NMBS

13/01/03

Spooraanleg tussen Dam en Schijnpoort staat in de steigers

Vanaf 20 januari start de aannemer tussen het Damplein en het Albertkanaal met aanleg van infrastructuur- en kunstwerken. Dit projectdeel van de noord-zuidverbinding Antwerpen maakt de verbinding tussen de spoortunneltoegang aan het Damplein met het spoorknooppunt van Luchtbal.

De opdracht van de aannemer NV Besix uit Brussel bestaat hoofdzakelijk uit:

* de bouw van de toegangshelling die vertrekt van de geboorde tunnel aan de Viséstraat en klimt naar het +1 niveau naast de huidige spoorlijn Antwerpen-Essen.

* De fabricage en montage van metalen spoorbrugdekken aan de Ijzerlaan, Merksemsestraat en Albertkanaal. Er komt een geluidswand tussen de Merksemsestraat en het Albertkanaal.

Op het Damplein moet na nieuwjaar de gesloten toegangshelling in open bouwput worden aangelegd. Om een permanente doorgang voor het verkeer te garanderen gebeurt de uitvoering in twee fasen. Tijdens de eerste fase van januari tot oktober 2003 wordt het wegverkeer omgeleid via de noordelijke kant van het plein naar Hardenvoort. In de tweede fase van augustus 2003 tot mei 2004 wordt de wegenis aan het Viaduct Dam hersteld en wordt het noordelijk pleingedeelte opgebroken. Daarna start de heraanleg van het Damplein naar het ontwerp van de laureaat van de architectuurwedstrijd Spoor Noord.

Net voorbij het voormalig Damstation wordt de open helling richting IJzerlaan aangelegd zonder dat dit de afbraak van gebouwen vergt. Alleen een oude fabrieksschouwpijp moet eind februari worden neergehaald. De bewoners zullen regelmatig werfinfo ontvangen en worden uitgenodigd op een informatievergadering op 14 januari.

De aanpassing van de brug over de IJzerlaan start in mei 2003 en die van de Merksemsestraat in november 2003. De nieuwe brug over het Albertkanaal houdt rekening met de toekomstige verbreding van deze waterweg. De overspanningslengte bedraagt 115 meter. De doorvaarhoogte wordt van 6,80 meter naar 9,09 meter gebracht.

Hier starten de werkzaamheden na nieuwjaar en zijn in november 2003 klaar.

© 2002 NMBS