Persbericht Trimbos-instituut

Criteria ontwikkeld voor vraaggerichte zorg

Utrecht, 20 januari 2003. Binnen de geestelijke gezondheidszorg bestaat steeds meer aandacht voor het verbeteren van de positie van cliënten en patiënten. Vraaggerichtheid is daarbij een sleutelbegrip. Het Trimbos-instituut heeft onderzocht of dit begrip kan worden beschreven in concrete termen. Het onderzoek heeft geresulteerd in concrete criteria voor een vraaggerichte geestelijke gezondheidzorg en praktische aanwijzingen voor de uitvoering van vraaggerichtheid.

Aangezien in de GGZ veel verschillende partijen een rol spelen, is onderzocht of er een gemeenschappelijk kader voor vraaggerichtheid kan worden geformuleerd. Op basis van literatuuronderzoek en gesprekken met ervaringsdeskundigen, behandelaars, managers, verzekeraars en familieleden is het begrip vraaggerichtheid geconcretiseerd. De analyse van de gesprekken heeft geresulteerd in een referentiekader voor een vraaggerichte geestelijke gezondheidszorg. Het kader omvat eenentwintig concrete criteria, verdeeld over drie uitvoeringsniveaus: processen, organisatie (van medewerkers, beleid en strategie en middelen) en leiderschap.

Alle ondervraagde partijen hechten veel belang aan participatie van cliënten, zowel op individueel als op regionaal en landelijk niveau. De ervaringskennis van cliënten wordt even belangrijk geacht als de professionele kennis van behandelaren. De onderzoeksresultaten tonen aan dat er in het primaire proces een omslag moet plaatsvinden in de relatie tussen hulpverlener en cliënt. Om cliënten daadwerkelijk invloed te geven op het zorgaanbod, dienen cliëntenorganisaties te worden betrokken bij de inhoud en organisatie van het zorgaanbod. Door structureel overleg te voeren met cliëntenorganisaties kan er meer samenwerking tot stand komen en is men op de hoogte van ontwikkelingen op elkaars terrein.

De eenentwintig criteria vormen de gemene deler van de opvattingen in het veld over de praktische uitvoering van vraaggerichtheid in de GGZ. Zij kunnen worden beschouwd als een ideaaltypische omschrijving van een vraaggerichte instelling. Aan de hand van de kenmerken kunnen cliënten, financiers en instellingen op verschillende niveaus evalueren hoe ver een instelling is met het verwezenlijken van vraaggerichte zorg. Als vervolg op dit onderzoek worden de criteria binnenkort vertaald in een quick scan, een korte vragenlijst om de mate van vraaggerichtheid in instellingen periodiek te meten.

De vraag ontleed. Criteria voor een vraaggerichte geestelijke gezondheidszorg.
Door Henrike van Diest, Bob van Wijngaarden, John Wijngaarden. Trimbos-reeks 2002-05


---

____

Voor meer informatie, bel Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030 - 297 11 16), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11

---