Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA DEN HAAG Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk ABG/GA/02/77625 Onderwerp Datum Gesubsidieerde arbeid 15 januari 2003
./. Hierbij doe ik u een afschrift toekomen van mijn antwoordbrief aan de pijler Economie en
Werk van de G26 over de maatregelen van het kabinet ten aanzien van gesubsidieerde
arbeid.
De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Pijler Economie en Werk van de G26
Postbus 90801
T.a.v. de heer A.C. Geertsema 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Voorzitter Pijler Economie en Werk Telefoon (070) 333 44 44
Postbus 9100 Telefax (070) 333 40 33
2300 PC Leiden
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
008115, 9 oktober 2002 ABG/GA/02/77625 (070) 333 5228
Onderwerp Datum Contactpersoon Gesubsidieerde arbeid 15 januari 2003 S.K. van Ooij
Geachte heer Geertsema,
In uw brief van 9 oktober jl. geeft u aan dat de G26 positief is over de voornemens in het
Strategisch Akkoord ten aanzien van het vooruitzicht op een vrij besteedbaar
reïntegratiebudget, over grotere beleidsvrijheid voor gemeenten waardoor lokaal maatwerk
mogelijk wordt en over het schrappen van bepalingen in de ID-regelgeving die een
belemmering vormen voor de inzet van ID-banen als reïntegratie-instrument.
Tegelijkertijd geeft u aan dat de G26 negatief is over de daling van het volume ID-banen en
Wiw-dienstbetrekkingen, de eenmalige beperking van de meeneemregeling, de afbouw dan
wel afschaffing van afdrachtskortingen en de toetrederskorting. U benadrukt de gevolgen
voor werkzoekenden, voor werkgevers en voor de sociale infrastructuur en stelt dat de G26
wegens een volumedaling van 25% ten opzichte van het niveau ID-banen in 2002 rekening
moeten houden met gedwongen ontslagen. Bovendien stelt u dat de benadering van het
kabinet haaks staat op de maatwerkbenadering van het Grote Stedenbeleid, die de basis
vormt voor de afspraken in het kader van de Agenda voor de Toekomst.
U verzoekt om heroverweging van de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid en om te
komen tot een verdeelsystematiek die recht doet aan de bereikte resultaten en rekening
houdt met de sociale infrastructuur. Voorts verzoekt u mij verantwoordelijkheid te willen
blijven dragen voor de sluitende aanpak van arbeidstoeleiding van alle personen die tot
zorgplicht van de gemeenten behoren en om de Wiw en de ID-banen in een wettelijk kader
onder te brengen per 1 januari 2003.
Over uw standpunten heb ik inmiddels ook desgevraagd de Tweede Kamer geïnformeerd.
Ik heb daarbij aangegeven dat het kabinet in haar beleid het accent legt op reïntegratie. Het
streven is daarbij om beweging te krijgen in het zittende bestand gesubsidieerde arbeid door
zoveel mogelijk uitstroom van ID- en WIW-werknemers naar ongesubsidieerde banen te
bewerkstelligen.
Dat betekent niet dat de ID-banen en Wiw-dienstbetrekkingen worden afgeschaft.
3
Na de effectuering ombuiging op het gemeentelijk reïntegratiebudget blijft het mogelijk om
het overgrote deel van de ID- en WIW-banen te laten voortbestaan; de ombuiging op de
budgetten betekent voor de ID-banen een volumedaling van 53.500 bezette banen ultimo
2002 naar 45.500 banen ultimo 2003. Bij de Wiw-dienstbetrekkingen gaat het om een daling
van circa 32.000 gemiddeld in 2002 naar bijna 27.000 gemiddeld in 2003.
In 2003 wordt tevens een aantal beperkende voorwaarden bij de inzet van ID-middelen
losgelaten. Daardoor kunnen gemeenten, naast de bredere bestedingsmogelijkheid van het
ID-budget, de spaartegoeden die opgebouwd zijn over de in de afgelopen jaren voor ID-
banen verstrekte middelen niet alleen in het kader van het Besluit ID-banen maar ook aan
andere reïntegratieactiviteiten besteden. Over de wijze van budgettering van ID-banen in
2003 heb ik gemeenten geïnformeerd met de aan gemeenten verstuurde
voorschotbeschikking budget 2003 van 24 oktober 2002 (kenmerk ABG/GA/02/73791) en
de verzamelcirculaire van 30 oktober 2002 (kenmerk Intercom/02/80014).
In mijn circulaire aan gemeenten van 4 september 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727)
heb ik uiteengezet welke maatregelen het kabinet in 2003 zal treffen op weg naar een
modernisering van het gemeentelijk reïntegratiebeleid. Ik realiseer me dat er veel discussie
in de pers en in de samenleving gaande is over de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid.
In een afschrift van mijn brief aan de Tweede Kamer van 4 december 2003 (kenmerk
ABG/GA/02/92696) heb ik u inmiddels geïnformeerd over een aanvullend pakket van
maatregelen dat gemeenten en sectoren faciliteert bij het dynamiseren van het zittende
bestand van ID- en WIW-werknemers. Dit pakket is tot stand gekomen in nauwe
samenwerking met sociale partners, de VNG, gemeenten en sectoren. Via het convenant
gesubsidieerde arbeid worden deze afspraken verder ingevuld.
Het pakket omvat de volgende maatregelen:
1. Een landelijke basisregeling ter stimulering van werkgevers (inclusief gemeenten als
gebruikers van ID-banen) om circa 10.000 ID-banen om te zetten in reguliere banen;
2. Aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen en
knelpunten in de WIW op te lossen:
* Compensatieregeling voor gemeenten die meer dan 30% volumereductie moeten
realiseren ten opzichte van de stand medio 2002.
* Compensatie in het normbedrag van de SPAK en voor jongeren van de SPAK en
VLW.
* Aanpassing van het subsidiebedrag voor WIW-werkervaringsplaatsen voor 2003 ten
opzichte van de eerder aangekondigde bezuinigingen tot vrijwel het niveau van 2002;
3. Zoveel als mogelijk deregulering voor gemeenten in 2003 bewerkstelligen opdat
gemeenten snel meer beleidsruimte krijgen voor maatwerkoplossingen.
U bent in mijn circulaire van december 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727) uitgebreider
geïnformeerd over alle aanvullende maatregelen.
Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen wordt het mogelijk om beweging te
krijgen in het zittend bestand gesubsidieerde arbeid door het regulier maken van een deel
van de huidige gesubsidieerde banen en het zoveel mogelijk ombouwen van de resterende
gesubsidieerde banen naar tijdelijke banen waarin het accent ligt op doorstroom naar
reguliere arbeid. Daarmee verwacht ik dat gemeenten vanaf 2003 het accent in het
gemeentelijk activeringsbeleid meer op reïntegratie zullen kunnen leggen en de
4
ombuigingsdoelstelling voor 2003 zullen kunnen realiseren, zonder dat dit gepaard gaat met
het verlies van vitale gesubsidieerde banen in maatschappelijke sectoren. Ik ga ervan uit dat
het met dit aanvullende pakket van maatregelen voor u mogelijk is gedwongen ontslagen en
beëindiging van contracten zonder vervolg naar werk te voorkomen. Uw inzet als gemeente
is daarbij van groot belang.
Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.
De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
i.a.a. de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal