20-1-2003
Astra 1.7 CDTI eerste diesel die voldoet aan Euro 4 normen
Betere prestaties, hoger raffinement en een sterk verminderde
uitstoot. Dit zijn de voordelen van de nieuwe Opel Astra 1.7 CDTI. De
eerste diesel aangedreven auto die volledig voldoet aan de Euro 4
emissie normen.
De geheel nieuw ontwikkelde ECOTEC turbodiesel is uitgerust met vier
kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen, directe common
rail inspuiting en een cilinderinhoud van 1.686 cm³. Hij levert 80 pk
(59 kW) en heeft een maximale trekkracht van 170 Nm (newtonmeter). In
de Astra hatchback en sedan behaalt deze zeer efficiënte motor een
maximumsnelheid van 173 km/u. In de Astra stationwagon is hij goed
voor een top van 168 km/u. Het gecombineerd verbruik per 100 km ligt
op respectievelijk 4.6 en 4.8 liter diesel. In de aërodynamisch
geoptimaliseerde Astra Eco, met zijn lage lucht- en rolweerstand,
verbruikt de 1.7 CDTI slechts 4.4 liter diesel per 100 kilometer en
haalt hij een top van 178 km/u. Astra modellen uitgerust met de nieuwe
1.7 CDTI ECOTEC motor zullen vanaf komend voorjaar leverbaar zijn.
Prijzen zijn nog niet bekend.
Alle modellen voldoen aan de Euro 4 emissie normen, die ongeveer 50
procent lager liggen dan de huidige Euro 3 normen. De Astra 1.7 CDTI
is de eerste dieselauto die geheel voldoet aan deze strenge norm, die
van kracht wordt voor alle nieuwe autotypen vanaf 2005. Omdat de Euro
4 norm vereist dat de emissielimiet niet overschreden wordt onder de
100.000 km grens heeft de Astra 1.7 CDTI een elektronisch
diagnosesysteem aan boord (EOBD) dat continu de emissie van de motor
in de gaten houdt.
Directe common rail inspuiting van de tweede generatie geleverd door
Bosch is één van de technische hoogtepunten van deze nieuwe turbo
diesel. Dit systeem verhoogt niet alleen de inspuitdruk met 1.600 bar,
maar verbetert ook de controleerbaarheid van het individuele
inspuitingsproces waardoor een betere verstuiving van de brandstof
bereikt wordt. Dit verbetert bijvoorbeeld de respons van de motor bij
het wegrijden. Ook is het motorgeluid nog verder verminderd. De nieuwe
Astra dieselmotor wordt verder gekenmerkt door tientallen technische
hoogstandjes die het doel van Opel om één van de toonaangevende
dieselproducenten in Europa te worden nog verder onderstrepen.
* Pneumatisch geleide wervelkleppen in het inlaatsysteem zorgen bij
een laag toerental door een hoge werveling voor een goede mix van
brandstof en lucht. Dit leidt tot een efficiëntere verbranding en
een grotere trekkracht. Bij hogere toerentallen wordt de werveling
verminderd wat het geleverd vermogen ten goede komt.
* Precisiecontrole van uitlaatgasrecirculatie bewerkstelligt via een
elektronische uitlaatgasrecirculatieklep (EGR) een zeer precieze
regulatie van het terugkerende uitlaatgas.
* Watergekoelde uitlaatgasrecirculatie vermindert de temperatuur van
het gerecyclede uitlaatgas waardoor de uitstoot van schadelijke
stoffen nog verder vermindert.
Via deze interne systemen en de verdere optimalisering van het
inspuitingssysteem zijn we in staat gesteld om te voorkomen dat zich
in de 1.7 CDTI motor roetdeeltjes en stikstofoxydes vormen, waardoor
de uitstootemissie nog verder gereduceerd kon worden, aldus Rita
Frost. Algemeen directeur van Opel Powertrain. Door deze technische
oplossing zal de vervuiling door uitlaatgassen steeds sneller afnemen,
omdat we in staat zijn om deze motor in kleinere autos op een
grootschalige manier in de markt te zetten.
De Astra 1.7 CDTI is het eerste model in ons omvangrijke
dieseloffensief. In het komende jaar zullen wij drie andere nieuwe
diesel motoren introduceren die vanuit een technisch standpunt gezien
aan de top zullen staan van hun respectievelijke marktsegmenten, aldus
Opel voorzitter en algemeen directeur Carl-Peter Forster.