Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer d.d. 5 en 7 november 2002 ABG/GA/02/85011/85038/ (070) 333 5075 SOZA-02-620/625/721 86578
Onderwerp Datum Contactpersoon
Reactie gemeenten op bewleid Besluit ID- 15 januari 2003 E. Franken
banen
./. Op uw verzoek doe ik u hierbij het afschrift van het antwoord op de brief van de gemeente
Rheden, Bladel en Goes toekomen
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan het College van Burgemeester en Wethouders Postbus 90801 Gemeente Rheden 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 9110 Telefoon (070) 333 44 44 6994 ZJ DE STEEG Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer 19 september 2002 ABG/GA/02/69639 (070) 333 4089 SZWLZ0507-9440 (070) 333 4203
Onderwerp Datum Contactpersoon Reactie gemeenten op gewijzigd beleid 15 januari 2003 M.R. Schouten (WIW) gesubsidieerde arbeid P. Budding (ID)
Geacht College,
In uw brief van 19 september 2002 aan de minister van SZW uit u uw bezorgdheid ten
aanzien van mijn beleidsvoornemens op het gebied van de gesubsidieerde arbeid. U richt
zich met name op mijn voornemens omtrent het Besluit In- en doorstroombanen voor
langdurig werklozen (Besluit ID-banen) en de Wet inschakeling werkzoekenden (WIW).
Mijn reactie op uw brief is als volgt.
U ontvangt deze reactie van mij omdat ik als staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, onder meer belast ben met het beleid op het terrein van de ID en WIW.
In mijn circulaire aan gemeenten van 4 september 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727) heb
ik uiteengezet welke maatregelen het kabinet in 2003 zal treffen op weg naar een
modernisering van het gemeentelijk reïntegratiebeleid. Ik realiseer me dat er veel discussie
in de pers en in de samenleving gaande is over de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid.
Via de circulaire aan gemeenenten van 30 oktober (kenmerk Intercom/2002/80014) heeft u
meer informatie ontvangen over mijn voornemen de bepalingen uit het Besluit ID-banen, die
een belemmering vormen voor de inzet van ID-banen als reïntegratie-instrument en
bepalingen die onderhandelingsruimte van gemeenten met werkgevers beperken, weg te
nemen. In een afschrift van mijn brief aan de Tweede Kamer van 4 december 2003
(kenmerk ABG/GA/02/92696) heb ik u inmiddels geïnformeerd over een aanvullend pakket
van maatregelen dat gemeenten en sectoren faciliteert bij het dynamiseren van het zittende
bestand van ID- en WIW-werknemers. Dit pakket is tot stand gekomen in nauwe
samenwerking met sociale partners, de VNG, gemeenten en sectoren. Via het convenant
gesubsidieerde arbeid worden deze afspraken verder ingevuld.
Het pakket omvat de volgende maatregelen:
1. Een landelijke basisregeling ter stimulering van werkgevers (inclusief gemeenten als
gebruikers van ID-banen) om circa 10.000 ID-banen om te zetten in reguliere banen;
3
2. Aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen en
knelpunten in de WIW op te lossen:
* Compensatieregeling voor gemeenten die meer dan 30% volumereductie moeten
realiseren ten opzichte van de stand medio 2002.
* Compensatie in het normbedrag van de SPAK en voor jongeren van de SPAK en
VLW.
* Aanpassing van het subsidiebedrag voor WIW-werkervaringsplaatsen voor 2003 ten
opzichte van de eerder aangekondigde bezuinigingen tot vrijwel het niveau van 2002;
3. Zoveel als mogelijk deregulering voor gemeenten in 2003 bewerkstelligen opdat
gemeenten snel meer beleidsruimte krijgen voor maatwerkoplossingen.
Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen wordt het mogelijk om beweging te
krijgen in het zittend bestand gesubsidieerde arbeid door het regulier maken van een deel
van de huidige gesubsidieerde banen en het zoveel mogelijk ombouwen van de resterende
gesubsidieerde banen naar tijdelijke banen waarin het accent ligt op doorstroom naar
reguliere arbeid. Daarmee verwacht ik dat gemeenten vanaf 2003 het accent in het
gemeentelijk activeringsbeleid meer op reïntegratie zullen kunnen leggen en de
ombuigingsdoelstelling voor 2003 zullen kunnen realiseren, zonder dat dit gepaard gaat met
het verlies van vitale gesubsidieerde banen in maatschappelijke sectoren. Ik ga ervan uit dat
het met dit aanvullende pakket van maatregelen voor u mogelijk is gedwongen ontslagen en
beëindiging van contracten zonder vervolg naar werk te voorkomen. Uw inzet als gemeente
is daarbij van groot belang.
