Van achterstand naar kans
Persbericht Leidschendam-Voorburg, 17 januari 2003
---
Beleid 2002-2006 moet schoolprestaties verbeteren
Het college is afgelopen dinsdag akkoord gegaan met het
onderwijsachterstandenplan ´Van achterstand naar kans 2002-2006´. Het
onderwijsachterstandenbeleid richt zich op het verbeteren van
leerprestaties en de schoolloopbaan van leerlingen, zodat zij op de
arbeidsmarkt beter beslagen ten ijs komen.
Wat is GOA?
In 1997 heeft het rijk de aanpak van de onderwijsachterstanden
gedecentraliseerd; de verantwoordelijkheid ligt sindsdien bij de
gemeente, de plaatselijke schoolbesturen en lokale maatschappelijke
organisaties. Gemeenten moeten daarom steeds voor een periode van vier
jaar een Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan (GOA) maken. Vóór de
fusie hadden Leidschendam en Voorburg allebei een eigen GOA-plan voor
de periode 1998-2002. Nadat deze beide plannen met elkaar zijn
vergeleken zijn ze - tegen de achtergrond van de landelijke
beleidsvoorschriften uitgewerkt tot één nieuw plan. De belangrijkste
doelgroep van het beleid zijn kinderen van 2 tot en met 16 van laag
opgeleide ouders.
Uitgangspunten GOA in Leidschendam-Voorburg
Het rijk schrijft voor dat het gemeentelijk
onderwijsachterstandenbeleid een aantal vaste elementen heeft:
* Meedoen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
De praktijk wijst uit dat voorkomen van een onderwijsachterstand
beter is dan genezen. De VVE richt zich op kinderen uit de
doelgroep in de leeftijd van 2 tot en met 5 jaar. Het is de
bedoeling dat 50% van deze kinderen in 2006 meedoet aan de VVE.
* Ondersteuning schoolloopbaan
Allochtone jongeren zijn nog veel te weinig vertegenwoordigd in de
HAVO en het VWO. Het GOA-beleid wil bijdragen dit percentage met
4% omhoog te brengen door ze hierbij te ondersteunen.
* Bestrijding van voortijdig schoolverlaten
Het GOA-beleid wil het aantal voortijdige schoolverlaters in 2006
hebben teruggebracht met tenminste 30%.
* Beheersing Nederlandse taal
Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een voorwaarde
voor de schoolloopbaan en betere kansen in de maatschappij.
Woordenschat en leesbegrip staan centraal in het lokaal nog te
ontwikkelen taalbeleid.
* Monitoring
Toetsing van de doelmatigheid en effectiviteit van bovenstaande
GOA-middelen. De gegevens die bekend waren op 1 augustus 2002
gelden hierbij als nulmeting.
Raakvlakken met andere beleidsterreinen
Onderwijsachterstanden staan niet op zichzelf. Economische, sociale en
culturele factoren hebben grote invloed, en er zijn veel raakvlakken
met andere beleidsterreinen, zoals bijvoorbeeld kinderopvang,
jeugdwerk en buurtwerk. Deze beleidsterreinen spelen ook een rol in de
ontwikkeling van het onderwijsachterstandenbeleid.
Vervolgprocedure
Het goedgekeurde plan is een concept en wordt voorgelegd aan het Op
Overeenstemming Gerichte Overleg (OOGO), waarin de plaatselijke
schoolbesturen zijn vertegenwoordigd. De reacties van het OOGO gaan
terug naar het college, dat vervolgens bekijkt welke opmerkingen in
het raadsvoorstel worden verwerkt. De gemeenteraad beslist
uiteindelijk over het onderwijsachterstandenplan. In de GOA-periode
2002-2006 verschijnt na afloop van elk jaar een jaarverslag, waarin de
activiteiten en de kosten op een rij staan.
Gemeente Leidschendam-Voorburg 20.01.2003