GLAXOSMITHKLINE

Vraaggestuurde zorg: de weg vooruit

Oproep aan politiek het tij te keren
VRAAGGESTUURDE ZORG: DE WEG VOORUIT

7)Zeist, 20 januari 2003- GlaxoSmithKline roept de politiek op nú de keuze te durven maken voor fundamentele zorgvernieuwing. Stimuleren en belonen van vernieuwing en vereenvoudiging van regels, daar gaat het om. En dat kan alleen met een stelsel van vraaggestuurde zorg. De kwaliteit van de zorg moet weer boven aan de prioriteitenlijst komen. Door de lat hoger te leggen, kan de overheid voldoen aan de zorgbehoefte die onder haar burgers leeft.
Zonder extra investeringen en zorgvernieuwing daarentegen loopt de kwaliteit van de zorg nog verder terug, tot een onaanvaardbaar laag niveau. GlaxoSmithKline is van mening dat een volgende regering de stelselherziening dan ook moet doorzetten.

ZORGVERNIEUWING BINNEN BEREIK VAN IEDERE NEDERLANDER

Het is belangrijk dat in Nederland het kwalitatief hoogwaardige aanbod aan geneesmiddelen blijft bestaan. GlaxoSmithKline heeft begrip voor de aangekondigde maatregel van de minister van VWS om de inkomensstijging door kortingen en bonussen voor apothekers gedeeltelijk terug te halen. Op deze manier haalt hij kortingen en bonussen weg bij patentloze geneesmiddelen, dus daar waar ze ook gegeven worden.
'Door kosten te besparen op middelen waarvan het patent is verlopen en die besparing primair weer in vernieuwende geneesmiddelen te investeren, heeft de minister van VWS een prima instrument in handen om moderne, vernieuwende geneesmiddelen binnen het bereik te brengen van iedereen die daar baat bij heeft', zegt Gerard van Odijk, Algemeen directeur van GlaxoSmithKline.
Financiële belemmeringen zijn op die manier namelijk niet meer aan de orde.
Elke poging om het bespaarde geld aan de premiebetaler terug te geven via de zorgverzekeraar of via bureaucratische systemen is tot mislukken gedoemd. De besparing rechtstreeks ten goede te laten komen aan de patiënt via de weg van zorgvernieuwing is een veel betere investering. Zo komen bijvoorbeeld vernieuwende geneesmiddelen eerder binnen het bereik van iedere burger.

EERSTE PRIORITEIT : VERBETERING VAN DE KWALITEIT VAN DE ZORG

Het rapport 'Zicht op de Zorgkloof' van juni 2002 laat zien dat de kwaliteit van de zorg slechter en de zorgbehoefte groter is dan op het eerste gezicht lijkt. 'Als Nederlandse burgers zorg willen volgens de geldende medische standaarden én wij allemaal een eind willen zien aan de wachtlijsten, dan is een krachtige overheidsinvestering nodig', aldus Gerard van Odijk.
In concrete bedragen uitgedrukt, hebben we 15 miljard euro extra nodig over een periode van 5 jaar om de opgelopen kwaliteitsachterstand in de zorg inclusief de wachtlijsten weg te werken. Dit betekent dat de overheid minimaal 3 miljard euro per jaar moet uittrekken voor zorg. Die extra investering komt neer op ongeveer 1000 euro per inwoner van Nederland over een periode van 5 jaar. Ook het tekort aan zorgverleners is een belangrijk maatschappelijk probleem. GlaxoSmithKline pleit er voor de negatieve spiraal te doorbreken. Een functie in de zorg moet weer een aantrekkelijk perspectief zijn. De overheid kan dit stimuleren door investering in arbeidsvoorwaarden en opleidingen voor bijvoorbeeld verpleegkundigen, maar ook voor anderen werkzaam in de zorg.
Verder is het zaak om zoveel mogelijk herintreders te realiseren en deeltijdwerkers te motiveren om meer te gaan werken.

GEZAKT MET 'STIP'
De Nederlandse gezondheidszorg is op de internationale ranglijst gezakt van een toppositie naar de middenmoot. Strakke kostenbeheersing is decennia lang een rem geweest op verdere kwalitatieve ontwikkeling van de zorgsector en het achterstallig onderhoud is dan ook aanzienlijk. Behalve financiële impulsen geven, heeft de overheid nog een instrument in handen: beperkende maatregelen opheffen. Te denken valt aan een ruimer toestemmingsbeleid voor investeringen in de curatieve en preventieve zorg, maar ook voor een ruimere toepassing van nieuwe technologieën, zoals nieuwe geneesmiddelen, biotechnologie en diagnostiek.
Het is de hoogste tijd voor reparatie en innovatie.


---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: GlaxoSmithKline
Mevrouw S. Doornweerd, arts
Head Corporate Communications
Telefoon: 030 693 84 08

20 jan 03 11:01