CHECKIT BV
Politieke Barometer: Spannende nek-aan-nek race op Internet
Nijmegen, 20 januari 2003: Het blijft spannend tot op het laatst wie er gaat winnen! De meest recente peiling laat zien dat het CDA nog steeds op 1 staat qua vermeldingen in de Internet media. De PvdA volgt het CDA echter op de voet. Daarmee is de PvdA de afgelopen maand de VVD gepasseerd. In het onderstaande overzicht zijn het aantal geschreven nieuwsberichten omgerekend naar zetels.
Politieke Partijen
1. CDA 31 (+4)
2. PvdA 30 (+5)
3. VVD 28 (+2)
4. SP 14 (+3)
5. GroenLinks 13 (-1)
6. LPF 13 (-8)
7. D66 10 (-1)
8. ChristenUnie 5 (+0)
9. SGP 4 (+0)
10. LN 3 (-3)
(Percentages nieuwsvermeldingen omgerekend naar aantal zetels,
mutaties t.o.v. meting dec. 02)
Ook de laatste weken voor de verkiezingen heeft online marketingbureau
Checkit door middel van haar online knipseldienst Clipit, de politieke
partijen op het Internet gevolgd. Vanaf 23 december 2002 is
bijgehouden hoe vaak de verschillende partijen op Internet werden
genoemd in diverse (ruim 500) nieuwsbronnen.
Clipit houdt onder andere voor de Postbank, Unilever en EMI Music het
laatste Internet nieuws bij. De afgelopen week heeft Clipit daarbij
het 10 miljoenste artikel gepasseerd.
Internet discussies, SP de grootste! LPF zakt terug!
Naast de vermeldingen in nieuwsberichten is bijgehouden hoe vaak de
partijen werden genoemd in nieuwsgroepen en discussieforums. Wat
opvalt, is dat over de SP en PvdA op Internet het meest wordt
gediscussieerd. Verder zakt de LPF verder terug in de peilingen.
1. SP 22,2 (-1)
2. PvdA 21,2 (+7,2)
3. LPF 14,9 (-5,7)
4. VVD 14,7 (+3,5)
5. CDA 14,1 (+4,3)
6. GroenLinks 6,1 (+)
7. D66 3,7 (-1,4)
8. SGP 1,2 (-1,8)
9. LN 0,8 (-0,9)
10. ChristenUnie 0,8 (-0,4)
(Politieke partijen besproken in nieuwsgroepen en discussieforums,
mutaties t.o.v. december 2002)
De verantwoordelijke voor STEMWIJZER.nl, Jochum de Graaf, zegt dat dit
onderzoek een aardig beeld geeft van de rol van de Internet media.
Internet speelt in toenemende mate een belangrijke rol bij het bepalen
van de stemkeuze en kan hierin duidelijk concurreren met de
traditionele media. Opvallend vindt hij dat aanhangers van SGP en
ChristenUnie zo goed op Internet vertegenwoordigd zijn. De enigszins
orthodoxe beeldvorming die van hen bestaat, gaat blijkbaar niet op
voor het Internet.
Over Checkit
Checkit is een online marketingbureau dat producten en diensten levert
op het gebied van online marketing & communicatie. Een van de
producten van Checkit is haar online knipseldienst, Clipit.
Deze service registreert continu hoe en waar opgegeven zoektermen,
bijvoorbeeld bedrijfsnaam, product of concurrent, zich op het internet
manifesteren. Abonnees van de service krijgen deze informatie
dagelijks overzichtelijk per e-mail gepresenteerd. De online
knipseldienst is een onmisbare tool voor marketingmanagers en
pr-managers die de effectiviteit van hun PR- en marketinginspanningen
willen meten.
Informatie voor de redactie
Checkit BV, Paul Aelen (024) 352 88 99 of per e-mail paul@checkit.nl
20 jan 03 11:39