AutoRai

20-1-2003

Kias verkopen in 2002 overschrijden de 1 miljoen
Kia Motors Corporation sloot 2002 af met een verkooprecord van
1.007.876. Dit is de eerste keer in een geschiedenis van 58 jaar dat de jaarlijkse verkopen de 1 miljoen passeerden. Voor de komende jaren wordt een explosieve groei verwacht.
Het jaar 2002 was voor de auto-industrie moeilijk aldus Noi-Myung Kim, President van Kia Motors Corporation. Kia wist niet alleen ongedeerd te blijven in deze moeilijke tijden, maar sloot zelfs voor de vierde maal het jaar af met winstgevende groei. Dit vloeit voort uit het competitieve karakter van het huidige modellengamma.

De Carnival werd uitgeroepen als Kias bestseller wereldwijd en versloeg hiermee de Rio. Desondanks wist de Rio haar nummer één positie op de export markt te behouden. Van het totaal aantal verkochte Carnivals (155.427) werden er in 2002 64.321 afgezet op de Koreaanse markt en 91.106 daarbuiten. Voor de Rio bedragen deze aantallen 19.837 respectievelijk 101.191.

Andere topmodellen in 2002 waren de Sorento, waarvan 94.783 klantenorders genoteerd werden sinds de introductie in maart 2002, en de Mentor met een totaal aantal van 83.382.

De Verenigde Staten blijft met een verkoopaantal van 237.345 autos Kias grootste export markt. Europa wordt echter ook steeds belangrijker voor Kia.

Als het aan de Koreaanse autofabrikant ligt, is de groei er nog lang niet uit. We streven naar significante groei in 2003, hoofdzakelijk in Europa en China, aldus Mr. Kim. Kia is slechts begonnen met verkenning van het wereldpotentieel en in de komende jaren zullen we nog veel mensen gaan verrassen.

Ook voor Kia Motors Europe was 2002 een zeer succesvol jaar. Voor de derde maal achtereen sloot Kia Motors Europe het jaar af met een verkooprecord. Ten opzichte van 2001 stegen de verkopen met 9,2 procent. Nederland bleek echter een van de koplopers. Hier stegen de verkopen van Kia met meer dan 40 procent.