U bent in mijn circulaire van 20 december 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727)
uitgebreider geïnformeerd over alle aanvullende maatregelen.
Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.
De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan het College van Burgemeester en Wethouders Postbus 90801 Gemeente Bladel 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 11 Telefoon (070) 333 44 44 5531 BC BLADEL Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer 24 september 2002 ABG/GA/02/71063 (070) 333 4089 (070) 333 4203
Onderwerp Datum Contactpersoon Reactie gemeenten op gewijzigd beleid 15 januari 2003 M.R. Schouten (WIW) gesubsidieerde arbeid P. Budding (ID)
Geacht College,
In uw brief van 24 september 2002 aan de minister van SZW uit u uw bezorgdheid ten
aanzien van mijn beleidsvoornemens op het gebied van de gesubsidieerde arbeid. U richt
zich met name op mijn voornemens omtrent het Besluit In- en doorstroombanen voor
langdurig werklozen (Besluit ID-banen). Mijn reactie op uw brief is als volgt.
U ontvangt deze reactie van mij omdat ik als staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, onder meer belast ben met het beleid op het terrein van de ID en WIW.
In mijn circulaire aan gemeenten van 4 september 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727) heb
ik uiteengezet welke maatregelen het kabinet in 2003 zal treffen op weg naar een
modernisering van het gemeentelijk reïntegratiebeleid. Ik realiseer me dat er veel discussie
in de pers en in de samenleving gaande is over de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid.
Via de circulaire aan gemeenten van 30 oktober (kenmerk Intercom/2002/80014) heeft u
meer informatie ontvangen over mijn voornemen de bepalingen uit het Besluit ID-banen, die
een belemmering vormen voor de inzet van ID-banen als reïntegratie-instrument en
bepalingen die onderhandelingsruimte van gemeenten met werkgevers beperken, weg te
nemen. In een afschrift van mijn brief aan de Tweede Kamer van 4 december 2003
(kenmerk ABG/GA/02/92696) heb ik u inmiddels geïnformeerd over een aanvullend pakket
van maatregelen dat gemeenten en sectoren faciliteert bij het dynamiseren van het zittende
bestand van ID- en WIW-werknemers. Dit pakket is tot stand gekomen in nauwe
samenwerking met sociale partners, de VNG, gemeenten en sectoren. Via het convenant
gesubsidieerde arbeid worden deze afspraken verder ingevuld.
Het pakket omvat de volgende maatregelen:
1. Een landelijke basisregeling ter stimulering van werkgevers (inclusief gemeenten als
gebruikers van ID-banen) om circa 10.000 ID-banen om te zetten in reguliere banen;
6
2. Aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen en
knelpunten in de WIW op te lossen:
* Compensatieregeling voor gemeenten die meer dan 30% volumereductie moeten
realiseren ten opzichte van de stand medio 2002.
* Compensatie in het normbedrag van de SPAK en voor jongeren van de SPAK en
VLW.
* Aanpassing van het subsidiebedrag voor WIW-werkervaringsplaatsen voor 2003 ten
opzichte van de eerder aangekondigde bezuinigingen tot vrijwel het niveau van 2002;
3. Zoveel als mogelijk deregulering voor gemeenten in 2003 bewerkstelligen opdat
gemeenten snel meer beleidsruimte krijgen voor maatwerkoplossingen.
Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen wordt het mogelijk om beweging te
krijgen in het zittend bestand gesubsidieerde arbeid door het regulier maken van een deel
van de huidige gesubsidieerde banen en het zoveel mogelijk ombouwen van de resterende
gesubsidieerde banen naar tijdelijke banen waarin het accent ligt op doorstroom naar
reguliere arbeid. Daarmee verwacht ik dat gemeenten vanaf 2003 het accent in het
gemeentelijk activeringsbeleid meer op reïntegratie zullen kunnen leggen en de
ombuigingsdoelstelling voor 2003 zullen kunnen realiseren, zonder dat dit gepaard gaat met
het verlies van vitale gesubsidieerde banen in maatschappelijke sectoren. Ik ga ervan uit dat
het met dit aanvullende pakket van maatregelen voor u mogelijk is gedwongen ontslagen en
beëindiging van contracten zonder vervolg naar werk te voorkomen. Uw inzet als gemeente
is daarbij van groot belang.
