PRICEWATERHOUSECOOPERS
Unilever en Shell in top 20 meest gerespecteerde bedrijven
General Electric behoudt de koppositie als meest gerespecteerde bedrijf van de wereld, Unilever en Shell scoren uitstekend
General Electric is voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen
tot meest gerespecteerde bedrijf ter wereld. Dat blijkt uit de
uitkomsten van het onderzoek Worlds Most Respected Companies dat elk
jaar gehouden wordt door PricewaterhouseCoopers en the Financial
Times. Microsoft eindigt wederom op de tweede plaats en IBM werd
derde. Unilever en Koninklijke Nederlandse Shell scoren uitstekend.
Unilever eindigt op een twaalfde plaats en Koninklijke Nederlandse
Shell op de achttiende plaats in het klassement. Bill Gates werd
gekozen tot de meest gerespecteerde leider. Jack Welch behaalt de
tweede plaats in dit klassement, ondanks dat hij al meer dan een jaar
geen CEO meer is van General Electric.
De Worlds Most Respected Companies Survey werd dit jaar voor de vijfde
maal gehouden. Meer dan 1000 CEOs uit meer dan 20 landen namen deel
aan dit wereldwijde onderzoek.
De in de Verenigde Staten gevestigde bedrijven domineren de top van de
ranglijsten. Alleen Toyota en Sony komen in de top 10 voor als
niet-Amerikaans bedrijf. Daarna domineren vooral de niet-Amerikaanse
bedrijven. Meer dan de helft van de top 50 bestaat uit
niet-Amerikaanse bedrijven, waarbij vooral Europese multinationals uit
Engeland en Duitsland hoge ogen gooien.
Unilever eindigt dit jaar op de twaalfde plaats, de hoogste notering
sinds de invoering van het onderzoek en 35 plaatsen hoger dan vorig
jaar. In hun eigen sector, Food/Beverage, eindigt Unilever zelfs op
een eerste plaats. Vorig jaar werd Unilever in deze lijst nog vijfde.
In de lijst voor meest gerespecteerde leiders eindigde CEO Niall
Fitzgerald op een zeventiende plaats.
Koninklijke Nederlandse Shell stijgt dit jaar naar een achttiende
plaats in het onderzoek, twaalf plaatsen hoger dan vorig jaar. Ook in
hun eigen klassement, Energy/Chemical, stijgt het bedrijf naar een
derde plek achter DuPont en BP. Vorig jaar werd Koninklijke
Nederlandse Shell hierin nog vierde. Topman Jeroen van der Veer staat
op een gedeelde 48e plaats in de lijst voor meest gerespecteerde
leiders.
Jos Nijhuis, voorzitter van de Raad van Bestuur van
PricewaterhouseCoopers zegt:
Wij zijn er trots op dat twee Nederlandse ondernemingen hoog in de top
50 staan. Zowel Unilever als Koninklijke Nederlandse Shell staan vele
plaatsen hoger genoteerd dan vorig jaar.Unilever heeft alleen
Amerikaanse en Japanse bedrijven voor zich en kan zich dus het meest
gerespecteerde Europese bedrijf van de wereld noemen. Het bevestigt
nog eens dat Nederland een belangrijke speler is in de internationale
markt
Notes to editors:
The survey is published in todays FT and is available on
www.ft.com/wmr2002.
Top Ten Worlds Most Respected Companies
1. General Electric
2. Microsoft
3. IBM
4. Coca-Cola
5. Toyota
6. Sony
7. General Motors
8. Wal-Mart
9. 3M
10. Dell
Survey Methodology
This is the fifth year we have conducted this global survey of CEO
opinion, and this year we have achieved interviews with more than 1000
respondents across over 20 countries.
The core of the survey remains consistent over time, identifying those
companies and business leaders globally that are most respected by
their peers and the reasons for those choices. However in light of the
recent scandals and business failures undermining investor and
stakeholder confidence and shaking public trust we have also
identified companies which are seen to have the most integrity in the
market world-wide.
Firstly, chief executives were asked to nominate which three companies
in the world they most respected, and why. They were then asked to
select three companies that they most respected in their industry
sector in the world, and to state why. Next, each chief executive was
asked to identify which three business leaders they most respected and
why. Each of these questions was asked in the previous surveys.
For the second year running, CEOs were also asked to name companies which best delivered on specific value areas. Firstly, which three companies created the most value for their shareholders? And also, which three companies best managed environmental resources? In each case respondents were asked to give reasons for their nominations.
A new question asked of CEOs this year was to nominate three companies
in the world which will make the most impact over the next 5-10 years
on economic and social issues in emerging economies and their reason
for nominating them.
For each of these three questions, a relevant stakeholder group was
also surveyed to provide a contrast to CEO opinion. The question on
shareholder value was asked of over 75 fund managers world-wide. Over
80 media commentators and non-governmental organisations (NGO)
officers were asked the questions on environmental resources and
emerging economies.
For the first time this year, CEOs were also asked which three
companies in the world demonstrate the most integrity and also which
three companies in their country or region that they most respect?
As in previous years, these respondents come not just from
publicly-quoted organisations but also from large subsidiaries and
private companies.
The fieldwork was undertaken between October and November 2002,
principally by telephone interview but in some cases by written
questionnaire or face-to-face interviews.
As in previous years, we were faced with the choice of weighting the
data by GDP of the respondents country (the only measure available
across all respondents), or leaving it untouched. Once again we
decided to weight the data, both to ensure consistency with previous
years results, and to reflect that, rightly or wrongly, there are
different levels of global impact achieved by views expressed in
different economies. This approach applies to the CEO, fund manager
and media/NGO surveys.
To ensure that we smooth out any single country bias, we have once
again applied a minimum qualification level of five nominations to
each table, apart from the Worlds Most Respected Companies by Industry
Sector and within individual Country, where a minimum of three
nominations was required.
Importantly, we have again analysed the unprompted reasons given
behind nominations, providing a valuable insight into what factors
drive respect for companies and business leaders.
In summary, the methodology allows for an in-depth and credible look
at global CEO and other relevant stakeholder group opinion, and for
differences over time and/or between respondent groups to be
measured.
The Financial Times Group, one of the worlds leading business
information companies, aims to provide a broad range of business
information and services to the growing audience of internationally
minded business people. The FT newspaper is read by more than 1.6
million people worldwide and the FTs website, FT.com reaches 3.2
million unique monthly users and has more than 50 million monthly page
views.
PricewaterhouseCoopers (www.pwcglobal.com) is the world's largest
professional services organisation. Drawing on the knowledge and
skills of more than 125,000 people in 142 countries, we build
relationships by providing services based on quality and integrity.
('PricewaterhouseCoopers' refers to the network of member firms
of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a
separate and independent legal entity.)
For further information, please contact:
Meint Waterlander, spokesman of the Dutch Board of Management,
PricewaterhouseCoopers B.V.
Tel: 020 568 59 52
20 jan 03 10:31