteit, maar van de vraag of de software
gevalideerd is of kan worden.
Ondernemen moet eigenlijk net zo spannend zijn als het lezen van een
avonturenboek als je 12 of 14 jaar bent. Eigenlijk is dat onze missie.
Van werken ondernemen maken voor iedereen in de organisatie. Wij
vatten dat samen onder de slogan Work & Smile. EFBQ heeft richting
gegeven aan ons denken. Heeft ons aangetoond dat 100% focus werkt en
dat alle betrokkenen bij de onderneming daarvan profiteren. Nu en de
komende jaren, daar zijn wij van overtuigd.
www.qualityonline.nl
Copyright © 2003 EFBQ | E-mail info@efbq.nl