Ombudsman tikt Langedijk op vingers
20 januari 2003
De Nationale Ombudsman heeft geoordeeld dat gemeente Langedijk zich inzake de afhandeling van een klacht niet behoorlijk heeft gedragen.
Een wettelijke termijn voor klachtenbehandeling werd overschreden. Het
gaat om een klacht die op 22 juni 2001 werd ingediend en waarvan de
collegebeslissing pas op 21 februari 2002 werd verzonden. Dat is
aanzienlijk later dan de wettelijke termijn voor zoiets: binnen tien
weken of hooguit veertien weken.
De klagers zijn Bewonersgroep Houtwerf in Oudkarspel en de klacht
betreft de afhandeling van suggesties in de verkeerssituatie in
Oudkarspel. Gemeente Langedijk schreef in september 2002 aan de
Ombudsman dat de klacht terecht is. De oorzaak is interne en personele
problematiek, maar dit is geen excuus. De ombudsman stelt terecht dat
gelijkwaardige behandeling voor de burger voorop moet staan. Stelt de
burger niet binnen wettelijke termijn bezwaar of beroep in, dan heeft
dit niet-ontvankelijkheid tot gevolg. De overheid gaat daarentegen bij
termijnoverschrijdingen meestal vrijuit. Alleen al uit oogpunt van
gelijkwaardigheid moet de overheid zich ook aan termijnen houden.
Erger, een overheid die dit met voeten treedt ondermijnt haar gezag en
verliest haar betrouwbaarheid stelt de Ombudsman.