U bent in mijn circulaire van 20 december 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727)
uitgebreider geïnformeerd over alle aanvullende maatregelen.
Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.
De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan het College van Burgemeester en Wethouders Postbus 90801 Gemeente Goes 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 2118 Telefoon (070) 333 44 44 4460 MC GOES Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer 24 oktober 2002 ABG/GA/02/81997 (070) 333 4089 2002/5337 (070) 333 4203
Onderwerp Datum Contactpersoon Reactie gemeenten op gewijzigd beleid 15 januari 2003 M.R. Schouten (WIW) gesubsidieerde arbeid P. Budding (ID)
Geacht College,
In uw brief van 24 oktober 2002 aan de minister van SZW uit u uw bezorgdheid ten aanzien
van mijn beleidsvoornemens op het gebied van de gesubsidieerde arbeid. U richt zich met
name op mijn voornemens omtrent het Besluit In- en doorstroombanen voor langdurig
werklozen (Besluit ID-banen) en de Wet inschakeling werkzoekenden (WIW). Mijn reactie
op uw brief is als volgt.
U ontvangt deze reactie van mij omdat ik als staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, onder meer belast ben met het beleid op het terrein van de ID en WIW.
In mijn circulaire aan gemeenten van 4 september 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727) heb
ik uiteengezet welke maatregelen het kabinet in 2003 zal treffen op weg naar een
modernisering van het gemeentelijk reïntegratiebeleid. Ik realiseer me dat er veel discussie
in de pers en in de samenleving gaande is over de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid.
Via de circulaire aan gemeenten van 30 oktober (kenmerk Intercom/2002/80014) heeft u
meer informatie ontvangen over mijn voornemen de bepalingen uit het Besluit ID-banen, die
een belemmering vormen voor de inzet van ID-banen als reïntegratie-instrument en
bepalingen die onderhandelingsruimte van gemeenten met werkgevers beperken, weg te
nemen. In een afschrift van mijn brief aan de Tweede Kamer van 4 december 2003
(kenmerk ABG/GA/02/92696) heb ik u inmiddels geïnformeerd over een aanvullend pakket
van maatregelen dat gemeenten en sectoren faciliteert bij het dynamiseren van het zittende
bestand van ID- en WIW-werknemers. Dit pakket is tot stand gekomen in nauwe
samenwerking met sociale partners, de VNG, gemeenten en sectoren. Via het convenant
gesubsidieerde arbeid worden deze afspraken verder ingevuld.
Het pakket omvat de volgende maatregelen:
1. Een landelijke basisregeling ter stimulering van werkgevers (inclusief gemeenten als
gebruikers van ID-banen) om circa 10.000 ID-banen om te zetten in reguliere banen;
---
2. Aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen en
knelpunten in de WIW op te lossen:
* Compensatieregeling voor gemeenten die meer dan 30% volumereductie moeten
realiseren ten opzichte van de stand medio 2002.
* Compensatie in het normbedrag van de SPAK en voor jongeren van de SPAK en
VLW.
* Aanpassing van het subsidiebedrag voor WIW-werkervaringsplaatsen voor 2003 ten
opzichte van de eerder aangekondigde bezuinigingen tot vrijwel het niveau van 2002;
3. Zoveel als mogelijk deregulering voor gemeenten in 2003 bewerkstelligen opdat
gemeenten snel meer beleidsruimte krijgen voor maatwerkoplossingen.
Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen wordt het mogelijk om beweging te
krijgen in het zittend bestand gesubsidieerde arbeid door het regulier maken van een deel
van de huidige gesubsidieerde banen en het zoveel mogelijk ombouwen van de resterende
gesubsidieerde banen naar tijdelijke banen waarin het accent ligt op doorstroom naar
reguliere arbeid. Daarmee verwacht ik dat gemeenten vanaf 2003 het accent in het
gemeentelijk activeringsbeleid meer op reïntegratie zullen kunnen leggen en de
ombuigingsdoelstelling voor 2003 zullen kunnen realiseren, zonder dat dit gepaard gaat met
het verlies van vitale gesubsidieerde banen in maatschappelijke sectoren. Ik ga ervan uit dat
het met dit aanvullende pakket van maatregelen voor u mogelijk is gedwongen ontslagen en
beëindiging van contracten zonder vervolg naar werk te voorkomen. Uw inzet als gemeente
is daarbij van groot belang.
U bent in mijn circulaire van 20 december 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727)
uitgebreider geïnformeerd over alle aanvullende maatregelen.
Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.
De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)