Persbericht Trimbos-instituut
Criteria ontwikkeld voor vraaggerichte zorg
Utrecht, 20 januari 2003. Binnen de geestelijke gezondheidszorg
bestaat steeds meer aandacht voor het verbeteren van de positie van
cliënten en patiënten. Vraaggerichtheid is daarbij een sleutelbegrip.
Het Trimbos-instituut heeft onderzocht of dit begrip kan worden
beschreven in concrete termen. Het onderzoek heeft geresulteerd in
concrete criteria voor een vraaggerichte geestelijke gezondheidzorg en
praktische aanwijzingen voor de uitvoering van vraaggerichtheid.
Aangezien in de GGZ veel verschillende partijen een rol spelen, is
onderzocht of er een gemeenschappelijk kader voor vraaggerichtheid kan
worden geformuleerd. Op basis van literatuuronderzoek en gesprekken
met ervaringsdeskundigen, behandelaars, managers, verzekeraars en
familieleden is het begrip vraaggerichtheid geconcretiseerd. De
analyse van de gesprekken heeft geresulteerd in een referentiekader
voor een vraaggerichte geestelijke gezondheidszorg. Het kader omvat
eenentwintig concrete criteria, verdeeld over drie uitvoeringsniveaus:
processen, organisatie (van medewerkers, beleid en strategie en
middelen) en leiderschap.
Alle ondervraagde partijen hechten veel belang aan participatie van
cliënten, zowel op individueel als op regionaal en landelijk niveau.
De ervaringskennis van cliënten wordt even belangrijk geacht als de
professionele kennis van behandelaren. De onderzoeksresultaten tonen
aan dat er in het primaire proces een omslag moet plaatsvinden in de
relatie tussen hulpverlener en cliënt. Om cliënten daadwerkelijk
invloed te geven op het zorgaanbod, dienen cliëntenorganisaties te
worden betrokken bij de inhoud en organisatie van het zorgaanbod. Door
structureel overleg te voeren met cliëntenorganisaties kan er meer
samenwerking tot stand komen en is men op de hoogte van ontwikkelingen
op elkaars terrein.
De eenentwintig criteria vormen de gemene deler van de opvattingen in
het veld over de praktische uitvoering van vraaggerichtheid in de GGZ.
Zij kunnen worden beschouwd als een ideaaltypische omschrijving van
een vraaggerichte instelling. Aan de hand van de kenmerken kunnen
cliënten, financiers en instellingen op verschillende niveaus
evalueren hoe ver een instelling is met het verwezenlijken van
vraaggerichte zorg. Als vervolg op dit onderzoek worden de criteria
binnenkort vertaald in een quick scan, een korte vragenlijst om de
mate van vraaggerichtheid in instellingen periodiek te meten.
De vraag ontleed. Criteria voor een vraaggerichte geestelijke
gezondheidszorg.
Door Henrike van Diest, Bob van Wijngaarden, John Wijngaarden.
Trimbos-reeks 2002-05
---
____
Voor meer informatie, bel Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald
Wychgel (030 - 297 11 16), voorlichters Trimbos-instituut.
Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11
---