donderdag 16 januari:
Nieuw plan Stationsplein: verkeersveilig en overzichtelijk
Het college van B&W heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp voor het
Stationsplein. De gemeente wil het gebied voor het station de komende
jaren grondig aanpakken. De inzet van het plan is om verschillende
verkeersstromen, zoals fietsers en voetgangers, van elkaar te
scheiden. Op deze manier verwacht de gemeente de situatie aan de
voorzijde van het Hoofdstation overzichtelijker en daardoor
verkeersveiliger te maken. Er komt een groot, ruim plein met een
fietsenstalling voor het stationsgebouw. Het aanzicht van het plein
verbetert mede doordat de fietsen uit het zicht verdwijnen. Het
busstation wordt volledig verplaatst naar de linkerkant van het plein.
De realisatie van het plan kost 14 miljoen.
Het plan is ontworpen door architect Kees Christiaanse en bestaat uit
een plein voor het Stati-onsgebouw, dit wordt het domein van de
voetgangers. Hier is plaats om te zitten op een van de banken en
krijgt 't Peerd van Ome Loeks een plaatsje. Aan de uiteinden van het
plein is de toe-gang voor fietsers tot de fietsenstalling waar 3000
fietsen geplaatst kunnen worden. Dwars door deze fietsenstalling loopt
het fietspad dat nu nog voor het Stationsgebouw langs loopt. Gaten in
het plein en vijf in- en uitgangen zorgen ervoor dat er veel contact
tussen de mensen op het plein en in de fietsenstalling is. Aan beide
uiteinden, als het ware uit het plein, groeien twee grote loofbomen.
Bussen en taxi's
Om het plein en de fietsenstalling te realiseren is het nodig het
busstation flink te veranderen. Alle busperrons verschuiven naar de
linkerkant van het gebied en komen dus voor het Hunze-huys. Het is
mogelijk het busstation te verkleinen omdat er minder bussen zullen
halteren. Een aantal bussen krijgt namelijk een halte aan de
Stationsweg. Lijn 15, de lijn naar Zernike, krijgt een halte voor het
nieuwe plein. Door het verschuiven van het busstation kruisen bussen
minder vaak met andere verkeersdeelnemers, mede hierdoor wordt het
plein overzichtelijker en ver-keersveiliger. In de plannen is verder
rekening gehouden met 33 parkeerplaatsen voor auto's en 3 zogenaamde
kiss & ride plaatsen. Deze parkeerplaatsen komen op de plaats waar nu
de fiets-flat staat. Taxi's en treintaxi's krijgen een eigen plaats
aan de rand van het plein, vlakbij het ge-bouw van KPN-borg.
Planning
Na de inspraak en de uiteindelijke vaststelling van het definitieve
plan door het college en de raad, zal de uitvoering rond de zomer van
2003 starten. Eerst wordt het busstation opnieuw in-gericht, daarna
kan begonnen worden met de bouw van het plein en de fietsenstalling.
De werk-zaamheden zullen waarschijnlijk tot en met 2005 duren.
Inspraak
Het voorlopig ontwerp ligt vanaf 22 januari ter inzage bij het
Gemeentelijk Informatiecentrum, het loket Bouwen en Wonen en de dienst
RO/EZ. Bij de dienst RO/EZ aan het Zuiderdiep staan ook de maquettes
van het nieuwe Stationsvoorplein. Inwoners van de stad hebben tot
22 februari 2003 de gelegenheid te reageren op het plan. Op 10
februari wordt er in het Stati-onsgebouw een informatieavond
georganiseerd. De avond start om 19.30 uur.