Blue Martini lanceert CRM-oplossing in de winkel voor bedienen topklanten
Blue Martini Clienteling helpt verkooppersoneel loyaliteit van en verkoop aan topklanten te verhogen
Amsterdam, 20 januari 2003 - Blue Martini Software lanceert een nieuwe oplossing voor de automatisering van gepersonaliseerde interacties met waardevolle klanten: Blue Martini Clienteling. Een persoonlijke benadering is cruciaal voor retailers en servicegerichte ondernemingen die hoogwaardige interacties met hun meest waardevolle klanten willen opzetten. Met Blue Martini Clienteling heeft winkelpersoneel toegang tot relevante klantinformatie, servicegerichte boodschappen, klantspecifieke aanbiedingen, belangrijke gebeurtenissen en verkoopsuggesties via kiosken in winkels, Point of Sale-apparatuur (POS), pc's of draadloze handhelds. Door automatisering via Blue Martini Clienteling kunnen medewerkers meer klantrelaties beheren en de marketingorganisatie verbeteren. Door klanten relevante en persoonlijke aanbiedingen te doen, stijgen de verkopen.
Blue Martini Clienteling stelt het verzamelen en analyseren van klantinformatie en het integreren daarvan met transactie- en gedragsgegevens uit de winkel centraal. De oplossing automatiseert het traditionele boekje of de kaartenbak die de topverkopers gebruiken om klantinformatie te verzamelen. Blue Martini Clienteling is de eerste oplosisng die de kracht van een centrale marketingorganisatie combineert met de expertise van verkoopmedewerkers op de werkvloer. Hierdoor kunnen marketingacties richting klanten geoptimaliseerd en gecoördineerd worden. Zo genereert de applicatie automatisch opvolgacties met aanbiedingen voor een specifieke klantgroep. Deze acties kunnen ook aansluiten op bedrijfsbrede marketingacties, bijvoorbeeld herinneringen over winkelacties of speciale aanbiedingen.
De voordelen van Blue Martini Clienteling zijn onder andere:
- hogere productiviteit en effectiviteit van winkelverkopers;
- ondersteuning van medewerkers voor doelgerichte communicatie met en aanbiedingen voor waardevolle klanten;
- betere service aan meer klanten zonder uitbreiding van het verkooppersoneel;
- maakt van het verkoopteam een verlengstuk van marketingcampagnes;
- waardevolle klantgegevens blijven behouden ondanks personeelsverloop;
- haalt meer uit bestaande systemen als datawarehouses en POS-apparatuur;
- toename van de klantloyaliteit en een verlengde en waardevoller levenscyclus van klanten;
- kosteneffectieve schaalbaarheid voor de ondersteuning van duizenden gebruikers.
De Amerikaanse keten van modespeciaalzaken Nordstrom koos voor Blue Martini Clienteling en Relationship Marketing om de CRM-activiteiten in haar winkels te verbeteren. Deze oplossingen gaan 20.000 medewerkers in 137 winkels ondersteunen bij het beheer van klantprofielen, voorkeuren, transactiehistorie en meer. De verkopers van Nordstrom krijgen met nieuwe, nog te ontwikkelen POS-apparatuur via Blue Martini Clienteling toegang tot real-time informatie en communiceren via Blue Martini Relationship Marketing met klanten.
Blue Martini Clienteling kan stand alone en als onderdeel van de Blue Martini Retail CRM Suite ingezet worden. De oplossing biedt ondersteunt draadloos gebruikt via het 802.11b WiFi-protocol. Blue Martini Clienteling wordt geleverd met een speciale interface en functionaliteit voor draadloze apparatuur en is geschikt voor draadloze PDA's met browser-ondersteuning.
Blue Martini Software
Blue Martini Software levert multichannel CRM-applicaties waarmee bedrijven informatie over klanten en partners kunnen verzamelen en deze optimaal kunnen gebruiken voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten. Dit bevordert de interactie tijdens klantcontacten via diverse communicatiekanalen, waaronder websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in retail, productie en consumentengoederen. Blue Martini Software werkt voor onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.