evenementen
Salon Modern Haarmodegroep beste leerbedrijf van 2002
Salon Modern Haarmodegroep te Groot-Ammers werd op 15 januari
jongstleden uitgeroepen tot het 'Beste leerbedrijf van 2002'. KOC
Nederland, het kennis- en ontwikkelcentrum voor de uiterlijke
verzorging, gaf Salon Modern Haarmodegroep op voor deze nationale
verkiezing. De voordracht resulteerde in een overwinning: Salon Modern
Haarmodegroep won de titel: 'Beste leerbedrijf van Nederland'.
Daarnaast ontving directeur en eigenaar Teus Brand de prijs, een
cheque ter waarde van ⬠2500,- en een zilveren driehoek (symbool voor
de driehoek school, leerbedrijf en leerling) uit handen van
CNV-voorzitter Doekle Terpstra. Deze feestelijke uitreiking vond
plaats in Madurodam te Den Haag.
Het innovatieve karakter van Salon Modern Haarmodegroep, de aandacht
voor de klant en werknemer en de heldere en effectieve manier van
opleiden maakten het bedrijf vorig jaar al 'Beste leerbedrijf van de
uiterlijke verzorging'. Workshops met beroemde kappers en 'live'
internettrainingen via in kapspiegels geïntegreerde beeldschermen
vormen samen met het persoonlijke trainingsboek en traditioneel
huiswerk het gevarieerde, innovatieve en complete trainingsprogramma
van Salon Modern Haarmodegroep. De jury van de nationale prijs 'Beste
leerbedrijf 2002' waardeerde ook het samengaan van zakelijkheid en
persoonlijke aandacht in het opleiden, vanuit de overtuiging dat niet
iedere leerling hetzelfde is en de ene leerling andere begeleiding
nodig heeft dan de ander.
Directeur Brand ziet de prijs niet alleen als beloning van zijn eigen
bedrijf. "Het zou een winst zijn voor de hele kappersbranche", zei hij
al tijdens de voorrondes. Zijn gedreven en kritische houding over de
beroepspraktijkvorming zag de jury als één van de succesfactoren van
het bedrijf. Met de uitspraak "Er valt in Nederland heel wat te
verbeteren als wij ons leerbedrijf van 2002 mogen noemen" geeft Teus
Brand aan dat hij ook in deze situatie kritisch blijft. Salon Modern
Haarmodegroep heeft hoge verwachtingen van haar leerlingen. Alleen een
inzet en motivatie van 100 procent maken van de leerlingen vakmensen.
"Leerlingen die ons opleidingsprogramma doorlopen zijn kanjers!",
aldus Teus Brand.
De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer het
Ministerie van OCenW, Sociale Partners en de JOB (Jongeren Organisatie
Beroepsonderwijs) koos de winnaar uit 17 voordrachten van de
Kenniscentra Beroepsonderwijs - Bedrijfsleven. Behalve de winnaar
werden ook nog twee andere bedrijven genomineerd voor de prijs: BAM
Techniek in Veenendaal werd voorgedragen door Intechnium, het
kenniscentrum voor de installatietechniek, en Fruitmasters in
Geldermalsen door Aequor, het kenniscentrum voor de groene sector.
Vijf jaar geleden stelde Minister Ritzen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen de prijs voor het beste leerbedrijf in. Doel was het stimuleren van leren in de praktijk. Ook in de uiterlijke verzorgingsbranche is het beroepsonderwijs één van de belangrijkste pijlers voor goed opgeleide vakmensen. De beroepspraktijkvorming, ofwel het leren op de werkplek, is dan ook onmisbaar.
De uiterlijke verzorgingsbranche telt zo'n 7.500 erkende
leerbedrijven, waar mbo'ers naast hun reguliere lesprogramma op school
in de praktijk worden opgeleid. Voor KOC is de kwaliteit van de
beroepspraktijkvorming bij erkende leerbedrijven een dagelijkse zorg.
Met veel zorgvuldigheid worden leerbedrijven geselecteerd en
vervolgens gecertificeerd. Hiermee waarborgt KOC de kwaliteit van het
opleiden in de praktijk.