ING Groep

Persbericht

Amsterdam, 20 januari 2003

ING Direct verwelkomt vijf miljoenste klant

ING Direct maakt bekend dat zij haar vijf miljoenste klant heeft verwelkomd. Binnen 1 jaar heeft ING Direct wereldwijd 2,5 miljoen nieuwe klanten aangetrokken (inclusief DiBa) waardoor het klantenbestand is verdubbeld. Op 31 december 2002 bedroeg het totaal aan toevertrouwde middelen van ING Direct meer dan EUR 58 miljard.

De vijf miljoenste klant heeft een 'Conto Arancio' geopend bij ING Direct in Italië. ING Direct Italië is in april 2001 van start gegaan en heeft momenteel ruim 260.000 klanten en EUR 4,8 miljard aan toevertrouwde middelen.

De strategie van ING Direct richt zich op financiële dienstverlening in grote, volgroeide markten tegen lage kosten. De dienstverlening van ING Direct verloopt via call-centers en internet. Deze directe kanalen worden ondersteund door ING Direct cafés die gevestigd zijn in een aantal grote steden in de landen waar ING Direct actief is. Als startproduct biedt ING Direct een spaarrekening met een hoog rentetarief, zonder kosten en zonder minimuminleg. Wanneer het klantenbestand een zekere omvang heeft bereikt, worden naast de spaarrekening andere financiële producten aangeboden, zoals hypotheken, beleggingsfondsen, e-brokerage, pensioenen en levensverzekeringen. ING Direct is in mei 1997 in Canada van start gegaan en is momenteel eveneens actief in Spanje, Australië, Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië en Duitsland (via DiBa).

"ING Direct is een cruciaal onderdeel van de retailstrategie van ING Groep," aldus Ewald Kist, voorzitter van de Raad van Bestuur van ING Groep. "In het derde kwartaal van 2002 waren de gecombineerde ING Direct-bedrijven in 7 grote landen voor de eerste keer kostendekkend en draagt ING Direct bij aan de winst. Dit is veel eerder dan verwacht. Ik ben erg trots op de spectaculaire groei van ING Direct. ING Direct heeft bewezen dat het uit het niets een succesvol bedrijf kan opbouwen."

Met behulp van opvallende reclame campagnes heeft ING Direct een grote bijdrage geleverd aan de naamsbekendheid van het ING-merk in Noord Amerika, West Europa en Australië.

Persinformatie: Dailah Nihot, ING Groep Corporate Communications, tel. (020) 541 6516