13/01/03
Spooraanleg tussen Dam en Schijnpoort staat in de steigers
Vanaf 20 januari start de aannemer tussen het Damplein en het
Albertkanaal met aanleg van infrastructuur- en kunstwerken. Dit
projectdeel van de noord-zuidverbinding Antwerpen maakt de verbinding
tussen de spoortunneltoegang aan het Damplein met het spoorknooppunt
van Luchtbal.
De opdracht van de aannemer NV Besix uit Brussel bestaat hoofdzakelijk
uit:
* de bouw van de toegangshelling die vertrekt van de geboorde tunnel
aan de Viséstraat en klimt naar het +1 niveau naast de huidige
spoorlijn Antwerpen-Essen.
* De fabricage en montage van metalen spoorbrugdekken aan de
Ijzerlaan, Merksemsestraat en Albertkanaal. Er komt een
geluidswand tussen de Merksemsestraat en het Albertkanaal.
Op het Damplein moet na nieuwjaar de gesloten toegangshelling in open
bouwput worden aangelegd. Om een permanente doorgang voor het verkeer
te garanderen gebeurt de uitvoering in twee fasen. Tijdens de eerste
fase van januari tot oktober 2003 wordt het wegverkeer omgeleid via de
noordelijke kant van het plein naar Hardenvoort. In de tweede fase van
augustus 2003 tot mei 2004 wordt de wegenis aan het Viaduct Dam
hersteld en wordt het noordelijk pleingedeelte opgebroken. Daarna
start de heraanleg van het Damplein naar het ontwerp van de laureaat
van de architectuurwedstrijd Spoor Noord.
Net voorbij het voormalig Damstation wordt de open helling richting
IJzerlaan aangelegd zonder dat dit de afbraak van gebouwen vergt.
Alleen een oude fabrieksschouwpijp moet eind februari worden
neergehaald. De bewoners zullen regelmatig werfinfo ontvangen en
worden uitgenodigd op een informatievergadering op 14 januari.
De aanpassing van de brug over de IJzerlaan start in mei 2003 en die
van de Merksemsestraat in november 2003. De nieuwe brug over het
Albertkanaal houdt rekening met de toekomstige verbreding van deze
waterweg. De overspanningslengte bedraagt 115 meter. De doorvaarhoogte
wordt van 6,80 meter naar 9,09 meter gebracht.
Hier starten de werkzaamheden na nieuwjaar en zijn in november 2003
klaar.
© 2002 NMBS